Motorolaj

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
balage
Kabóca
Hozzászólások: 9
Csatlakozott: 2007.09.20 17:37
Tartózkodási hely: Budapest

Motorolaj

Hozzászólás Szerző: balage » 2008.02.29 16:24

Sziasztok!

A 2005+ Mustang GT-be a gyári specifikáció szerint 5w-20-as motorolaj kell (a V6-osba nem). Ezt nem nagyon lehet itthon beszerezni, de mindenki azt állítja, jó pl. 5w-30-as is. Szóval ez felvet néhány kérdést:

- A többi mustang GT-be milyet használtok?
- Tudtok beszerzési forrást itthon? (motorcraft - gyári és Mobil1-ben létezik tudtommal amerikában 5w-20-as)
- A mendemondákon kívül van valaki, aki biztosan állítja, hogy másmilyen is jó bele?

Előre is köszi.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.02.29 16:37

Nálam a svájci Ford szerviz, ahol az autót is vettem, 5W-40-est tölt bele...

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2008.02.29 20:23

Itt egy topic az olajcseréről... illetve 1-2 szó az olajok jelzőszámairól: Olajcsere

De a kérdésedre a válasz, hogy az 5W40et nyugodtan használhatod, az az olaj jobban tűri a terhelést, jobban bírja a magas fordulatot, később kezd forrni...
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2010.06.10 8:52

MrMach1 írta:
TomiTomi írta:
Mustang JD írta: és 8000 km-enként motorolajcsere? :shock:
szerintem oda jó a 10 is nem?
Ne felejtsd el, hogy kint mezei 5W30ast töltenek a tiedbe.
Mi az hogy "mezei" 5W30 ?
Az 5W30 idehaza egy tök jó több fokozatú olaj.
Persze nem TESÓ-s.
5000 mérföldes csereintervallum mellett aligha töltöd bele a legdrágább szintetikus olajat... A V8ba meg 5W20ast írtak elő. Ilyen olaj Európában nem is létezik.

Úgy rémlik, hogy az új 5.0-as motornál megduplázták a olajcsere intervallumot.

Avatar
Barnaby
Úrvezető
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2013.11.30 10:39
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: Barnaby » 2014.03.25 20:36

3 hónap olajtémában való áskálódás/kutakodás után az alábbiakra jutottam:
/De előtte a jogi szöveg: -A most következő iromány nyugalom megzavarására is alkalmas lehet....stb. stb.
-Nyomokban tényeket is tartalmazhat, de többnyire saját véleményemet tükrözi.
-És a lényeg:semmilyen felelősséget nem vállalok, és elzárkózóm bárminemű kártérítési igénytől.

4,6 V8 2005- GT-be a FORD SAE 5W20 Ford WSS-M2C930-A specifikációjú olajat ír elő.
Hogy a viszkozitáson túl mekkora jelentősége van az M2C930-A specifikációnak? Nem tudom.
Mekkora a különbség az EU-ban is gyakori Ford M2C913 -speckót tudó olajokhoz képest? Nem tudom.
Árthat-e a GT-nek egy bármilyen kb közép v. prémium kategóriás 5W20, 5W30 olaj? Nem hiszem.
Ha árt is neki kiderül? Nem. 50-100-150 ezer km múlva előjövő hiba/törés/kopásnál ki fog az olajra gyanakodni? Senki.
Ki tudja megmondani, hogy ugyanaz a kopás/törés/hiba mikor jött volna elő gyári Motorcraft olajjal?
Senki, hiszen nincs két egyformán használt motor.

A rosszul megválasztott viszkozitásnak vannak/lehetnek jelei. Főleg kopottabb motornál. Eszi nem eszi. egyértelmű.
A gagyi olaj (vagy urambocsá hamisított/fáradt olaj) már hamarabb meghozza a hatását. Itt sajnos egyértelmű nyomai vannak általában (nem mindig) hogy az olaj volt a hibás.

Lehet hogy sokkal jobb egy közép vagy prémium kategóriás EU-s olaj mint a gyári Motorcraft?
Lehet, de ez sem fog soha kiderülni.

