Pontiac
Moderátorok: TomiTomi, StangMan
Pontiac
Pontiac Tempest
Ez a cikk a GM egyik leghosszabb ideig gyárott sorozatának majdnem 50 éves történetével foglalkozik. Arról, hogy a gyártási paletta egy űrjének betöltéséből hogy lett egy új autó kategória - a Muscle Car - kialakulása. Ezen kívül végigfut a sorozathoz tartozó testvér típusok életén is. Már korábbani s szerepelt a Pontiac történetében a Tempest név, de csak 1961-től lett önálló modell. Innentől kezdve indult el a történnet, amely talán még mindig folytatódhat...
A kezdetek (1961-1963)
A történet 1961-ben indult útjára. A három nagy autógyár színre lépett a máig is talán a legjobban futó „compact autó”-k piacán. A Ford kezdte a sor6-os Falcon-nal, majd a Chrysler a Valiant-tal és végül a Chevrolet a farmotoros léghűtéses Corvair-rel. A GM másik gyárának a Pontiac-nak nem volt hasonló kategóriájú autója és ezt nem nézhették tétlenül. A cég már évek óta készített tanulmányautókat, így elérkezettnek látták hát, hogy megvalósítsák őket a piaci hiány kitöltésére. Megjelent a compact méretnél kissé nagyobb jövevény Tempest néven. Adott volt az Y-body a GM Platform-jából, így ezt már készen tudták használni. Ekkor még nem is sejtették, hogy egy legenda alapja születik meg a gyártósor beindításával. A technikai gondokon gyorsan túlléptek. A kis autóhoz kisebb méretű motort kellett gyártani, egyszerűen vették a régi Pontiac V8-as blokkot és a jobb oldali hengersorából készítettek egy kis 195 cui (3,2 l-es) sor4-est. Ebből adódóan nem volt teljesen kiegyensúlyozott járású, vibráció lépett fel néha, ami az autó jellemzője volt. A piacon versenybe kellett szállni a többiekkel, és hogy erre esély legyen, egy érdekes ötletet valósítottak meg. A későbbi sportautóknál alkalmazott 50-50%-os súlyelosztás elérését tűzték ki célul. Ennek érdekében a motort az autó orrába, a háromsebességes kézi vagy a kétsebességes Tempestorque automataváltót hátra a differenciálműhöz helyezték. A váltó a csomagtér felől egy nyílás segítségével hozzáférhető volt. Ezt a hozzáférést egy nyitható nyílással oldották meg. Ebben az időben még szempont volt a „könnyen” szerelhetőség. Az erőt hátra egy 2,1 m hosszú 16 mm átmérőjű rugalmas acélon jutatták, melyről az autó a „Rope-drive” (kötél-meghajtású) becenevet kapta. Ezekkel az egyszerű megoldásokkal nagyon stabil, jó útfekvésű, egyszerűen vezethető járművet hoztak létre. Ezzel meg is alapozták a Pontiac eddig sem rossz hírnevét.
Alapmotor és hajtás adatok:
kézi váltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 8.6:1, 110 hp/3800, 190 Nm/2000, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1,3.73:1
automataváltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 8.6:1, 130 hp/4400, 195 Nm/2200, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1,3.73:1
Opcionális motorok és hajtások:
Premium Fuel !
kézi váltó kivitel:
1-torkú, sűrítés 10.25:1 120 hp/3800 202 Nm/2000, 3.31:1 opcionálisan: 3.55
automataváltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 10.25:1, 140 hp/4400, 207 Nm/2200, 3.08:1 opcionálisan: 3.55:1
csak automatához:
4-torkú, sűrítés 10.25:1, 155 hp/4800, 215 Nm/2800, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1, 3.73:1
V8-as 215 cui (3,5 L)
Reg. Fuel ! csak automatához:
2-torkú, sűrítés 8.8:1, 155 hp/4600, 215 Nm/2400, 3.55:1, opcionális: 3.31:1, 3.73:1
Ahogy a mai autókon már megszoktuk, állandó átalakuláson mennek át, ez a korabeli amerikai autóknál sem volt ez másként. A piaci részesedésért vívott kiélezett versenyben minden évben megújították gyártmányaikat. Már a bemutatkozó év végére megtörtént az első kisebb átalakítás, változtattak az autó elején és a motorháztetőn. A Tempest-eket nagy választékban készítették és még ezt is bővítették az opcionális kivitellel. Ebben az évben gyártott karosszéria formákat tovább bővítették és megjelent a Wagon (kombi) kivitel is a gyártósorán. Új elnevezéssel is készült egy extra kivitel a Safari Wagon mely a Pontiac kombik szinte teljes palettáját végig kísérte. A kényelem mellett gondoltak a sebesség szerelmeseire, a kezdeti sor4-es motor kis ráköltéssel az erősebb "Power Pack" csomagban is elérhetővé vált. Akinek még ez sem volt elég és erősebbre vágyott az vásárolhatott a GM testvérek által gyártott Oldsmobile vagy Buick V8-ast.
Az első generáció utolsó évében, 1963-ban megnövelték az autók hosszát 13, a szélességét 5 cm-rel. A LeMans már külön modellként szerepelt 15 különféle színben, belül vinyl borítással, sportos formájú osztott első ülésekkel. Opcióként megvehető volt a műszerfalba épített fordulatszámmérő és a légkondícionáló. A műszerfal az akkori kornak megfelelően jól áttekinthető és egyszerű volt. A két típust külsőleg a hátsó lámpákról lehetett a legkönnyebben megkülönböztetni. A Tempest-ek két függőleges elrendezésű kört a Lemans-ok egy krómba csomagolt vízszintest kaptak. Ami érdekes volt, hogy ekkor már volt TAXI és Rendőrségi kivitele is az autónak.
A csúcs változathoz ebben az évben végre megérkezett a Pontiac V8-as motorja, hozzá a 4 sebességes kézi váltó és a 15"-os kerekek. Az eladások 52%-át a V8-as motorral szerelt autók tették ki, ami bebizonyította, hogy van igény a nagy motorokra ebben a kategóriában is. Ez a nagy motor azért érdekes volt, hisz az aránylag könnyű autónak ekkor még 4 dobfékkel kellett megállni.
1963 Pontiac Option Codes
381 Radio Pushbutton & Manual Ant.
382 Radio Push Button & Electric Ant.
383 Radio Pushbutton AM/FM Manual Ant.
384 Radio Push Button AM/FM Electric Ant.
401 Rear Seat Speaker (na on wagons)
402 Two Speed Wipers (két sebességes ablaktörlő)
411 Foam Cushion Rear
412 Custom Foam Cushion Front (na w/buckets)
421 Windshield Washer & Two Speed Wipers (ablakmosó és kétsebességes ablaktörlő)
422 Safeguard Speedo-Fuel Level Lamp (sebességőr és benzinszint lámpa)
424 Instrument Panel Pad
431 H.D. Air Cleaner (std. w/tri-power) (Heavy Duty légszűrő)
441 Visor Vanity Mirror
442 Inside Non-Glare Tilt Mirror
444 Outside Remote Control Mirror (LH) (külső, belülről állítható tükör)
454 Outside Rear View Mirror (külső visszapillantó tükör)
461 Deluxe Steering Wheel (Deluxe kormány kerék)
462 Deluxe Wheel Discs (Deluxe felnik)
471 Back-up Lamps (tolató lámpa)
481 Utility Lamp (luggage or under-hood)
482 Glove Box Lamp (kesztyűtartó világítás)
484 Dome & Reading Lamp (exc. conv.) (belsővilágítás és olvasó lámpa)
491 Courtesy Lamp (keresőfény)
492 Ash Tray & Cigar Lighter Lamp (hamutartó és világítása)
494 Parking Brake Lamp (kézifék visszajelző)
501 Power Steering (szervokormány)
502 Power Brakes (szervofék)
511 Dual Exhausts (dupla kipufogó rendszer)
512 Door Edge Guards (ajtóvédő)
521 Custom Wheel Discs (dísztárcsa)
528 Sports Wheel Covers (dísztárcsa)
531 Soft Ray Glass (All Windows)
532 Soft Ray Glass (Windshield Only)
548 Verba-Phonic Rear Speaker AM/FM Only
551 Power Windows 8elektromos ablak)
552 Power Vent Windows (with 551 only) (elektromos kisablak)
554 Power Window - Safari Lift Gate (elektromos csomagtér ablak)
561 Power Seat (elektromos ülés)
571 Luggage Carrier - Safari Only (tetőcsomagtartó)
572 Spare Tire Cover (exc. safari)
581 Air Conditioning (légkondicionálló)
591 Magi-Cruise Control (tempomat)
601 Console (bucket seats only) (középkonzol, kardánbox)
604 Electric Clock (óra)
624 Seat Belts - Front (biztonsági öv)
631 Floor Mats - Front Only
632 Floor Mats - Front & Rear
641 Remote Control Deck Lid (exc. safari)
654 Tilt Steering Wheel
664 Tachometer (std. w/console) (fordulatszámmérő)
678 H.D. Battery - 72 Amp. (akkumulátor)
691 Safe-T-Track (sperr differenciálmű)
694 Aluminum Wheels (aluminium felnik)
A második generáció (1964-1974), a "Muscle Car" kategória alapítójának megjelenése
Az 1964-es modellévű autó már teljesen új köntöst kapott. Az A-body-s GM Platform-jára készítették az autót. Szakítottak a régi jól bevált kialakítással, és a motorhoz előrehozták a váltót. Bővült a modellválaszték is. Már nem csak Tempest, Tempest LeMans, hanem Tempest Custom és a Tempest LeMans opciós változata a GTO is elérhetővé vált 296 dollárért. A G.T.O. a Gran Turismo Omologato név rövidítése, melyet a Ferrari nem védetett le. Így történt, hogy két különböző autó márka is használta ugyanazt a típuselnevezést. A Pontiac a Ferrari ellenfelét szerette volna elkészíteni ezzel az autóval az amerikai igényeknek megfelelően. Nem is sejtették, hogy az elkövetkező években igazi legenda lesz az autó és hihetetlen mennyiségben fogják vásárolni. A régi V8-as mellé ebben az évben a sor4-es leváltására bevezettek egy új sor6-os motort 2 két változatban. A GTO csomagból a gyár tervei szerint 5.000 db eladás volt a cél, de mindjárt az első évben jóval átlépték a célkitűzést a 32.450 db-os eladással. Az új opciós csomag részeként a megrendelő némi többlet ráköltésével már nagyobb V8-ast (6,5 l) kapott. Ez a 6,5 L-es az első literben megadott jelölésű motor az amerikai piacon. Az izomautók megjelenésének első példányát a többi Tempest-től legfeltűnőbben a motorháztetőn lévő 2 lyukas Scoop és a baloldali hűtőrácson található GTO felirat különböztette meg.
