Felni és gumi - amit érdemes tudni róluk
Moderátorok: TomiTomi, StangMan
Felni és gumi - amit érdemes tudni róluk
Nem tudom ki hogy van ezzel a dologgal, de elég sokszor felmerülnek különböző kérdések a fórumokon a gumik és felnik területéről. Gondoltam itt összelehetne gyűjteni ezeket.
Egy érték a könnyebb számoláshoz: 1" = 2,54 cm
FELNI
BACKSPACE
Backspace:
- A felni belső oldalán lévő perem és a felfogatás belső éle közti távolságot nevezik így.
Amerikai autóknál szokott előfordulni általában ez az adat. Ők így adják meg a felni szélességéhez a még szükséges adatot.
Fontos még:
- normál kerékméret esetén a 4 1/2" BS a tárcsafékeknél gondot okozhat.l
- a kerék szélesség megadása esetén a megadott méret mindig 1"-el szélesebb, mint a valós adat, ami a guminak marad. Tehát a 15 X 7 esetén a 7" a guminak maradó érték, de maga a felni 8"-es lesz.
Osztókör
Páros számú lyukosztásnál nem nehét az értéket megtudni, ezért a nehezebb 5 lyukas kiosztással foglalkozunk:
Az itt található rajz alapján lehet megállapítani egy adott osztókörről, hogy milyen osztású:
A 5 lyukas osztás esetén a két egymás melletti lyuk közötti távolsághoz kell adni 1/4"-et és így kapjuk meg az osztókör értékét. Aki nem akar számolni annak egy táblázat:
5 lyukas felnik esetén, ha az X értéke:
4 1/4" - 4 1/2" az osztókör,
4 1/2" - 4 3/4" az osztókör,
4 3/4" - 5" az osztókör,
5 1/4" - 5 1/2" az osztókör.
Beépítési méret
A beépíthetőség megállapításához segít ez a rajz
Egy kis méregetés után egy ilyen kis skicc segítségével megállapítható, hogy mi az a méret, ami még befér az ember kicsikéjének a kerékjáratába (ez ugye csak elvi dolog, tehát érdemes elhagyni még távolságot, mert ugye van rugózás, hídnak mozgása oldal irányba...).
A dolog előnye, hogy nem befolyásolja, hogy gyári híd van az embernek hátul vagy már egy erősebb, nagyobb megoldás, amit az autó építők előszeretettel alkalmaznak.
A dolog menete elöl 6", hátul 8" felni esetén:
1 autót felemeljük elöl, hátul kereket levesszük.
2 Hátul a szabad méret ami szükséges az 9" ugye (mert a 8" a gumihoz tartozik a felni az 9" széles). Az ember fog egy fát és megnézi a tiszta méretet mindnehol ahol a kerék mozgása során előfordulhat (itt megint jön legalább 1", a gumi esetleges alakváltozása miatt).
3 A fával megnézhető a tárcsa vagy dobfékhez kapcsolható BS mérete is.
4 Elöl a szükséges 7"-et méregetjük, de itt bele kell számolni a kerék elfordítását is!
Offset
Ez az érték a kerék felfogatási pontjának belső felülete és a a felni szélességének közepe közti érték.
Ebben a táblázatban jól érzékelhető, hogy a BS változásával, hogy csúszik el a kerék felfogatása a felni közepéhez képest.
Kerékcsavarok
Általános esetben a kerékcsavarok meghúzásának sorrendje és az ajánlott erő értékek:
1 Lb-ft = 1,3558 Nm (V8 oldal számológépe alapján)
Csavar méret Ft/Lbs Torque
7/16" 55-65
1/2" 75-85
9/16" 95-115
5/8" 135-145
12mm 72-80
14mm 85-95
Kifejezések
A felninél előforduló angol kifejezések egy ábrán:
GUMI
Gumi jelölések
Méret:
Pl: 205/55R16 91H.
205 = A gumiabroncs szélessége felfújt állapotban, milliméterben.
/55 = Gumiabroncs oldalfalmagasságának és szélességének aránya,
százalékban kifejezve. (oldal/szélesség*100)
R = Radiál szerkezet.
16 = 16 coll, az abroncs peremátmérője.