Inenntől kezdve nincs értelme a "kinek mi vált be" kérdésnek.
A válaszhoz két sok ezer km-en fej-fej mellett használt Mustang kellene.
De ez se lenne hiteles összehasonlítás, hiszen az ECU -k se dolgoznak egyformán, a termosztátok se nyitnak egyszerre és még sorolhatnám mennyi apróság miatt nem üzemel/kopik egyformán két fej-fej mellett haladó vas.
Vakon szerintem 50-50% az esélye hogy a gyárihoz képest jobb vagy rosszabb olajat választunk az Eu-s palettából. (persze csak akkor ha nem vakon, hanem ésszel választunk. Nem PDTDI-be való olajat.)Full vakon rosszabb az arány.
Vannak persze olajszakértők (jó értelemben véve), de ők meg 4,6 V8 belsejében zajló folyamatokkal nincsenek 100%-ig tisztában.

A Ford mérnökei remélhetőleg ismerik a "gyermeküket" tudják mit alkottak, tudják milyen olaj jó neki.
Erre alkották meg a WSS-M2C930-A olaj specifikációt. Gondolom azért, hogy a mezei usernek ne kelljen az olaj 48 paraméterét összehasonlítani a Mustangjához megadott (illetve meg nem adott) 48 paraméter határértékeivel összehasonlítani.

Én hiszek nekik. Elhiszem hogy a 4,6 V8-at ők ismerik a legjobban, és tudják mivel kell itatni.
A kenéstechnológia a motorokkal együtt fejlődik. Új motor=Új olaj. És új gyártói olaj specifikáció, ami visszafelé nem biztos hogy kompatibilis.

Szóval én maradok a szigorúan vett gyári speckót igazoltan teljesítő olajnál.

EU-ban is kaphatót csak ezt találtam: Mobil 1 0W-20 Advanced Fuel Economy
adatlapja: http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... onomy.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Aki rámhallgat, az azt tölt a motorjába amit akar.
Kedvenc kipufogósom búcsúszlogenjét idézném: " Ütni, vágni, nem kimélni ! Minél hamarabb visszatérni ! "

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2014.03.25 22:20

Még arra kell vigyázni, hogy USÁban nem tudnak tartósan 100-120 felett menni. Ha jársz Németrországban és tartosan mennél 200zal, akkor a felső értékből nagyobbat tennék bele. Ha itthon lötyögsz a kocsival, néha gyorsulsz egyet, akkor tuti jó lesz a 20 W is.

Avatar
Barnaby
Úrvezető
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2013.11.30 10:39
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: Barnaby » 2014.03.26 19:11

Nem akarok én vitatkozni senkivel, okoskodni se akarok, de nagyon sok a tévhit a viszkozitással kapcsolatban.
A többség abból indul ki hogy a xxW40 olaj magasabb "hőtűrésű" mint a xxW20 olaj.
Ez nem azt jelenti hogy a 20-as bizonyos terhelés fölött meghal. Ez tévhit.
Annyit jelent, hogy bizonyos hőfokon/terhelésen (pl 110°-on, most mindegy) a 20-as hígabb, folyósabb mint a 40-es.
De ez nem baj, ha a motor és kenési rendszere erre van tervezve.

Ha a motor 20-asra van tervezve, és kap egy 50-est, mondván jobban bírja a terhelést, nyomjuk neki !
Mi történik nagy terhelésen jól meghajtva? Az 50-es olaj a magasabb hőfokon is sűrűbb marad mint a 20-as olaj alacsony hőfokon(részterhelésen).
Ezzel az a baj, hogy a motorolajnak nem csak a kenés a feladata, hanem a (néha extrém forró) alkatrészek hűtése is.
A sűrűbb olaj miatt az olajnyomás magas lesz, de az olaj áramlása lassul. A kevesebb olaj kevesebb hőt tud elvonni a túlhevült alkatrészektől.
Tehát nemhogy nem használ, de árt is a motornak.

Másik tévhit: Olajnyomás=Kenés. Nem igaz. A két véglet:
1. Gyárinál hígabb olajjal gyorsul az áramlás, jobb a kenés, jobb a hűtés, pedig csökken az olajnyomás.
2. Gyárinál (sokkal) sűrűbb olajjal nő az olajnyomás ( User örül ), de csökken a hűtés, lassul az áramlás, csökken a kenés hatékonysága,
ha egykét olajcsatorna retkes/dzsuvás/beszűkült, bizonyos helyekre el se jut a sűrűbb olaj. 0 kenés.