1965
1965-ben újabb, de most már nagyobb változtatás jött. Megújult a teljes homlokfal, a lámpákat már függőlegesen egymás felett helyezték el. Felülről nézve az orr vonalát a GM akkor kifutó formájú luxus modell változatának a Buick Riviera (1962-1965) előre ugró lámpáinak világa köszön vissza. A két ajtós kiviteleket Sport Coupe, HardTop (B oszlop nélküli) és Convertible (nyitható tetejű) formában rendelhették meg. A GTO modelleken króm díszítés került a hűtőrácsra a GTO felirat mellé. Piros csíkos gumikkal szerelték és opcionális volt a Rally I felni és az AM/FM rádió. Mint már az előző évben is, az összes modellt Hurst váltókarral lehetett lendületbe hozni.
1966
Az 1966-os évben megjelent az oly sok évig az autót végig kísérő hullámvonal (Coke-bottle) a hátsó részen. Értelemszerűen áttervezték a tető formáját is. Lágy könnyed vonalban vezették végig, ezáltal sportos, de mégis elegáns formát adva az autónak. Ez a jól ismert forma főbb vonalakban visszaköszön a pár évvel ezután megjelenő konkurens Dodge Charger-nél.
A típusok megkülönböztethetősége érdekében a Tempest modellek az első kerék elé három vízszintesen futó rács mintát kaptak, a LeMans-ok pedig a hátsó kerék elé 3 kopoltyúformát. Ebben az évben a GTO elérte, hogy külön típusként szerepeljen az eladási adatok alapján. Alap GTO 2.783 dollárba került és ezt lehetett még kibővíteni egyedi igények szerint. 113 dollárért tették az autóra a "Tri-Power"-t (3 karburátor) „Ram Air”r-el.
1967
Elérkeztünk az 1967-es évhez. Ez az időszak 1969-ig az egyik legjobb korszaka az izomautóknak. Ekkor már sorra jelennek meg a konkurens márkáknál az ellenfelek, és a nagy verseny miatt egyre komolyabb motorok kerülnek a gépekbe. Ahogy a képen is látható az igényeknek megfelelően elkülönült a 2 egyszerűbb és a csúcs változat egymástól. Hátul történt a legnagyobb változás. A Tempest és LeMans egybefüggő lámpát használt, amolyan jól látható kivitelt, csak a búra formájában volt eltérés. A GTO már a lőrésszerű kivitelt kapta a nagy testvér Grand Prix-hez hasonlóan. Az autó ekkor már minden kis részletében a sportosságról szólt. A régi V8-as motor méretét megnövelték és megjelent a következő éveket végig kísérő 400 cui-s (6,6 l) motor. Ez az erőtől tomboló Muscle Car időszak volt és a Pontiac GTO nem engedhette, hogy mint az izomautók megalapítója, lemaradjon a versenyben. A GTO modelleken jól láthatóak lettek a típus egyedi jelei és az opciós kiegészítések. Próbálták a vásárlókat ezekkel a külső erőre utaló jelekkel is magukhoz csábítani. Akkoriban rendelhető extrák voltak: fordulatszámmérő a motorháztetőn, piros csíkos gumi, felnik, fejtámlás első ülések, Hurst Dual Gate automata váltó, 4 sebességes manuális, HO motor, Ram Air, légkondicionáló, nagykazettás magnó, fakormány és a legfontosabb: 102 dollárért első tárcsafék. Így már volt esély a gyors megállásra is. A csúcs változat megkapta 428 cui-s (7,0 L) motort.
1968
1968-ban ismét átfésülték a teljes formát. 8 cm-rel kisebbre vették tengelyeinek távolságát és csökkentették a túlnyúlásokat is, kicsit tömzsibb formája lett, amit a legömbölyített sarkok is hangsúlyoztak. Ezáltal egy lágyabb fastback-es formát kapott. Itt mintha a konkurens Dodge Charger előző (1964-1967) formájára tértek volna vissza. Megmaradt a hátsó hullámvonal és a hátsó ablak, tető íve. A legfeltűnőbb érdekesség, hogy elől ismét vízszintesen helyezkedtek el a lámpák, melyek opcióban 52 dollárért a hűtőráccsal azonos kinézetű takaró lemezeket kaptak (hidden headlights). Endura beépített lökhárítókkal szerelték a teljes sorozat, ami városi parkolásban hasznos megoldás, melyet különleges préseléses módszerrel gyártottak. A lényege, hogy kis sebességig alakváltozás nélkül volt képes átvészelni egy koccanást. Megújultak a belső burkolatok, az ülések mintái és magasabb háttámlája lett az első üléseknek. Ez a korszak már a kényelem felé vitte el típust. Az '68-as GTO-t a Motor Trend újság az év autójának választotta. A Scoop megduplázódott, mint a az első 1964-es formán. A beépített lökhárítók következtében sportosabb jelleget öltött. A motorok nem változtak. A tárcsafék rendelhető extra volt és ekkorra már nagyon sokan kezdték vásárolni a BF Goodrich Radial gumijait is.
1969
1969-ben újabb kisebb változtatásokat eszközöltek az autón. A műszerfal a kezdetektől sötétkék alapszín helyett feketére változott. Természetesen már korábban is voltak eltérő színek és gyári burkolatok (piros, fekete, króm vagy a faerezetes műszerfal...). Az első ajtók szellőző ablakai (pillangó ablakok) megszűntek és helyette egy nagy ablaküveg lett. A GTO részen megjelent egy új név is: a "The Judge", mely legenda lett. 337 dollárral drágább volt az alap GTO kivitelnél. Ez a kivitel szemben a többivel még szélesebb kerekeket kapott. A csomagtartó fedélre szárnyat helyeztek el és a motorra "Ram Air III"-at szereltek. Jól mutatta a teljesítmény elérésére való törekvést, hogy az előző években alig rendelt "Ram Air" levegő szívó rendszernek több változata is megjelent. Érdekesség volt, hogy az opciók között nem szerepelt a "Ram Air V", mely hivatalosan nem jelent meg, de utólagosan meglehetett venni a kereskedőknél. A Pontiac-ra jellemző volt, hogy egyes opciókat csak a kereskedőknél lehetett megvenni. Nem volt mindegy, hogy kinél vették az autót, mert változhatott az opciós lista, így születhettek egyedi autók. Mondhatni Custom kivitelek.