91 = Terhelési index (lásd: Terhelési index táblázatban.)
H = Sebességindex (lásd: Sebességindex táblázatban.)
Időjárási besorolások gumik esetén
Nyári gumiabroncsok:
Különleges jelölése nincs.
Téli gumiabroncsok:
M+S, M&S (Mud and Snow rövidítése).
Négyévszakos gumik:
All Season, All Weather-felirat, A négy évszakot jelképező 4 piktogram.
(Az M+S jelzés szerepelhet a négyévszakos gumiabroncsokon is.)
DOT
Az amerikai szabványnak is megfelel.
Gyártás dátuma:
Általában a DOT-jelzés után található négyjegyű szám.
Első két számjegye a gyártás hete, második két számjegye a gyártás éve (2000 előtt csak háromjegyű volt.).
Kopásjelzők:
A gumiabroncs futófelületén található, 1,6 mm-re kiemelkedő borda.
Elhelyezkedését a vállrészen található, 4-6 db TWI jelzés mutatja.
Asszimetrikus gumiabroncsok:
A gumiabroncs külső és belső oldalát külön jelölik.
Belső oldal jelölései: Inside, Innenseite.
Külső oldal jelölései: Outside, Aussenseite.
Forgásirány:
A kötött forgásirányt a gumiabroncs oldalfalán található Rotation feliratú nyíl jelöli.
Tubeless:
Tömlő nélküli gumiabroncs.
Sebességindexek
SI KM/H
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240 felett
W 270
Y 300
Egy példa a klassszikus gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich T/A gumik esetén:
Egy példa a modern gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich g-Force gumik esetén:
Gumi ÚJ jelölése
2012-ben az 1222/2009-es, az abroncsok jelölésére vonatkozó EU rendelet értelmében új, standardizált abroncsjelöléseket vezetnek majd be.
Az új jelölés célja, hogy a fogyasztók jobban megismerhessék az egyes abroncsok 3 kulcsfontosságú teljesítmény-jellemzőjét: biztonsági teljesítményét a nedves tapadáson keresztül, valamint a környezetvédelmi tulajdonságokat az áttekinthető fogyasztási és külső gördülési zajszint adatok alapján.
A rendelet 2012. november elsejétől lesz közvetlenül alkalmazandó és kötelező érvényű az EU egész területén a személygépkocsik, könnyű- és nehéztehergépjárművek 2012. július 1-e után gyártott abroncsai esetén.
Az új jelölés
Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó jelölés a már használatban lévő energiahatékonysági jelölésekre emlékeztet: a legjobb teljesítményű abroncsot „A” jelöli, míg „G” a jelenleg legalacsonyabb teljesítményű, de a törvényeknek még megfelelő kategória. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt.
1 kép: Nedves tapadás
A diagram az abroncs egy igen fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztatja a fogyasztót: ez a nedves tapadás. A jobb nedves tapadás csökkenti a nedves utakon tapasztalható fékutat. Jelenleg a nedves tapadás jelölései csak a személygépkocsik abroncsai esetében kerültek meghatározásra. Iparági fejlesztések irányulnak olyan módszerek kialakítására, amelyek a kishaszon gépjárművek és a nehéztehergépjárművek nedves tapadásának mérését is lehetővé teszik. Ezek bevezetésére 2012 novemberében, az EU rendelkezéssel egy időben, vagy azt megelőzően kerül majd sor.
2 kép: Üzemanyag-hatékonyság
Ez a diagram jelzi az üzemanyag-hatékonyság szintjét, érzékeltetve az egyes abroncsok egymáshoz viszonyított teljesítményét. Az abroncs gördülő ellenállása határozza meg az üzemanyag-hatékonyságot.
3 kép: Külső zajszint
Az abroncs jelölésének ez az eleme az abroncs által keltett külső zajszintről nyújt tájékoztatást. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt. A legjobb teljesítmény jele egy hanghullám, mely azt jelenti, hogy az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel a jövőben bevezetésre kerülő törvényi határérték alatt marad. A leggyengébb teljesítmény jele három fekete hanghullám. Ez olyan zajszintet jelöl, amely a jelenlegi maximális határérték és a 2012 és 2016 között hatályba lépő 661-es rendeletben bevezetésre kerülő új, alacsonyabb határérték közé esik.