A motorkopás minimális része keletkezik normál/üzemmeleg részterheléses használatnál. Legnagyobb része hidegindításkor.
A harmadik kopásfajta az alkatrészek túlmelegedéséből és a különböző (anyagú) alkatrészek nem egyforma ütemben történő melegedéséből adódik. (ez már gázpedálhasználatfüggő is.)
Ha városban döcög, vagy 90-el gurul a Mustang valószínű elég kenést produkál egy 50-es olaj is, de az első hosszabb padlógáznál (ilyet nemcsak a versenyzők csinálnak ugye ?) már szükség lehet a 20-as olaj nagyobb áramlására/kenésére/hűtésére.
Tehát pont fordított a történet mint azt elsőre sokan gondolnák.

Esetleg a full verseny használat indokolhat sűrűbb olajat, de ez sem ökölszabály, néha még akkor sem, ha a gyártó javasolja. lásd az alábbi cikket.
A pályán 200-al gurulás nem versenyhasználat egy GT-nél.
Az órákig tartó padlógáz/padlófék 0-200-0-200-0-200 már az lenne, de ki csinál ilyet?

Bocs, hogy megint sokat írtam. Be is fejezem.
Aki még olvasgatna erről, íme az egyik legjobban emészthető iromány az olajok viszkozitásáról.
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4- ... ruseg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil- ... w-10w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bocs az OFF linkért. :fc:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2014.03.26 22:32

Itt találsz egy részletesebb olajos témát. ;)

Az biztos, hogy a Mustang GT USA belpiacos és az ottani kocsi használati szokásokhoz van belőve. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a 2015ös GTbe milyen olajat kell majd önteni Európában.

Avatar
Barnaby
Úrvezető
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2013.11.30 10:39
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: Barnaby » 2014.03.27 14:06

2015-ös GT is az 5.0 V8 al indul, ha jól tudom. 5W20 , csak a specifikáció lett szigorúbb FORD WSS M2C945A. Ez jó a 930A-t igénylő motorokba is.(GT 2005- )
Az Ecoboost motorokhoz meg eddig is volt olaj az EU-ban.

Viszont ha elkezdik nálunk forgalmazni, lesz a FORD szervizekben M2C945A-s olaj, meg remélhetőleg az EU-s olajgyártók és forgalmazók is felveszik a palettára ezt a speckót is.
Megjegyzem, lehet hogy sok olaj játszva teljesíti a Ford elvárásait, de mivel EU-ban hivatalosan nem forgalmazzák a GT-t így eddig nem foglalkoztak azzal, hogy beszerezzék az igazolást az USA FORD speckó megfelelőségről.
Szerintem gyorsan megfognak jelenni az ilyen olajok is az EU-s polcokon.
Különböző viszkozitással, így mindenki szabadon válogathat majd polcról.

Érdekes, hogy a 2014-es manual a TrackPack kivitelekhez (3,7V6 és 5.0V8) az 5W20 helyett már 5W50-et ír.
Nem tudom hogy a motorban van-e hardveres vagy szoftveres változtatás, vagy csak a gyakori versenyszerű használatot feltételezik.

Motorolajgyártók "állítólag" próbapadon tesztelnek a teljes teljesítményspektrumban. Leggyakrabban nagyköbcentis V8-al és egyhengeres próbamotorokkal. (szó nincs felhasználói szokásokról)
A motorgyártók szintén a teljes teljesítményspektrumot vizsgálják. Nem a felhasználói szokásokat.
Ha 6000-es fordulaton, teljes terhelésen nem megfelelő a kenés, az baj. Függetlenül attól, hogy ezt a GT tulaj havonta egyszer, vagy 10 percenként produkálja. Egyiknél 2 év után kell motorgenerál, a másiknál meg az első héten. Egyik se vetne jó fényt a Fordra.

A 200km/h meg se kottyan a GT-nek. Hosszútávon se. Ez még normál használat.
A 0-100-0-200-0-200 már jobban igénybe veszi. A gumiégetés, driftelés, lámpától lámpáig padlógáz-padlófék .
Ez már gyilkolósabb, versenyszerűbb, de még mindig normál használat.

