![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Igaz, a Thunderbird Turbo Coupe már '83-ban megjelent, az utolsó két év, ami igazán említésre méltó, az amúgy nagyon is alábecsült típusból.
'83 óta sokat fejlesztettek a gyors luxuskupén, így '87-re... úgymond igen potens
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc1.jpg)
"Aero" orrkiképzés, módosítot hátsó lámpák, agressziv beömlők a motorháztetőn, egyedi 16"-os kerekek 225/60-as gumikkal (jó ballonos). Megjelenésre hibátlan...
![Klassz :klassz:](./images/smilies/fasza.gif)
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc2.jpg)
Az egyedi 16"-os kerék... nekem tecc
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc6.jpg)
A köntös alatt is változott a technika. Elől-hátul tárcsafékeket kapott, az ABS és az elektronikus állítású futómű a szériafelszereltség részét képezte.
Széria felszerelés lett a "System Sentry" diagnosztikai rendszer is.
Az amerikia hagyományokkal szakítva, mindent megtetek, hogy a modern technika bekerüljön az autóba.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc3.jpg)
A motorja 190lóerősre izmosodott (az automata váltós továbbra is 150lóerős volt), es a 325Nm nyomatékra sem lehetett panasz.
Ritkának számiított, hogy a kompjuter "alkalmazkodott" a regular vagy a premium benzinhez, így aki olcsóbban akart járni, vagy nem kapott premiumot, annak sem kellett megijednije.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc4.jpg)
Az autó annyira jól sikerült, hogy 87-ben a Motor Trend az év autójának választotta! Nem kis dolog.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/mt.jpg)
A belső, a kor szelleméhez igazodva, nem volt tervezési nonpluszultra, de sportos volt, és a műszerfalra felkerült a turbónyomás mérő is
![Laza :laza:](./images/smilies/laza.gif)
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc5.jpg)
'87-ben még kapható volt digitális műszerfallal is, de '88-ban már csak analóg múszerekkel került forgalomba.
A menetteljesítményekre nem volt ok panaszkodni. A böszme (513 cm hosszú, 180 cm széles, 1460kg súlyú) kupé a kis motorral is 8.5 mp alatt gyorsult 60mph-ra, és 16.4 mp alatt tette meg a 1/4 mérföldet
![Wow! :wow:](./images/smilies/wow.gif)
'87 augusztusában a Motor Trend egy versenyt rendezett a széria gyártású USA autók között. A legnagyobb végsebességűt akarták megtalálni.
A 2.3as turbo Thunderbird az összes nagy gyártó 7 résztvevő autója közül a 4. leggyorsabb volt (230.3 km/h-s végsebsségével), megelőzve az 5.7-es GTA Firebird-öt, a Dodge Daytona Z-t és a Buick Grand National-t is (igaz ezt elektronikus szabéályozás fogta vissza, mert a kasztni nem igen volt nagyobb sebességre megtervezve).
A leggyorsabb a Corvette lett, a 2. hely természetesen a Mustang GT-nek jutott
![Kacsint ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ezekután nem csoda, hogy a hatalmas luxuskupé elöbb-utóbb megjelent a versenypályán is.
![Kép](http://www.ford-cruising.hu/images/StangMan_pics/turbo_coupe/tc7.jpg)
Amúgy az érzés olyan turbós... viszonylag nagyobb turbólyuk után 2500 körül elindul a gép, majd 3000nél kiteljesedik az ~0.7 bar nyomás, és a nagy "malac" meglódul rendesen...
![Nagy vigyor :biggrin:](./images/smilies/biggrinnew.gif)
A nyomást a gyári motoron mindenféle negatív következménmy nélkül, a tapasztalatok alapján kb. 1bar-ig lehet növelni.
A tulajdonosok azt írják, hogy azok az autók melyekkel jól bántak (értve pl. az olajcserét, az autó késleltetett leállítását nagyobb hajtás után...) 200e km-ig csak olaj- és kopóalkatrész cserére jártak szervízben. De utána is inkább csak elektronikai dolgokkal szokott gond lenni, illetve az ABS (az egyedi megoldás miatt) és a generátor rakoncátlankodása is előfordulhat.
Ezek egyike sem jelent komolyabb anyagi ráfordítást, így szerintem elég megbízható autónak mondható.
Netes információk alapján eljutottam egy 750lóerős darabhoz is, amit nem lehet kevésnek nevezni
![Burnout :burnout:](./images/smilies/burnout.gif)
Sajnos egyre kevesebb van belőle a tengerentúlon is, itthon meg végképp nincs.
Egy 87es feketéről tudok, ami 4-5 éve zöldséges autó volt igencsak rusnya állapotban, illetve egy 88as bordóról, ami 2-3 éve meg eléggé lepattanva találkozókon is járt. A tulaj 900e Ft-ért akart megszabadulni tőle, ami nem nagyon sikerült neki.
Valszeg ezt láttam 1-2 éve Óbudán is, azóta sajnos semmi hír róla.