Forrás: http://www.autogumibolt.hu/hirek/92_Az_ ... delet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha már eddig eljutottál, akkor van fogalmad mindenről, itt egy jó kis összefoglaló, ahol már lehet is méretezni:
Kombinált gumi, felni és ET kalkulátor
Annyira bele merültünk a témába, akkor ide a végére még egya érdekesség, ami könnybbé teheti az igazán régi autó tulajdonosok életét:
- akinek esetleg valami RÉGI gumi méretű autóhoz kellene méretet átváltania, annak segíthet ez a méret átváltó táblázat
Sok sikert mindenkinek a gumik megfelelő kiválasztásához...
Egy érték a könnyebb számoláshoz: 1" = 2,54 cm
FELNI
BACKSPACE
Backspace:
- A felni belső oldalán lévő perem és a felfogatás belső éle közti távolságot nevezik így.
Amerikai autóknál szokott előfordulni általában ez az adat. Ők így adják meg a felni szélességéhez a még szükséges adatot.
Fontos még:
- normál kerékméret esetén a 4 1/2" BS a tárcsafékeknél gondot okozhat.l
- a kerék szélesség megadása esetén a megadott méret mindig 1"-el szélesebb, mint a valós adat, ami a guminak marad. Tehát a 15 X 7 esetén a 7" a guminak maradó érték, de maga a felni 8"-es lesz.
Osztókör
Páros számú lyukosztásnál nem nehét az értéket megtudni, ezért a nehezebb 5 lyukas kiosztással foglalkozunk:
Az itt található rajz alapján lehet megállapítani egy adott osztókörről, hogy milyen osztású:
A 5 lyukas osztás esetén a két egymás melletti lyuk közötti távolsághoz kell adni 1/4"-et és így kapjuk meg az osztókör értékét. Aki nem akar számolni annak egy táblázat:
5 lyukas felnik esetén, ha az X értéke:
4 1/4" - 4 1/2" az osztókör,
4 1/2" - 4 3/4" az osztókör,
4 3/4" - 5" az osztókör,
5 1/4" - 5 1/2" az osztókör.
Beépítési méret
A beépíthetőség megállapításához segít ez a rajz
Egy kis méregetés után egy ilyen kis skicc segítségével megállapítható, hogy mi az a méret, ami még befér az ember kicsikéjének a kerékjáratába (ez ugye csak elvi dolog, tehát érdemes elhagyni még távolságot, mert ugye van rugózás, hídnak mozgása oldal irányba...).
A dolog előnye, hogy nem befolyásolja, hogy gyári híd van az embernek hátul vagy már egy erősebb, nagyobb megoldás, amit az autó építők előszeretettel alkalmaznak.
A dolog menete elöl 6", hátul 8" felni esetén:
1 autót felemeljük elöl, hátul kereket levesszük.
2 Hátul a szabad méret ami szükséges az 9" ugye (mert a 8" a gumihoz tartozik a felni az 9" széles). Az ember fog egy fát és megnézi a tiszta méretet mindnehol ahol a kerék mozgása során előfordulhat (itt megint jön legalább 1", a gumi esetleges alakváltozása miatt).
3 A fával megnézhető a tárcsa vagy dobfékhez kapcsolható BS mérete is.
4 Elöl a szükséges 7"-et méregetjük, de itt bele kell számolni a kerék elfordítását is!
Offset
Ez az érték a kerék felfogatási pontjának belső felülete és a a felni szélességének közepe közti érték.
Ebben a táblázatban jól érzékelhető, hogy a BS változásával, hogy csúszik el a kerék felfogatása a felni közepéhez képest.
Kerékcsavarok
Általános esetben a kerékcsavarok meghúzásának sorrendje és az ajánlott erő értékek:
1 Lb-ft = 1,3558 Nm (V8 oldal számológépe alapján)
Csavar méret Ft/Lbs Torque
7/16" 55-65
1/2" 75-85
9/16" 95-115
5/8" 135-145
12mm 72-80
14mm 85-95
Kifejezések
A felninél előforduló angol kifejezések egy ábrán:
GUMI
Gumi jelölések
Méret:
Pl: 205/55R16 91H.