Ilyet meg az amcsik is csinálnak nem ?
Sőt, szerintem gyakrabban mint mi. Az új GT olcsó. A használt GT mégolcsóbb. Az alkatrész is olcsó, meg a gumi is.
Múltja van, kultusza van, de nekik ez egy megfizethető játék. Nekünk meg dédelgetett kiskedvenc.(akkor is ha néha meghajtjuk)
Szerintem kint többet kap a vas mint nálunk. Ez független a speedlimittől. Meg az amcsi szokásoktól.

tábla: "SpeedLimit 60" John lassít 60-ra.
tábla: "SpeedLimit 30" John lassít 30-ra.
tábla: "SpeedLimit 10" John lassít. már csak lépésben halad, mindenki dudál.
tábla: "Welcome to SpeedLimit !" :bakker:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2014.03.27 15:14

Azt nem vitatom, hogy kint is gyilkolják a GTket, max abban nem vagyok biztos, hogy maradnak ilyen esetben az 5W20-as olajnál.

Azt meg, hogy ne vennék figyelembe a váráslói szokásokat, lehetőségeket, meg nem hiszem el. Európában aligha lehetne egy 300 LEs sport(os) kocsit eladni, ami 180nál le van szabályozva, mert a kardánja nem bír magasabb fordulatot. Miért gondolod, hogy csak a kardánnál veszik figyelembe a korlátokat és motorolaj előírásnál nem? Minden megtakarított $ ekkora volumennél már pénz.

Neked honnan van infód, hogy milyen olaj kell majd az európai 2015ös V8as Mustangba? Én még azt se tudom, hogy hány LEs lesz az amerikai motor. :hmm:

Avatar
Barnaby
Úrvezető
Hozzászólások: 197
Csatlakozott: 2013.11.30 10:39
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: Barnaby » 2014.03.27 20:26

Honnan van infóm? Nem tudom, több helyen olvastam, hogy a 2014-es 5.0 motort kapja a GT. Gondolom olaj is marad.
A V6 van leszabályozva nem a GT. (pedig abba 5W30 kell, nem 20)
A V6 sem a motor vagy a motorolaj miatt, nem is a lassan autózó amcsik miatt, hanem a költségek lefaragása miatt betett, vagy be nem tett gyengébb alkatrészek miatt . (stabilizátor,kardán, stb)
Ne essen le az útról, ne menjen szét a kardán. Megcsinálhatnák rendesen, akkor nem kéne a 180-as limit, de akkor drágább lenne a belépő modell, meg kisebb lenne az igény a V8-ra. :)

Egyébként a szükséges viszkozitást a motor konstrukciója határozza meg, nem az amcsik vezetési szokása.
A gyár által előírttól esetleg versenyszerű használat esetén lehet indokolt eltérni. A GT tulajok 99,9% ettől messze van.
Az éghajlat se nagyon lehet indok, mert a Mustang hazájában vannak nálunk jóval hidegebb és melegebb helyek is, tehát nagyjából az átlagot képviseljük itt Európa közepén.

Nálunk eddig ritka volt az ilyen olaj, ezért érezzük hülyének az amcsikat.
EU-s és japán autóknál is előfordul a gyári 20-as viszkozitás, (jaguár V12,Toyota) és egyre gyakoribb a modern motoroknál. (ezeket nem amcsiknak tervezik külön)
pl 1.0 ecoboost-nak is 5W20 kell, pedig USA ban nem forgalmazzák, tehát nem nekik tervezték.
Kicsi gyenge? Mihez képest. A 2005-ös GT 65 Le / Liter, az 1.0 ecoboost 125 Le / Liter. Hát leegyszerűsítve sokkal jobban izzad szegény mint a GT.
És itt összesen van 125Le, az is csak magas fordulaton, tehát minden előzésnél visszavált és padlógáz. Összességében jóval többet kap a pofájára mint egy GT. (főleg itt EU-ban. bocs. :) )
És mégis 5W20 kell neki.
És egyre több ilyen motor van EU-ban is. Ez az irány. Fejlődnek a motorok, kisebb illesztésekkel/tűrésekkel, és igénylik az "alacsony súrlódású" economy olajokat.
Ez spórolás? a 20-as olaj olcsóbb mint a 30-as? Nem.
A motor olcsóbb ha 20-ashoz tervezik ? Nem hiszem, elvileg modernebb, kisebb tűrésekkel.