1971
1971 ismét újítanak a Pontiac-nál. Új hűtőmaszkot kapott a teljes paletta. Az utolsó éve a Tempest névnek. A következőkben már csak LeMans és GTO modelleket gyártottak. A GTO-k teljes orr részét Endura-val borították, szemben a többi króm díszítésével. Érdekesség volt, hogy az újonan bevezetett nagy motor gyorsulási adatai alatta maradtak az előző évi csúcsmodell értékeinek. Erre az egy modell évre lehetett rendelni az autóból gombbal vezérelhető VOE (Vacuum Operated Exhaust - W73). A kipufogó visszafojtását megszüntette és ezzel kellemes V8-as dübörgést idézett elő. Ezt a nagy hanghatás és a környezetszennyezés miatt nem engedték a továbbiakban.
1972
Újabb év és újabb alakítás. 1972-ben még jobban kihangsúlyozták a hűtőmaszk középső részét, és oldalt megjelent két kis lökhárító. Ezek az autók már LeMans-ok voltak. A GTO ismét opcionális csomag lett a LeMans és LeMans Sport autókhoz. Az autók egyre jobban haladtak a luxus forma és tulajdonságok felé. Létre jön a Luxury Lemans. Lassan elvesztették sportos jellegüket a GTO-k is. Elkezdték a SAE szerinti bemérést és a nagy 455 cui (7,5 l) motor ritkaság lett.
1973
Az 1973-as évben teljesen megváltozott az autók formavilága. Megjelent a LeMans család új tagja a Grand Am, ezért már csak 4806 db-ot adtak el a régi legenda utódjából. Ezzel a cég házon belüli konkurenciát teremtett. A GTO-k is már fém lökhárítót kaptak az Endura borítás helyére. Hátsó ablakaik rögzítettek. A 455SD motor nem is került bele ezekbe az autókba, ami az előző években elképzelhetetlen lett volna. A másik, ami a sportautók ellen szólt, hogy az év végén beköszöntött az energia válság.
1974
Elérkeztünk az 1974-es évhez. A GTO modell utolsó éve. Ezek az autók már a Ventura modellre épültek, de nem lettek sikeresek. Ebben az évben még 7.058 db-ot eladtak, ami a nagy őshez képest hihetetlenül kevés. 1977-ig tartott a LeMans-ok sorozata.
Harmadik generáció (1978-1981)
1978-1981 közötti időszakban újítottak az autókon. Az olajválság következtében teljesen átalakult piacról eltűnt a sportautós jelleg. A Pontiac három változatban (LeMans, Grand LeMans és Grand Am) szerepeltette a típus családot. Visszatértek a kezdeti időkhöz, amikor más GM márkáktól lehetett motort választani. Ötféle különböző motorból lehetett rendelni, de ebből már csak kettő volt Pontiac. Az 1981-es év jelentette a LeMans név használatának végét. Ekkor lezárult a típus története.
Próbálkozás
A 80-as évek végén GM európai vállalatánál kifejlesztett Opel Kadett-et átkeresztelték, újra éledt pár évre a régi LeMans név. Igaz az elődhöz már a csak a nevében hasonlított. Az európai GM modellből 1988-1994 között Dél-Koreában gyártotta a Daewoo ezeket az autókat Pontiac LeMans néven. Igaz az autó motor választékát a piaci igényekhez igazították és kissé áttervezték a formát, bár ez inkább csak apróságokat foglalt magában. A világ számos országába szállították őket, köztük Észak-Amerikába, Új-Zélandra, Kanadába (T1000 és Acadia neveken is). Pár darab elkerült Magyarországra is. A modern kis autó formának mi köze van a nagy régi LeMans névhez? Ez egy jó kérdés…
A GTO modern megjelenése (2004-2006)
A Pontiac név régi hírnevének újjá teremtéséhez felélesztették a régi nagy legendát. Igazából ismét űr tátong a Pontiac cég palettáján. Nincs igazi sport autó, pedig lenne rá igény. 2004-ben
1965 és 2004 Pontiac GTOhosszas tervezgetés után ismét elkezdték gyártani a Pontiac GTO-t. Teljesen külön álló modellként, már Tempest vagy LeMans modellek hiányában. A költségek csökkentése végett az Ausztrál Holden Monaro alapjaira építették. Az első évben még a V8-as LS1 motort kapta, de a 2005-ös évtől már a V8-as LS2 motorral szerelték. A vevő választhatott hozzá egy hatsebességes manuális vagy négysebességes automata váltót. Az autó sportos formával, élénk színekkel büszkélkedhetett. Ahogy a képen is jól látható a Pontiac a régi névhez egy minden porcikájában új és modern autót készített. A többi autógyártóval szemben nem a régi formát és a Retro vonalat követték, hanem egy kissé japános sportautót készítettek. Az autó nagyon jó futóművel és remek műszaki tartalommal rendelkezik, de sajnos a nevén kívül ez a modell sem tartozik a régi családhoz…
Az autók és motorok műszaki adatai a megjelenési éveik szerint:
1961
sor4 195 cui (3,2 l) egytorkú, kézi váltónál 110 hp, automatánál 120 hp. Négytorkú 155 hp (292 N•m) karburátorral. 0-96 km/h 15,9 sec és végsebessége 142 km/h.
1962
sor4 195 cui "Power Pack" csomagban már 166 hp-t tudott a négytorkú karburátorral,
V8-as 215 cui (3,5 l) (Oldsmobile vagy Buick) 185 hp, 298 Nm
1963
V8 326 cui (5,4 l) 260hp, 477 Nm (valójában 336 cui (5,5 l) motor volt és csak 1964-től lett a 326-os motor)
1964
sor6 215 cui (3,5 l) egytorkú 250 hp és négytorkú 280 hp karburátorral,
V8 389 cui (6,4 l) 325 bhp 4800 rpm, 580 Nm 3200 rpm,
V8 389 cui (6,4 l) Tri-Power (3x2) 348 bhp @ 4900 rpm, 580 Nm 3200 rpm,
V8 389 cui (6,4 l) Ram Air 360 bhp 5200 rpm, 584 Nm 3600 rpm.
Gyorsulás: 0-96 km/h 6,6 sec; 1/4 mile 14,8 sec 152 km/h.
1967 (3 féle új V8-as 389 cui-s leváltására)
V8 Economy 400 cui (6,6 l) 255 hp, 538 Nm,
V8 400 cui (6,6 l) 335 hp 598 Nm,
V8 400 cui HO (6,6 l) 360 hp 594 Nm, Ram Air-es változat: 0-96 km/h 6,1 sec 1/4 miles 14.5 sec 163,2 km/h (4,33 végáttétellel),
V8 428 cui (7,0 l) mint opció.
1968
V8 400 cui (6,6l) 360 hp
4 sebességes manuális váltóval, "Ram Air"-el, a 1/4 miles 14.45 sec, 98.2 mph
1969
V8 400 cui (6,6l) GTO Judge Ram AIR IV prototípussal mért értékek: 0-96 km/h 5,2 sec, 1/4 miles 11.5 sec, 123 mph (198 km/h)!
1971
V8 455 cui (7,5 l) 360 hp, 677 Nm
1974
V8 350 cui (5,8 l) V8 200 hp, 0-96 km/h 7,7 sec, 1/4 miles 15.72 sec 140,8 km/h
1978
V8 265 cui (4,4 l) és a V8 301 cui (5,0 l)
1988
sor4 97 cui (1,6 l) 74 hp, 122 Nm,
sor4 122 cui (2,0 l) 96 hp, 160 Nm.
2004
V8 (LS1) 5,7 l, 350 hp, 365 Nm 4000 rpm.
2005
V8 (LS2) 6,0 l, 400 hp, 542 Nm 4000 rpm, 0-96 km/h 4,6 sec, a 1/4 miles 13,0 sec 174,4 km/h.