205 = A gumiabroncs szélessége felfújt állapotban, milliméterben.
/55 = Gumiabroncs oldalfalmagasságának és szélességének aránya,
százalékban kifejezve. (oldal/szélesség*100)
R = Radiál szerkezet.
16 = 16 coll, az abroncs peremátmérője.
91 = Terhelési index (lásd: Terhelési index táblázatban.)
H = Sebességindex (lásd: Sebességindex táblázatban.)
Időjárási besorolások gumik esetén
Nyári gumiabroncsok:
Különleges jelölése nincs.
Téli gumiabroncsok:
M+S, M&S (Mud and Snow rövidítése).
Négyévszakos gumik:
All Season, All Weather-felirat, A négy évszakot jelképező 4 piktogram.
(Az M+S jelzés szerepelhet a négyévszakos gumiabroncsokon is.)
DOT
Az amerikai szabványnak is megfelel.
Gyártás dátuma:
Általában a DOT-jelzés után található négyjegyű szám.
Első két számjegye a gyártás hete, második két számjegye a gyártás éve (2000 előtt csak háromjegyű volt.).
Kopásjelzők:
A gumiabroncs futófelületén található, 1,6 mm-re kiemelkedő borda.
Elhelyezkedését a vállrészen található, 4-6 db TWI jelzés mutatja.
Asszimetrikus gumiabroncsok:
A gumiabroncs külső és belső oldalát külön jelölik.
Belső oldal jelölései: Inside, Innenseite.
Külső oldal jelölései: Outside, Aussenseite.
Forgásirány:
A kötött forgásirányt a gumiabroncs oldalfalán található Rotation feliratú nyíl jelöli.
Tubeless:
Tömlő nélküli gumiabroncs.
Sebességindexek
SI KM/H
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240 felett
W 270
Y 300
Egy példa a klassszikus gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich T/A gumik esetén:
Egy példa a modern gumik felnik kapcsolatára a BF Goodrich g-Force gumik esetén:
Gumi ÚJ jelölése
2012-ben az 1222/2009-es, az abroncsok jelölésére vonatkozó EU rendelet értelmében új, standardizált abroncsjelöléseket vezetnek majd be.
Az új jelölés célja, hogy a fogyasztók jobban megismerhessék az egyes abroncsok 3 kulcsfontosságú teljesítmény-jellemzőjét: biztonsági teljesítményét a nedves tapadáson keresztül, valamint a környezetvédelmi tulajdonságokat az áttekinthető fogyasztási és külső gördülési zajszint adatok alapján.
A rendelet 2012. november elsejétől lesz közvetlenül alkalmazandó és kötelező érvényű az EU egész területén a személygépkocsik, könnyű- és nehéztehergépjárművek 2012. július 1-e után gyártott abroncsai esetén.
Az új jelölés
Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó jelölés a már használatban lévő energiahatékonysági jelölésekre emlékeztet: a legjobb teljesítményű abroncsot „A” jelöli, míg „G” a jelenleg legalacsonyabb teljesítményű, de a törvényeknek még megfelelő kategória. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt.
1 kép: Nedves tapadás
A diagram az abroncs egy igen fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztatja a fogyasztót: ez a nedves tapadás. A jobb nedves tapadás csökkenti a nedves utakon tapasztalható fékutat. Jelenleg a nedves tapadás jelölései csak a személygépkocsik abroncsai esetében kerültek meghatározásra. Iparági fejlesztések irányulnak olyan módszerek kialakítására, amelyek a kishaszon gépjárművek és a nehéztehergépjárművek nedves tapadásának mérését is lehetővé teszik. Ezek bevezetésére 2012 novemberében, az EU rendelkezéssel egy időben, vagy azt megelőzően kerül majd sor.
2 kép: Üzemanyag-hatékonyság
Ez a diagram jelzi az üzemanyag-hatékonyság szintjét, érzékeltetve az egyes abroncsok egymáshoz viszonyított teljesítményét. Az abroncs gördülő ellenállása határozza meg az üzemanyag-hatékonyságot.