Forma 1 ben 5-ös, 10-es olajokat is használnak. Nem hülyék, ehhez van tervezve a kenési rendszer. Egy 50-es olajjal megfeküdne a motor, pedig általánosságban versenyhasználatra sűrűbbet ajánlanak a gyártók. Ha 50-eshez tervezik a kenési rendszert, akkor meg a 10-estől feküdne meg. Mindkét motor jó, de csak a saját olajával.

Egyébként normál használat mellett minimális eltérés van a 20,30,40 olajok között.
200-al kényelmesen gurulva nem árt neki (szerintem) a 40-es olaj sem, de jobb biztos nem lesz neki, mint amihez tervezték.

Figyelembe veszik a szokásokat. Csak nem abból indulnak ki, hogy az amcsi sofőr soha nem lépi túl a 60 mph-t.
Az amcsi sofőr (ugyanúgy mint az EU-s) megveszi az izomautóját, beindítja és már a szalon előtt olyan csíkokat húz hogy csak na.
Két napig ki se száll az autóból (csak a benzinkúton) csak gyermeki vigyorral tolja neki ahol csak lehet.
Az első hónapja azzal telik, hogy minden haverját elviszi egy próbakörre, hogy megmutassa hány másodperc alatt van 240-en.
Vannak ott is mellékutak, nincs minden sarkon traffi.
Lehet hogy közúton, forgalomban más (jobb) a közlekedési morál mint nálunk, de egy izomautó ott is megvan hajtva rendszeresen.
Nekik 50 éve van Mustangjuk, nekünk még mindig nincs. Nálunk ritkaság, náluk mindennapi.(és még olcsó is)
És mégis ugyanolyan lelkesen ülnek át a családi kombiból a Mustang-ba mint mi.
A városban ugyanúgy szabályokat betartva gurulnak mint mi. De az első lehetőségnél ugyanolyan csúnyán meghajtják mint mi.

Egy 300 LE-s autót nem úgy terveznek hogy 100 fölött ne tudjon menni gyári olajjal.
Jó lesz az, úgyis belpiacos, sose fog 60-nál többet menni.
Egy izomautót nem az átlag családanya vezetési szokásaihoz terveznek.
Lehet a családanya egész héten (hátsó ülésen a gyerekekkel) szabályokat betartva vezet, majd hétvégén a gyerekeket lepasszolva beül a Mustangjába és az első elhagyatott útszakaszon istentelenül megfingatja. 2 havonta gumiztat, évente begurul a Ford szervízbe ahol mindig ugyanazt az 5W20-as olajat töltik bele. És bírja. A gyári olajjal. Mert arra van tervezve, hogy gyári olajjal bírja a tartós hobbi izomautó szerepet.

USA-ban is vannak hegyek. 1-2 óra hegymenetben felfelé és máris többet kapott szegény mint az enyém itt az alföldön egész héten, pedig nem kímélem.
És ha még gyilkolja is kicsit felfelé? Ez még normál üzemszerű használat, nehogy már egy bármilyen autó ne menjen fel a hegyre gyári olajjal, csak mert speedlimit van USA-ban.
Egy 300LE-s autónak bármikor tartósan le kell tudni adni a 300Le-t. (Motornak,olajnak és hajtásláncnak együtt) Ha nem így lenne, annak hamar bukás, visszahívás, presztizsvesztés lenne a vége.

Indokolt esetben el lehet térni a gyári specifikációtól. Néha el is kell.
De az hogy áthajózott hozzánk még nem indok.
A 200-as üzemmeleg crúzolás nem jelentős terhelés, egyszerű munka.
Bezzeg egy 0-100. Az az 5 másodperc kopás/hőterhelés szempontjából nagyobb pofon az alkatrészeknek mint párszáz km pályázás 130-al vagy 200-al.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22131
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolaj

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2014.03.28 8:54

2012/2013as BOSS302höz 5W50et írnak elő. Gondolod, hogy az a motor más toleranciával készül mint a GTé?

Amúgy a 2015ös Mustang V8as motorjárol egyelőre annyit tudunk, hogy erősebb lesz mint a 2014es GTé. És azt emlegetik még, hogy a GTnek BOSS302 menetteljesítménye lesz. Én ezekből arra számítok, hogy közel BOSS motort fog kapni olyan 450 LEvel.

Válasz küldése