Gyártási adatok
1961
Gyártott darabszám: 100.783 db
Tempest Four: 98.779
Tempest V8: 2.004
1962
Gyártott darabszám: 143.193 db
Tempest Four: 141.535
Tempest V8: 1.658
1963
Gyártott darabszám: 131.490 db
Tempest: 69.831
Tempest LeMans: 61.659
1964
Gyártott darabszám: 236.126 db
Tempest: 48.026
Tempest Custom: 74.464
Tempest LeMans Coupe: 32.317
Tempest LeMans Hardtop: 31.310
Tempest LeMans Convertible: 17.559
Tempest LeMans GTO Coupe: 7.384
Tempest LeMans GTO Hardtop: 18.422
Tempest LeMans GTO Convertible: 6.644
1965
Gyártott darabszám: 307.083 db
Tempest Sedan: 15.705
Tempest Coupe: 18.198
Tempest Wagon: 5.622
Tempest Custom Sedan: 25.242
Tempest Custom Coupe: 18.367
Tempest Custom Hardtop: 21.906
Tempest Custom Convertible: 8.346
Tempest Custom Wagon: 10.792
Tempest LeMans Sedan: 14.227
Tempest LeMans Coupe: 18.881
Tempest LeMans Hardtop: 60.548
Tempest LeMans Convertible: 13.897
Tempest LeMans GTO Coupe: 8.319
Tempest LeMans GTO Hardtop: 55.722
Tempest LeMans GTO Convertible: 11.311
1966
Gyártott darabszám: 359.098 db
Tempest: 43.753
Tempest Custom 2-dr Sedan: 17.182
Tempest Custom 4-dr Sedan: 23.988
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 31.322
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 10.996
Tempest Custom Convertible: 5.557
Tempest Custom Wagon: 7.614
Tempest LeMans: 121.740
Tempest LeMans GTO: 96.946
1967
Gyártott darabszám: 301.069 db
Tempest Sedan: 13.136
Tempest Coupe: 17.978
Tempest Wagon: 3.495
Tempest Custom 2-dr Sedan: 12.469
Tempest Custom 4-dr Sedan: 17.445
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 30.512
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 5.493
Tempest Custom Convertible: 4.082
Tempest Custom Wagon: 5.324
Tempest LeMans Coupe: 10.693
Tempest LeMans 2-dr Hardtop: 75.965
Tempest LeMans 4-dr Hardtop: 8.424
Tempest LeMans Convertible: 9.820
Tempest LeMans Safari Wagon: 4.511
Tempest LeMans GTO Coupe: 7.029
Tempest LeMans GTO Hardtop: 65.176
Tempest LeMans GTO Convertible: 9.517
1968
Gyártott darabszám: 346.406 db
Tempest 2-dr: 19.991
Tempest 4-dr: 11.590
Tempest Custom 2-dr: 54.726
Tempest Custom 4-dr: 23.451
Tempest LeMans 2-dr: 127.295
Tempest LeMans 4-dr: 9.002
Tempest Wagon: 12.667
GTO: 87.684
1969
Gyártott darabszám: 286.915 db
Tempest Sedan: 9.741
Tempest Coupe: 17.181
Tempest Custom 2-dr Sedan: 7.912
Tempest Custom 4-dr Sedan: 15.532
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 46.886
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 3.918
Tempest Custom Convertible: 2.379
Tempest Custom Wagon: 6.963
Tempest LeMans Coupe: 5.033
Tempest LeMans 2-dr Hardtop: 82.817
Tempest LeMans 4-dr Hardtop: 6.475
Tempest LeMans Convertible: 5.676
Tempest LeMans Safari Wagon: 4.115
GTO Hardtop: 64.851
GTO Convertible: 7.436
1970
GTO: 40.149 db
1971
GTO: 10.532 db
1972
GTO: 5.807 db
1973
Gyártott darabszám: 254.358 db
LeMans 2-dr: 68.230
LeMans 4-dr: 26.554
Luxury LeMans 2-dr: 33.916
Luxury LeMans 4-dr: 9.377
LeMans Sport Coupe: 50.999
LeMans Wagon 2-seat: 10.446
LeMans Wagon 3-seat: 6.894
Grand Am 2-dr: 34.445
Grand Am 4-dr: 8.691
GTO: 4.806
1974
Gyártott darabszám: 149.637 db
LeMans 2-dr: 37.061
LeMans 4-dr: 17.266
Luxury LeMans 2-dr: 25.882
Luxury LeMans 4-dr: 4.513
LeMans Sport Coupe: 37.955
LeMans Wagon 2-seat: 4.743
LeMans Wagon 3-seat: 3.004
Luxury LeMans Wagon 2-seat: 952
Luxury LeMans Wagon 3-seat: 1.178
Grand Am 2-dr: 13.961
Grand Am 4-dr: 3.122
1975
Gyártott darabszám: 103.688 db
LeMans 2-dr: 20.636
LeMans 4-dr: 15.065
Grand LeMans 2-dr: 19.310
Grand LeMans 4-dr: 4.906
LeMans Sport Coupe: 23.817
LeMans Wagon 2-seat: 3.988
LeMans Wagon 3-seat: 2.393
Grand LeMans Wagon 2-seat: 1.393
Grand LeMans Wagon 3-seat: 1.501
Grand Am 2-dr: 8.786
Grand Am 4-dr: 1.893
1976
Gyártott darabszám: 96.229 db
LeMans 2-dr: 21.130
LeMans 4-dr: 22.199
Grand LeMans 2-dr: 14.757
Grand LeMans 4-dr: 8.411
LeMans Sport Coupe: 15.582
LeMans Safari Wagon: 8.056
Grand LeMans Safari Wagon: 6.094
1977
Gyártott darabszám: 81.391 db
LeMans 2-dr: 16.038
LeMans 4-dr: 23.060
Grand LeMans 2-dr: 7.581
Grand LeMans 4-dr: 5.584
LeMans Sport Coupe: 12.277
LeMans Safari Wagon: 10.081
Grand LeMans Safari Wagon: 5.393
Can Am: 1.377[/img]
Ez a cikk a GM egyik leghosszabb ideig gyárott sorozatának majdnem 50 éves történetével foglalkozik. Arról, hogy a gyártási paletta egy űrjének betöltéséből hogy lett egy új autó kategória - a Muscle Car - kialakulása. Ezen kívül végigfut a sorozathoz tartozó testvér típusok életén is. Már korábbani s szerepelt a Pontiac történetében a Tempest név, de csak 1961-től lett önálló modell. Innentől kezdve indult el a történnet, amely talán még mindig folytatódhat...
A kezdetek (1961-1963)
A történet 1961-ben indult útjára. A három nagy autógyár színre lépett a máig is talán a legjobban futó „compact autó”-k piacán. A Ford kezdte a sor6-os Falcon-nal, majd a Chrysler a Valiant-tal és végül a Chevrolet a farmotoros léghűtéses Corvair-rel. A GM másik gyárának a Pontiac-nak nem volt hasonló kategóriájú autója és ezt nem nézhették tétlenül. A cég már évek óta készített tanulmányautókat, így elérkezettnek látták hát, hogy megvalósítsák őket a piaci hiány kitöltésére. Megjelent a compact méretnél kissé nagyobb jövevény Tempest néven. Adott volt az Y-body a GM Platform-jából, így ezt már készen tudták használni. Ekkor még nem is sejtették, hogy egy legenda alapja születik meg a gyártósor beindításával. A technikai gondokon gyorsan túlléptek. A kis autóhoz kisebb méretű motort kellett gyártani, egyszerűen vették a régi Pontiac V8-as blokkot és a jobb oldali hengersorából készítettek egy kis 195 cui (3,2 l-es) sor4-est. Ebből adódóan nem volt teljesen kiegyensúlyozott járású, vibráció lépett fel néha, ami az autó jellemzője volt. A piacon versenybe kellett szállni a többiekkel, és hogy erre esély legyen, egy érdekes ötletet valósítottak meg. A későbbi sportautóknál alkalmazott 50-50%-os súlyelosztás elérését tűzték ki célul. Ennek érdekében a motort az autó orrába, a háromsebességes kézi vagy a kétsebességes Tempestorque automataváltót hátra a differenciálműhöz helyezték. A váltó a csomagtér felől egy nyílás segítségével hozzáférhető volt. Ezt a hozzáférést egy nyitható nyílással oldották meg. Ebben az időben még szempont volt a „könnyen” szerelhetőség. Az erőt hátra egy 2,1 m hosszú 16 mm átmérőjű rugalmas acélon jutatták, melyről az autó a „Rope-drive” (kötél-meghajtású) becenevet kapta. Ezekkel az egyszerű megoldásokkal nagyon stabil, jó útfekvésű, egyszerűen vezethető járművet hoztak létre. Ezzel meg is alapozták a Pontiac eddig sem rossz hírnevét.
Alapmotor és hajtás adatok:
kézi váltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 8.6:1, 110 hp/3800, 190 Nm/2000, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1,3.73:1
automataváltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 8.6:1, 130 hp/4400, 195 Nm/2200, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1,3.73:1
Opcionális motorok és hajtások:
Premium Fuel !
kézi váltó kivitel:
1-torkú, sűrítés 10.25:1 120 hp/3800 202 Nm/2000, 3.31:1 opcionálisan: 3.55
automataváltós kivitel:
1-torkú, sűrítés 10.25:1, 140 hp/4400, 207 Nm/2200, 3.08:1 opcionálisan: 3.55:1
csak automatához:
4-torkú, sűrítés 10.25:1, 155 hp/4800, 215 Nm/2800, 3.55:1 opcionálisan: 3.31:1, 3.73:1
V8-as 215 cui (3,5 L)
Reg. Fuel ! csak automatához:
2-torkú, sűrítés 8.8:1, 155 hp/4600, 215 Nm/2400, 3.55:1, opcionális: 3.31:1, 3.73:1
Ahogy a mai autókon már megszoktuk, állandó átalakuláson mennek át, ez a korabeli amerikai autóknál sem volt ez másként. A piaci részesedésért vívott kiélezett versenyben minden évben megújították gyártmányaikat. Már a bemutatkozó év végére megtörtént az első kisebb átalakítás, változtattak az autó elején és a motorháztetőn. A Tempest-eket nagy választékban készítették és még ezt is bővítették az opcionális kivitellel. Ebben az évben gyártott karosszéria formákat tovább bővítették és megjelent a Wagon (kombi) kivitel is a gyártósorán. Új elnevezéssel is készült egy extra kivitel a Safari Wagon mely a Pontiac kombik szinte teljes palettáját végig kísérte. A kényelem mellett gondoltak a sebesség szerelmeseire, a kezdeti sor4-es motor kis ráköltéssel az erősebb "Power Pack" csomagban is elérhetővé vált. Akinek még ez sem volt elég és erősebbre vágyott az vásárolhatott a GM testvérek által gyártott Oldsmobile vagy Buick V8-ast.