3 kép: Külső zajszint
Az abroncs jelölésének ez az eleme az abroncs által keltett külső zajszintről nyújt tájékoztatást. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt. A legjobb teljesítmény jele egy hanghullám, mely azt jelenti, hogy az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel a jövőben bevezetésre kerülő törvényi határérték alatt marad. A leggyengébb teljesítmény jele három fekete hanghullám. Ez olyan zajszintet jelöl, amely a jelenlegi maximális határérték és a 2012 és 2016 között hatályba lépő 661-es rendeletben bevezetésre kerülő új, alacsonyabb határérték közé esik.
Forrás: http://www.autogumibolt.hu/hirek/92_Az_ ... delet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha már eddig eljutottál, akkor van fogalmad mindenről, itt egy jó kis összefoglaló, ahol már lehet is méretezni:
Kombinált gumi, felni és ET kalkulátor
Annyira bele merültünk a témába, akkor ide a végére még egya érdekesség, ami könnybbé teheti az igazán régi autó tulajdonosok életét:
- akinek esetleg valami RÉGI gumi méretű autóhoz kellene méretet átváltania, annak segíthet ez a méret átváltó táblázat
Sok sikert mindenkinek a gumik megfelelő kiválasztásához...
A hozzászólást 19 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2012.06.22 13:11-kor.
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22150
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Találtam egy oldalt, amely a régi, kihalt gumiméret-jelöléseket még elmagyarázza és segít átszámolni maira: kerék és gumi biblia (angolul van)
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22150
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
A gumiabroncsok kiválasztása és a KRESZ
A gumiabroncs kiválasztásakor mindenekelőtt a KRESZ szabályait kell figyelembe venni.
A KRESZ előírja, hogy az autóra tilos olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve (a KRESZ 1994. 10. 24-i rendelettel kiegészített R59 sz. cikke).
A KRESZ előírja, hogy egyazon tengelyen az abroncsok legyenek:
* azonos márkájúak
* azonos méretűek
* azonos felhasználási kategóriájúak (pl.: országút, hó, terepjáró)
* azonos felépítésűek (diagonál vagy radiál)
* azonos sebesség kategóriájúak (T, H, V, W...)
* azonos teherbíró képességűek
Miért kell betartani a sebesség indexeket?
Ami a nyári abroncsokat illeti:
A hatóságok a gépjármű bevizsgálásakor megadják az eredetileg felszerelt és a jármű jellemzőinek megfelelő abroncsok sebesség kódját és terhelési indexét. A méretet, a sebesség kódot és a terhelési indexet a konstruktőr határozta meg (és a gyártó hagyta jóvá) a maximális biztonság, élvezet és kényelem érdekében. A sebesség kód nemcsak a sebességhatárt jelzi, hanem egyúttal egy olyan kényszerítő körülményekkel szembeni ellenállási index is, amely a BIZTONSÁG, a TELJESÍTMÉNY és a MAGATARTÁS közötti legoptimálisabb kompromisszumnak felel meg.
Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy magasabb sebesség kóddal rendelkező abroncsot bármikor fel lehet szerelni. Erre vonatkozólag 1995. január 1-je óta létezik a KRESZ R 59 sz. cikkéhez a 92-93 sz. európai irányelv 3.4 sz. kiegészítése, mely a következőket mondja ki:
"tilos a KRESZ II. fejezetében felsorolt gépjárművekre és utánfutóikra olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve".
Ami a téli abroncsokat illeti:
A téli gumiabroncsok esetében megengedhető, hogy a sebesség index kisebb legyen, mint az eredeti abroncsoké volt, de az utazási sebességet ebben az esetben ennek a kisebb értéknek megfelelően kell megválasztani. Ekkor a gépjármű belsejében, a gépkocsivezető által jól látható helyre fel kell ragasztani az alacsonyabb sebességre emlékeztető címkét.
Forrás: Kleber
A gumiabroncs kiválasztásakor mindenekelőtt a KRESZ szabályait kell figyelembe venni.
A KRESZ előírja, hogy az autóra tilos olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve (a KRESZ 1994. 10. 24-i rendelettel kiegészített R59 sz. cikke).
A KRESZ előírja, hogy egyazon tengelyen az abroncsok legyenek:
* azonos márkájúak
* azonos méretűek
* azonos felhasználási kategóriájúak (pl.: országút, hó, terepjáró)
* azonos felépítésűek (diagonál vagy radiál)
* azonos sebesség kategóriájúak (T, H, V, W...)