Az első generáció utolsó évében, 1963-ban megnövelték az autók hosszát 13, a szélességét 5 cm-rel. A LeMans már külön modellként szerepelt 15 különféle színben, belül vinyl borítással, sportos formájú osztott első ülésekkel. Opcióként megvehető volt a műszerfalba épített fordulatszámmérő és a légkondícionáló. A műszerfal az akkori kornak megfelelően jól áttekinthető és egyszerű volt. A két típust külsőleg a hátsó lámpákról lehetett a legkönnyebben megkülönböztetni. A Tempest-ek két függőleges elrendezésű kört a Lemans-ok egy krómba csomagolt vízszintest kaptak. Ami érdekes volt, hogy ekkor már volt TAXI és Rendőrségi kivitele is az autónak.
A csúcs változathoz ebben az évben végre megérkezett a Pontiac V8-as motorja, hozzá a 4 sebességes kézi váltó és a 15"-os kerekek. Az eladások 52%-át a V8-as motorral szerelt autók tették ki, ami bebizonyította, hogy van igény a nagy motorokra ebben a kategóriában is. Ez a nagy motor azért érdekes volt, hisz az aránylag könnyű autónak ekkor még 4 dobfékkel kellett megállni.
1963 Pontiac Option Codes
381 Radio Pushbutton & Manual Ant.
382 Radio Push Button & Electric Ant.
383 Radio Pushbutton AM/FM Manual Ant.
384 Radio Push Button AM/FM Electric Ant.
401 Rear Seat Speaker (na on wagons)
402 Two Speed Wipers (két sebességes ablaktörlő)
411 Foam Cushion Rear
412 Custom Foam Cushion Front (na w/buckets)
421 Windshield Washer & Two Speed Wipers (ablakmosó és kétsebességes ablaktörlő)
422 Safeguard Speedo-Fuel Level Lamp (sebességőr és benzinszint lámpa)
424 Instrument Panel Pad
431 H.D. Air Cleaner (std. w/tri-power) (Heavy Duty légszűrő)
441 Visor Vanity Mirror
442 Inside Non-Glare Tilt Mirror
444 Outside Remote Control Mirror (LH) (külső, belülről állítható tükör)
454 Outside Rear View Mirror (külső visszapillantó tükör)
461 Deluxe Steering Wheel (Deluxe kormány kerék)
462 Deluxe Wheel Discs (Deluxe felnik)
471 Back-up Lamps (tolató lámpa)
481 Utility Lamp (luggage or under-hood)
482 Glove Box Lamp (kesztyűtartó világítás)
484 Dome & Reading Lamp (exc. conv.) (belsővilágítás és olvasó lámpa)
491 Courtesy Lamp (keresőfény)
492 Ash Tray & Cigar Lighter Lamp (hamutartó és világítása)
494 Parking Brake Lamp (kézifék visszajelző)
501 Power Steering (szervokormány)
502 Power Brakes (szervofék)
511 Dual Exhausts (dupla kipufogó rendszer)
512 Door Edge Guards (ajtóvédő)
521 Custom Wheel Discs (dísztárcsa)
528 Sports Wheel Covers (dísztárcsa)
531 Soft Ray Glass (All Windows)
532 Soft Ray Glass (Windshield Only)
548 Verba-Phonic Rear Speaker AM/FM Only
551 Power Windows 8elektromos ablak)
552 Power Vent Windows (with 551 only) (elektromos kisablak)
554 Power Window - Safari Lift Gate (elektromos csomagtér ablak)
561 Power Seat (elektromos ülés)
571 Luggage Carrier - Safari Only (tetőcsomagtartó)
572 Spare Tire Cover (exc. safari)
581 Air Conditioning (légkondicionálló)
591 Magi-Cruise Control (tempomat)
601 Console (bucket seats only) (középkonzol, kardánbox)
604 Electric Clock (óra)
624 Seat Belts - Front (biztonsági öv)
631 Floor Mats - Front Only
632 Floor Mats - Front & Rear
641 Remote Control Deck Lid (exc. safari)
654 Tilt Steering Wheel
664 Tachometer (std. w/console) (fordulatszámmérő)
678 H.D. Battery - 72 Amp. (akkumulátor)
691 Safe-T-Track (sperr differenciálmű)
694 Aluminum Wheels (aluminium felnik)
A második generáció (1964-1974), a "Muscle Car" kategória alapítójának megjelenése
Az 1964-es modellévű autó már teljesen új köntöst kapott. Az A-body-s GM Platform-jára készítették az autót. Szakítottak a régi jól bevált kialakítással, és a motorhoz előrehozták a váltót. Bővült a modellválaszték is. Már nem csak Tempest, Tempest LeMans, hanem Tempest Custom és a Tempest LeMans opciós változata a GTO is elérhetővé vált 296 dollárért. A G.T.O. a Gran Turismo Omologato név rövidítése, melyet a Ferrari nem védetett le. Így történt, hogy két különböző autó márka is használta ugyanazt a típuselnevezést. A Pontiac a Ferrari ellenfelét szerette volna elkészíteni ezzel az autóval az amerikai igényeknek megfelelően. Nem is sejtették, hogy az elkövetkező években igazi legenda lesz az autó és hihetetlen mennyiségben fogják vásárolni. A régi V8-as mellé ebben az évben a sor4-es leváltására bevezettek egy új sor6-os motort 2 két változatban. A GTO csomagból a gyár tervei szerint 5.000 db eladás volt a cél, de mindjárt az első évben jóval átlépték a célkitűzést a 32.450 db-os eladással. Az új opciós csomag részeként a megrendelő némi többlet ráköltésével már nagyobb V8-ast (6,5 l) kapott. Ez a 6,5 L-es az első literben megadott jelölésű motor az amerikai piacon. Az izomautók megjelenésének első példányát a többi Tempest-től legfeltűnőbben a motorháztetőn lévő 2 lyukas Scoop és a baloldali hűtőrácson található GTO felirat különböztette meg.
1965
1965-ben újabb, de most már nagyobb változtatás jött. Megújult a teljes homlokfal, a lámpákat már függőlegesen egymás felett helyezték el. Felülről nézve az orr vonalát a GM akkor kifutó formájú luxus modell változatának a Buick Riviera (1962-1965) előre ugró lámpáinak világa köszön vissza. A két ajtós kiviteleket Sport Coupe, HardTop (B oszlop nélküli) és Convertible (nyitható tetejű) formában rendelhették meg. A GTO modelleken króm díszítés került a hűtőrácsra a GTO felirat mellé. Piros csíkos gumikkal szerelték és opcionális volt a Rally I felni és az AM/FM rádió. Mint már az előző évben is, az összes modellt Hurst váltókarral lehetett lendületbe hozni.
1966
Az 1966-os évben megjelent az oly sok évig az autót végig kísérő hullámvonal (Coke-bottle) a hátsó részen. Értelemszerűen áttervezték a tető formáját is. Lágy könnyed vonalban vezették végig, ezáltal sportos, de mégis elegáns formát adva az autónak. Ez a jól ismert forma főbb vonalakban visszaköszön a pár évvel ezután megjelenő konkurens Dodge Charger-nél.
A típusok megkülönböztethetősége érdekében a Tempest modellek az első kerék elé három vízszintesen futó rács mintát kaptak, a LeMans-ok pedig a hátsó kerék elé 3 kopoltyúformát. Ebben az évben a GTO elérte, hogy külön típusként szerepeljen az eladási adatok alapján. Alap GTO 2.783 dollárba került és ezt lehetett még kibővíteni egyedi igények szerint. 113 dollárért tették az autóra a "Tri-Power"-t (3 karburátor) „Ram Air”r-el.
1967
Elérkeztünk az 1967-es évhez. Ez az időszak 1969-ig az egyik legjobb korszaka az izomautóknak. Ekkor már sorra jelennek meg a konkurens márkáknál az ellenfelek, és a nagy verseny miatt egyre komolyabb motorok kerülnek a gépekbe. Ahogy a képen is látható az igényeknek megfelelően elkülönült a 2 egyszerűbb és a csúcs változat egymástól. Hátul történt a legnagyobb változás. A Tempest és LeMans egybefüggő lámpát használt, amolyan jól látható kivitelt, csak a búra formájában volt eltérés. A GTO már a lőrésszerű kivitelt kapta a nagy testvér Grand Prix-hez hasonlóan. Az autó ekkor már minden kis részletében a sportosságról szólt. A régi V8-as motor méretét megnövelték és megjelent a következő éveket végig kísérő 400 cui-s (6,6 l) motor. Ez az erőtől tomboló Muscle Car időszak volt és a Pontiac GTO nem engedhette, hogy mint az izomautók megalapítója, lemaradjon a versenyben. A GTO modelleken jól láthatóak lettek a típus egyedi jelei és az opciós kiegészítések. Próbálták a vásárlókat ezekkel a külső erőre utaló jelekkel is magukhoz csábítani. Akkoriban rendelhető extrák voltak: fordulatszámmérő a motorháztetőn, piros csíkos gumi, felnik, fejtámlás első ülések, Hurst Dual Gate automata váltó, 4 sebességes manuális, HO motor, Ram Air, légkondicionáló, nagykazettás magnó, fakormány és a legfontosabb: 102 dollárért első tárcsafék. Így már volt esély a gyors megállásra is. A csúcs változat megkapta 428 cui-s (7,0 L) motort.
1968
1968-ban ismét átfésülték a teljes formát. 8 cm-rel kisebbre vették tengelyeinek távolságát és csökkentették a túlnyúlásokat is, kicsit tömzsibb formája lett, amit a legömbölyített sarkok is hangsúlyoztak. Ezáltal egy lágyabb fastback-es formát kapott. Itt mintha a konkurens Dodge Charger előző (1964-1967) formájára tértek volna vissza. Megmaradt a hátsó hullámvonal és a hátsó ablak, tető íve. A legfeltűnőbb érdekesség, hogy elől ismét vízszintesen helyezkedtek el a lámpák, melyek opcióban 52 dollárért a hűtőráccsal azonos kinézetű takaró lemezeket kaptak (hidden headlights). Endura beépített lökhárítókkal szerelték a teljes sorozat, ami városi parkolásban hasznos megoldás, melyet különleges préseléses módszerrel gyártottak. A lényege, hogy kis sebességig alakváltozás nélkül volt képes átvészelni egy koccanást. Megújultak a belső burkolatok, az ülések mintái és magasabb háttámlája lett az első üléseknek. Ez a korszak már a kényelem felé vitte el típust. Az '68-as GTO-t a Motor Trend újság az év autójának választotta. A Scoop megduplázódott, mint a az első 1964-es formán. A beépített lökhárítók következtében sportosabb jelleget öltött. A motorok nem változtak. A tárcsafék rendelhető extra volt és ekkorra már nagyon sokan kezdték vásárolni a BF Goodrich Radial gumijait is.
1969
1969-ben újabb kisebb változtatásokat eszközöltek az autón. A műszerfal a kezdetektől sötétkék alapszín helyett feketére változott. Természetesen már korábban is voltak eltérő színek és gyári burkolatok (piros, fekete, króm vagy a faerezetes műszerfal...). Az első ajtók szellőző ablakai (pillangó ablakok) megszűntek és helyette egy nagy ablaküveg lett. A GTO részen megjelent egy új név is: a "The Judge", mely legenda lett. 337 dollárral drágább volt az alap GTO kivitelnél. Ez a kivitel szemben a többivel még szélesebb kerekeket kapott. A csomagtartó fedélre szárnyat helyeztek el és a motorra "Ram Air III"-at szereltek. Jól mutatta a teljesítmény elérésére való törekvést, hogy az előző években alig rendelt "Ram Air" levegő szívó rendszernek több változata is megjelent. Érdekesség volt, hogy az opciók között nem szerepelt a "Ram Air V", mely hivatalosan nem jelent meg, de utólagosan meglehetett venni a kereskedőknél. A Pontiac-ra jellemző volt, hogy egyes opciókat csak a kereskedőknél lehetett megvenni. Nem volt mindegy, hogy kinél vették az autót, mert változhatott az opciós lista, így születhettek egyedi autók. Mondhatni Custom kivitelek.
1971
1971 ismét újítanak a Pontiac-nál. Új hűtőmaszkot kapott a teljes paletta. Az utolsó éve a Tempest névnek. A következőkben már csak LeMans és GTO modelleket gyártottak. A GTO-k teljes orr részét Endura-val borították, szemben a többi króm díszítésével. Érdekesség volt, hogy az újonan bevezetett nagy motor gyorsulási adatai alatta maradtak az előző évi csúcsmodell értékeinek. Erre az egy modell évre lehetett rendelni az autóból gombbal vezérelhető VOE (Vacuum Operated Exhaust - W73). A kipufogó visszafojtását megszüntette és ezzel kellemes V8-as dübörgést idézett elő. Ezt a nagy hanghatás és a környezetszennyezés miatt nem engedték a továbbiakban.
1972
Újabb év és újabb alakítás. 1972-ben még jobban kihangsúlyozták a hűtőmaszk középső részét, és oldalt megjelent két kis lökhárító. Ezek az autók már LeMans-ok voltak. A GTO ismét opcionális csomag lett a LeMans és LeMans Sport autókhoz. Az autók egyre jobban haladtak a luxus forma és tulajdonságok felé. Létre jön a Luxury Lemans. Lassan elvesztették sportos jellegüket a GTO-k is. Elkezdték a SAE szerinti bemérést és a nagy 455 cui (7,5 l) motor ritkaság lett.
1973
Az 1973-as évben teljesen megváltozott az autók formavilága. Megjelent a LeMans család új tagja a Grand Am, ezért már csak 4806 db-ot adtak el a régi legenda utódjából. Ezzel a cég házon belüli konkurenciát teremtett. A GTO-k is már fém lökhárítót kaptak az Endura borítás helyére. Hátsó ablakaik rögzítettek. A 455SD motor nem is került bele ezekbe az autókba, ami az előző években elképzelhetetlen lett volna. A másik, ami a sportautók ellen szólt, hogy az év végén beköszöntött az energia válság.
1974
Elérkeztünk az 1974-es évhez. A GTO modell utolsó éve. Ezek az autók már a Ventura modellre épültek, de nem lettek sikeresek. Ebben az évben még 7.058 db-ot eladtak, ami a nagy őshez képest hihetetlenül kevés. 1977-ig tartott a LeMans-ok sorozata.
Harmadik generáció (1978-1981)
1978-1981 közötti időszakban újítottak az autókon. Az olajválság következtében teljesen átalakult piacról eltűnt a sportautós jelleg. A Pontiac három változatban (LeMans, Grand LeMans és Grand Am) szerepeltette a típus családot. Visszatértek a kezdeti időkhöz, amikor más GM márkáktól lehetett motort választani. Ötféle különböző motorból lehetett rendelni, de ebből már csak kettő volt Pontiac. Az 1981-es év jelentette a LeMans név használatának végét. Ekkor lezárult a típus története.
Próbálkozás
A 80-as évek végén GM európai vállalatánál kifejlesztett Opel Kadett-et átkeresztelték, újra éledt pár évre a régi LeMans név. Igaz az elődhöz már a csak a nevében hasonlított. Az európai GM modellből 1988-1994 között Dél-Koreában gyártotta a Daewoo ezeket az autókat Pontiac LeMans néven. Igaz az autó motor választékát a piaci igényekhez igazították és kissé áttervezték a formát, bár ez inkább csak apróságokat foglalt magában. A világ számos országába szállították őket, köztük Észak-Amerikába, Új-Zélandra, Kanadába (T1000 és Acadia neveken is). Pár darab elkerült Magyarországra is. A modern kis autó formának mi köze van a nagy régi LeMans névhez? Ez egy jó kérdés…
A GTO modern megjelenése (2004-2006)
A Pontiac név régi hírnevének újjá teremtéséhez felélesztették a régi nagy legendát. Igazából ismét űr tátong a Pontiac cég palettáján. Nincs igazi sport autó, pedig lenne rá igény. 2004-ben
1965 és 2004 Pontiac GTOhosszas tervezgetés után ismét elkezdték gyártani a Pontiac GTO-t. Teljesen külön álló modellként, már Tempest vagy LeMans modellek hiányában. A költségek csökkentése végett az Ausztrál Holden Monaro alapjaira építették. Az első évben még a V8-as LS1 motort kapta, de a 2005-ös évtől már a V8-as LS2 motorral szerelték. A vevő választhatott hozzá egy hatsebességes manuális vagy négysebességes automata váltót. Az autó sportos formával, élénk színekkel büszkélkedhetett. Ahogy a képen is jól látható a Pontiac a régi névhez egy minden porcikájában új és modern autót készített. A többi autógyártóval szemben nem a régi formát és a Retro vonalat követték, hanem egy kissé japános sportautót készítettek. Az autó nagyon jó futóművel és remek műszaki tartalommal rendelkezik, de sajnos a nevén kívül ez a modell sem tartozik a régi családhoz…
Az autók és motorok műszaki adatai a megjelenési éveik szerint:
1961
sor4 195 cui (3,2 l) egytorkú, kézi váltónál 110 hp, automatánál 120 hp. Négytorkú 155 hp (292 N•m) karburátorral. 0-96 km/h 15,9 sec és végsebessége 142 km/h.