* azonos teherbíró képességűek
Miért kell betartani a sebesség indexeket?
Ami a nyári abroncsokat illeti:
A hatóságok a gépjármű bevizsgálásakor megadják az eredetileg felszerelt és a jármű jellemzőinek megfelelő abroncsok sebesség kódját és terhelési indexét. A méretet, a sebesség kódot és a terhelési indexet a konstruktőr határozta meg (és a gyártó hagyta jóvá) a maximális biztonság, élvezet és kényelem érdekében. A sebesség kód nemcsak a sebességhatárt jelzi, hanem egyúttal egy olyan kényszerítő körülményekkel szembeni ellenállási index is, amely a BIZTONSÁG, a TELJESÍTMÉNY és a MAGATARTÁS közötti legoptimálisabb kompromisszumnak felel meg.
Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy magasabb sebesség kóddal rendelkező abroncsot bármikor fel lehet szerelni. Erre vonatkozólag 1995. január 1-je óta létezik a KRESZ R 59 sz. cikkéhez a 92-93 sz. európai irányelv 3.4 sz. kiegészítése, mely a következőket mondja ki:
"tilos a KRESZ II. fejezetében felsorolt gépjárművekre és utánfutóikra olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve".
Ami a téli abroncsokat illeti:
A téli gumiabroncsok esetében megengedhető, hogy a sebesség index kisebb legyen, mint az eredeti abroncsoké volt, de az utazási sebességet ebben az esetben ennek a kisebb értéknek megfelelően kell megválasztani. Ekkor a gépjármű belsejében, a gépkocsivezető által jól látható helyre fel kell ragasztani az alacsonyabb sebességre emlékeztető címkét.
Forrás: Kleber
- Chromlo
- Kényelmesen krúzoló
- Hozzászólások: 944
- Csatlakozott: 2007.07.03 9:06
- Tartózkodási hely: Vecsés
Ebben számomra egy poén van. Ami a következőkből fakad.
Egy helyesen megválasztott gumibaroncsnál, nem csak az autó tulajdonságait kell figyelembe venni, hanem a vezetési stilust is. Tehát ha veszek egy magas sebességhatárú gumiabroncsot, és 20-szal tötymörgök vele, a gumijaim nem fogják elérni az üzemi hőfokjukat, tehát nem lesznek annyira biztonságosak, és az élattartamuk is csökken.
Tehát tételezzük fel, hogy van egy Mustangom , és arra a gyári előirású gumit teszem, az 240-es, de nálunk a legnagyobb sebbeséggel 130-cal közlekedhetek legálisan, és valószínűleg átlagban is 50 körül lesz a sebességem jobb esetben.
Akkor vegyem meg a drágább gumikat, ami nem is annyira biztonságos és jóbban fog kopni.
Ez csak egy gondolatmenet volt és lehet hogy erősen elvesztem a részletekben, de nekem ez jutott eszembe róla.
Egy helyesen megválasztott gumibaroncsnál, nem csak az autó tulajdonságait kell figyelembe venni, hanem a vezetési stilust is. Tehát ha veszek egy magas sebességhatárú gumiabroncsot, és 20-szal tötymörgök vele, a gumijaim nem fogják elérni az üzemi hőfokjukat, tehát nem lesznek annyira biztonságosak, és az élattartamuk is csökken.
Tehát tételezzük fel, hogy van egy Mustangom , és arra a gyári előirású gumit teszem, az 240-es, de nálunk a legnagyobb sebbeséggel 130-cal közlekedhetek legálisan, és valószínűleg átlagban is 50 körül lesz a sebességem jobb esetben.
Akkor vegyem meg a drágább gumikat, ami nem is annyira biztonságos és jóbban fog kopni.
Ez csak egy gondolatmenet volt és lehet hogy erősen elvesztem a részletekben, de nekem ez jutott eszembe róla.
Hát igen... a Kléber marketinganyaga a KRESZ-el kombinálva...
Még jó hogy létezik józan megfontolás és léteznek szakemberek is...
Még jó hogy létezik józan megfontolás és léteznek szakemberek is...
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22150
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Gondolom arra gondolnak, hogyha nem akarsz 130nál gyorsabban menni és olyan gumit se akarsz venni, aminek a sebességindexe magas, akkor olyan autót kell venni, ami nem megy annyival. Hisz a Mustang, ami 240-el megy, is ugyanolyan értelmetlen és drága.Chromlo írta:Tehát tételezzük fel, hogy van egy Mustangom , és arra a gyári előirású gumit teszem, az 240-es, de nálunk a legnagyobb sebbeséggel 130-cal közlekedhetek legálisan, és valószínűleg átlagban is 50 körül lesz a sebességem jobb esetben.
Akkor vegyem meg a drágább gumikat, ami nem is annyira biztonságos és jóbban fog kopni.
Ha van előírás, akkor már nincs helye megfontolásnak.StangMan írta:Még jó hogy létezik józan megfontolás és léteznek szakemberek is...
Svájcból, Németországból már ismertem ezt az előírást és ez Klébertől függetlenül létezik, csak itt találtam meg magyarul leírva.
igazából (csúnyán mondva) leszarom az előírásokat... mindenképpen jó gumikat vásárolok nagy sebsségindexel, a saját érdekemben...
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Khm, csak annyi mondtam, hogy a 240 index, komolytalan, mivel TE mesélted, hogy kb. 200-220 km/h az amíg biztonságosan működik egy NÉMET jóminőségű pályán . Ugye itthon 130 a limit , tehát ide felesleges az ilyen indexű szerintem. Te is vonatozol, nem is mész már "No Limit" úton. Ennyi volt a megszólalásom és ezt fenn tartom, főleg itthoni viszonylatban. Ez kb. hasonló mint az utcai gépeknél ami 300 km/h-t megy, csak megkérdem hol? Még a német pályán éjszaka kihalt részen se nagyon mernék 250 fölé menni, mert nincs eléggé üres út hozzá, de ezt TomiTomi is tudja. Mára már éjszaka se nagyon lehet találni olyan részt a németeknél, ahol el lehet engedni a gépet, mert mindig van forgalom... Igazából zárt pályán (pl. Hungaroring) lehetne menni ilyen gépekkel. Csak itt meg jön a gond, hogy általában nem bírják fékkel (5-10 perc után "el melegszik" a fékük) az utcai gépeknek...
Chromloval egyet értek. Németeknél jók a magas indexek, itthon komolytalanok, mivel nem erre a közlekedésre vannak tervezve...
Chromloval egyet értek. Németeknél jók a magas indexek, itthon komolytalanok, mivel nem erre a közlekedésre vannak tervezve...
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22150
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Azt mondtam, hogy már 200nál kivághatja a farát rossz úton. És, hogy sötétben ez váratlanul ért. De ettől jó körülmények között még kihajtható.LeMans67 írta:Khm, csak annyi mondtam, hogy a 240 index, komolytalan, mivel TE mesélted, hogy kb. 200-220 km/h az amíg biztonságosan működik egy NÉMET jóminőségű pályán .
Amerre járok-kelek Pesten, az egyik utcát kb. egy éve egyirányúsították. S mindig van egy f@szi, aki minden reggel a forgalommal szembe hagyja el az utcát, mert szerinte hülyeség az egyirányúsítás, meg amúgy is jobban tudja. Ne haragudjatok, de az efféle magyaros hozzáállás a dolgokhoz elég idétlen, s inkább balkáni mint a hőn áhított Nyugat.LeMans67 írta:Chromloval egyet értek. Németeknél jók a magas indexek, itthon komolytalanok, mivel nem erre a közlekedésre vannak tervezve...
Nem akarok gonosz lenni, de ha TE jó nyugati vagy, akkor SOSEM szeged meg a szabályokat, tehát 98%-ban a Mustangod nem tud 130 fölött menni, mert nincs hol...TomiTomi írta: Ne haragudjatok, de az efféle magyaros hozzáállás a dolgokhoz elég idétlen, s inkább balkáni mint a hőn áhított Nyugat.
Mindegy, kár ezen vitázni, de szerintem pénz lehúzás, ha egy autóra drága gumit vetetnek úgy, hogy a SZABÁLYOK BETARTÁSA mellett nem is használhatod...