1962
sor4 195 cui "Power Pack" csomagban már 166 hp-t tudott a négytorkú karburátorral,
V8-as 215 cui (3,5 l) (Oldsmobile vagy Buick) 185 hp, 298 Nm
1963
V8 326 cui (5,4 l) 260hp, 477 Nm (valójában 336 cui (5,5 l) motor volt és csak 1964-től lett a 326-os motor)
1964
sor6 215 cui (3,5 l) egytorkú 250 hp és négytorkú 280 hp karburátorral,
V8 389 cui (6,4 l) 325 bhp 4800 rpm, 580 Nm 3200 rpm,
V8 389 cui (6,4 l) Tri-Power (3x2) 348 bhp @ 4900 rpm, 580 Nm 3200 rpm,
V8 389 cui (6,4 l) Ram Air 360 bhp 5200 rpm, 584 Nm 3600 rpm.
Gyorsulás: 0-96 km/h 6,6 sec; 1/4 mile 14,8 sec 152 km/h.
1967 (3 féle új V8-as 389 cui-s leváltására)
V8 Economy 400 cui (6,6 l) 255 hp, 538 Nm,
V8 400 cui (6,6 l) 335 hp 598 Nm,
V8 400 cui HO (6,6 l) 360 hp 594 Nm, Ram Air-es változat: 0-96 km/h 6,1 sec 1/4 miles 14.5 sec 163,2 km/h (4,33 végáttétellel),
V8 428 cui (7,0 l) mint opció.
1968
V8 400 cui (6,6l) 360 hp
4 sebességes manuális váltóval, "Ram Air"-el, a 1/4 miles 14.45 sec, 98.2 mph
1969
V8 400 cui (6,6l) GTO Judge Ram AIR IV prototípussal mért értékek: 0-96 km/h 5,2 sec, 1/4 miles 11.5 sec, 123 mph (198 km/h)!
1971
V8 455 cui (7,5 l) 360 hp, 677 Nm
1974
V8 350 cui (5,8 l) V8 200 hp, 0-96 km/h 7,7 sec, 1/4 miles 15.72 sec 140,8 km/h
1978
V8 265 cui (4,4 l) és a V8 301 cui (5,0 l)
1988
sor4 97 cui (1,6 l) 74 hp, 122 Nm,
sor4 122 cui (2,0 l) 96 hp, 160 Nm.
2004
V8 (LS1) 5,7 l, 350 hp, 365 Nm 4000 rpm.
2005
V8 (LS2) 6,0 l, 400 hp, 542 Nm 4000 rpm, 0-96 km/h 4,6 sec, a 1/4 miles 13,0 sec 174,4 km/h.
Gyártási adatok
1961
Gyártott darabszám: 100.783 db
Tempest Four: 98.779
Tempest V8: 2.004
1962
Gyártott darabszám: 143.193 db
Tempest Four: 141.535
Tempest V8: 1.658
1963
Gyártott darabszám: 131.490 db
Tempest: 69.831
Tempest LeMans: 61.659
1964
Gyártott darabszám: 236.126 db
Tempest: 48.026
Tempest Custom: 74.464
Tempest LeMans Coupe: 32.317
Tempest LeMans Hardtop: 31.310
Tempest LeMans Convertible: 17.559
Tempest LeMans GTO Coupe: 7.384
Tempest LeMans GTO Hardtop: 18.422
Tempest LeMans GTO Convertible: 6.644
1965
Gyártott darabszám: 307.083 db
Tempest Sedan: 15.705
Tempest Coupe: 18.198
Tempest Wagon: 5.622
Tempest Custom Sedan: 25.242
Tempest Custom Coupe: 18.367
Tempest Custom Hardtop: 21.906
Tempest Custom Convertible: 8.346
Tempest Custom Wagon: 10.792
Tempest LeMans Sedan: 14.227
Tempest LeMans Coupe: 18.881
Tempest LeMans Hardtop: 60.548
Tempest LeMans Convertible: 13.897
Tempest LeMans GTO Coupe: 8.319
Tempest LeMans GTO Hardtop: 55.722
Tempest LeMans GTO Convertible: 11.311
1966
Gyártott darabszám: 359.098 db
Tempest: 43.753
Tempest Custom 2-dr Sedan: 17.182
Tempest Custom 4-dr Sedan: 23.988
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 31.322
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 10.996
Tempest Custom Convertible: 5.557
Tempest Custom Wagon: 7.614
Tempest LeMans: 121.740
Tempest LeMans GTO: 96.946
1967
Gyártott darabszám: 301.069 db
Tempest Sedan: 13.136
Tempest Coupe: 17.978
Tempest Wagon: 3.495
Tempest Custom 2-dr Sedan: 12.469
Tempest Custom 4-dr Sedan: 17.445
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 30.512
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 5.493
Tempest Custom Convertible: 4.082
Tempest Custom Wagon: 5.324
Tempest LeMans Coupe: 10.693
Tempest LeMans 2-dr Hardtop: 75.965
Tempest LeMans 4-dr Hardtop: 8.424
Tempest LeMans Convertible: 9.820
Tempest LeMans Safari Wagon: 4.511
Tempest LeMans GTO Coupe: 7.029
Tempest LeMans GTO Hardtop: 65.176
Tempest LeMans GTO Convertible: 9.517
1968
Gyártott darabszám: 346.406 db
Tempest 2-dr: 19.991
Tempest 4-dr: 11.590
Tempest Custom 2-dr: 54.726
Tempest Custom 4-dr: 23.451
Tempest LeMans 2-dr: 127.295
Tempest LeMans 4-dr: 9.002
Tempest Wagon: 12.667
GTO: 87.684
1969
Gyártott darabszám: 286.915 db
Tempest Sedan: 9.741
Tempest Coupe: 17.181
Tempest Custom 2-dr Sedan: 7.912
Tempest Custom 4-dr Sedan: 15.532
Tempest Custom 2-dr Hardtop: 46.886
Tempest Custom 4-dr Hardtop: 3.918
Tempest Custom Convertible: 2.379
Tempest Custom Wagon: 6.963
Tempest LeMans Coupe: 5.033
Tempest LeMans 2-dr Hardtop: 82.817
Tempest LeMans 4-dr Hardtop: 6.475
Tempest LeMans Convertible: 5.676
Tempest LeMans Safari Wagon: 4.115
GTO Hardtop: 64.851
GTO Convertible: 7.436
1970
GTO: 40.149 db
1971
GTO: 10.532 db
1972
GTO: 5.807 db
1973
Gyártott darabszám: 254.358 db
LeMans 2-dr: 68.230
LeMans 4-dr: 26.554
Luxury LeMans 2-dr: 33.916
Luxury LeMans 4-dr: 9.377
LeMans Sport Coupe: 50.999
LeMans Wagon 2-seat: 10.446
LeMans Wagon 3-seat: 6.894
Grand Am 2-dr: 34.445
Grand Am 4-dr: 8.691
GTO: 4.806
1974
Gyártott darabszám: 149.637 db
LeMans 2-dr: 37.061
LeMans 4-dr: 17.266
Luxury LeMans 2-dr: 25.882
Luxury LeMans 4-dr: 4.513
LeMans Sport Coupe: 37.955
LeMans Wagon 2-seat: 4.743
LeMans Wagon 3-seat: 3.004
Luxury LeMans Wagon 2-seat: 952
Luxury LeMans Wagon 3-seat: 1.178
Grand Am 2-dr: 13.961
Grand Am 4-dr: 3.122
1975
Gyártott darabszám: 103.688 db
LeMans 2-dr: 20.636
LeMans 4-dr: 15.065
Grand LeMans 2-dr: 19.310
Grand LeMans 4-dr: 4.906
LeMans Sport Coupe: 23.817
LeMans Wagon 2-seat: 3.988
LeMans Wagon 3-seat: 2.393
Grand LeMans Wagon 2-seat: 1.393
Grand LeMans Wagon 3-seat: 1.501
Grand Am 2-dr: 8.786
Grand Am 4-dr: 1.893
1976
Gyártott darabszám: 96.229 db
LeMans 2-dr: 21.130
LeMans 4-dr: 22.199
Grand LeMans 2-dr: 14.757
Grand LeMans 4-dr: 8.411
LeMans Sport Coupe: 15.582
LeMans Safari Wagon: 8.056
Grand LeMans Safari Wagon: 6.094
1977
Gyártott darabszám: 81.391 db
LeMans 2-dr: 16.038
LeMans 4-dr: 23.060
Grand LeMans 2-dr: 7.581
Grand LeMans 4-dr: 5.584
LeMans Sport Coupe: 12.277
LeMans Safari Wagon: 10.081
Grand LeMans Safari Wagon: 5.393
Can Am: 1.377[/img]
A hozzászólást 18 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.03 8:58-kor.
Csak hasonlót, mert az a középső gyermek... Olyat, mintha én is láttam volna már valahol...TomiTomi írta:
Főleg az a 67es nagyon király! Mintha már láttam volna Pesten is olyat...
Ez ami a képen van egy jól felszerelt GTO. Gyönyörű állapotban. Olyan, találkozókon alulra is tükröt tesznek kivitelre van már megépítve. Ha jól emlékszem a cikkre a srác 4 évig építette, pedig mikor megvette is szép volt. Igazából ez már show car felé ment el...
Akkor néhány kép kezdetektől egészen 1963-ig:
1959-es cikk
1961 Pontiac Tempest Sedan
1962 Pontiac Tempest Convertible
1963 Pontiac Tempest drag car
1963 Pontiac Tempest
1963 Pontiac Tempest Wagon
1959-es cikk
1961 Pontiac Tempest Sedan
1962 Pontiac Tempest Convertible
1963 Pontiac Tempest drag car
1963 Pontiac Tempest
1963 Pontiac Tempest Wagon
A hozzászólást 8 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.02 16:29-kor.
Az 1964-1967 közötti időszak képei
1964 Pontiac Tempest LeMans GTO belseje
1965-ös reklámfilm a GTO-ról
<embed src='http://www.brightcove.tv/playerswf' bgcolor='#FFFFFF' flashVars='allowFullScreen=true&initVideoId=595226653&servicesURL=http://www.brightcove.tv&viewerSecureGatewayURL=https://www.brightcove.tv&cdnURL=http://admin.brightcove.com&autoStart=false' base='http://admin.brightcove.com' name='bcPlayer' width='486' height='412' allowFullScreen='true' allowScriptAccess='always' seamlesstabbing='false' type='application/x-shockwave-flash' swLiveConnect='true' pluginspage='http://www.macromedia.com/shockwave/dow ... h'></embed>
1965 Pontiac GTO
1966 Pontiac GTO jól látható az egyedi, csak ebben az évben gyártott lőrésszerű lámpa körüli íves krómkeretezés
1966 Pontiac GTO reklám
1966 pontiac GTO Tin Indian verseny kivitel
1966 Pontiac GTO (2006-os SEMA kiállításra épített Hot kivitele)
1966 Pontiac Tempest LeMans Sedan HardTop
1966 Pontiac Tempest Custom Wagon
1967 Pontiac LeMans Sprint (OHV6)
1967 Pontiac GTO COnvertible - jól látható a Grand Prix-re hasonlító hátsó kiképzés
1967 Pontiac GTO belső, középkonzol, Hurst Dual Gate, fakormány, légkondi, 8 Track magno...
1967 Pontiac GTO reklám
1964 Pontiac Tempest LeMans GTO belseje
1965-ös reklámfilm a GTO-ról
<embed src='http://www.brightcove.tv/playerswf' bgcolor='#FFFFFF' flashVars='allowFullScreen=true&initVideoId=595226653&servicesURL=http://www.brightcove.tv&viewerSecureGatewayURL=https://www.brightcove.tv&cdnURL=http://admin.brightcove.com&autoStart=false' base='http://admin.brightcove.com' name='bcPlayer' width='486' height='412' allowFullScreen='true' allowScriptAccess='always' seamlesstabbing='false' type='application/x-shockwave-flash' swLiveConnect='true' pluginspage='http://www.macromedia.com/shockwave/dow ... h'></embed>
1965 Pontiac GTO
1966 Pontiac GTO jól látható az egyedi, csak ebben az évben gyártott lőrésszerű lámpa körüli íves krómkeretezés
1966 Pontiac GTO reklám
1966 pontiac GTO Tin Indian verseny kivitel
1966 Pontiac GTO (2006-os SEMA kiállításra épített Hot kivitele)
1966 Pontiac Tempest LeMans Sedan HardTop
1966 Pontiac Tempest Custom Wagon
1967 Pontiac LeMans Sprint (OHV6)
1967 Pontiac GTO COnvertible - jól látható a Grand Prix-re hasonlító hátsó kiképzés
1967 Pontiac GTO belső, középkonzol, Hurst Dual Gate, fakormány, légkondi, 8 Track magno...
1967 Pontiac GTO reklám
A hozzászólást 10 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.03 8:09-kor.
1968-1974 időszak termékei:
1966-ban készült Pontiac LeMans tervek, az 1968-os megjelenésre
1968 Pontiac GTO
1968 Pontiac GTO belső
1968 Pontiac GTO Hurst Dual Gate
1968 Pontiac GTO reklámja, igazi amerikai hangulatban
1969 Pontiac GTO The Judge reklámja, GTO zenével!
1969 Pontiac GTO The Judge
1970 Pontiac GTO
1970-ben egy évig rendelhető VOE rendszer reklámja (kézzel kinyitható kipufogó rendszer, a következő évben betiltoták a hihetetlenül erős hang miatt
1971 Pontiac LeMans
1971 Pontiac LeMans reklám
1972 Pontiac GTO post coupe
1973 Pontiac GTO coupe
1974 Pontiac GTO coupe
1966-ban készült Pontiac LeMans tervek, az 1968-os megjelenésre
1968 Pontiac GTO
1968 Pontiac GTO belső
1968 Pontiac GTO Hurst Dual Gate
1968 Pontiac GTO reklámja, igazi amerikai hangulatban
1969 Pontiac GTO The Judge reklámja, GTO zenével!
1969 Pontiac GTO The Judge
1970 Pontiac GTO
1970-ben egy évig rendelhető VOE rendszer reklámja (kézzel kinyitható kipufogó rendszer, a következő évben betiltoták a hihetetlenül erős hang miatt
1971 Pontiac LeMans
1971 Pontiac LeMans reklám
1972 Pontiac GTO post coupe
1973 Pontiac GTO coupe
1974 Pontiac GTO coupe
A hozzászólást 7 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.03 9:09-kor.
1975-1981
1976 Pontiac LeMans
1977 Pontiac Lemans Can Am
1978 pontiac Grand LeMans
1979 Pontiac LeMans Wagon
1981 Pontiac LeMans Safari Wagon
1976 Pontiac LeMans
1977 Pontiac Lemans Can Am
1978 pontiac Grand LeMans
1979 Pontiac LeMans Wagon
1981 Pontiac LeMans Safari Wagon
A hozzászólást 7 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.03 8:43-kor.
2004-2006 és talán egyszer az új megjelenés:
2004 Pontiac GTO - az újra megjelenés
2004 Pontiac GTO Ram Air
2004 Pontiac GTO reklám
2004-2005-ös megjelenés
2005-ös beltér
2005 Pontiac GTO reklám
2006 Pontiac GTO
2006 Pontiac GTO
Pár kép:
2010-re tervezett koncepció változat, reméljük egyszer ilyen lesz
2004 Pontiac GTO - az újra megjelenés
2004 Pontiac GTO Ram Air
2004 Pontiac GTO reklám
2004-2005-ös megjelenés
2005-ös beltér
2005 Pontiac GTO reklám
2006 Pontiac GTO
2006 Pontiac GTO
Pár kép:
2010-re tervezett koncepció változat, reméljük egyszer ilyen lesz
A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2007.10.10 16:22-kor.
Pont azt néztük a párommal, hogy leszámítva, hogy erősen Japános a forma nem rossz autó, bár nekem a Holden formai játéka jobban tetszik...sajnos nem lett retro autó, de ezt leszámítva jó kis gép, ráadásul elég rendesen mozog!trafo2000 írta:Divat fikázni a 2004-2005 évjáratot,hát én lefosnám a bokám ha az enyém lenne.
öhömmm... talán máskor is ennyire össze kellene szedned az anyagot
na jó csak gonoszkodtam...
tényleg jó... te kis perverz
na jó csak gonoszkodtam...
tényleg jó... te kis perverz
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici: