Mercury Comet Cyclone 1965-1972
Elküldve: 2007.10.04 11:23
Talán itt az ideje, hogy bemutatásra kerüljön a talán egyik legjobb Ford termék a Mercury Cyclone.
MERCURY Comet Cyclone
A történet 1960-ban kezdődik, amikor megjelent a Ford egyik presztízs márkájánál a Mercurynál egy új autó a Comet. A Ford Falcon Mercury megfelelőjeként kezdtek az autó gyártásához. Pár éven át gyártották ezt az autót, míg elérkeztünk as minket érdeklő 1965-ös évhez, amikor is megjelent végre a Comet egy új változata a Comet Cyclone.
1965
Ebben az évben az autó végre teljesen megújult formailag és megkapta a sportosan elegáns formáját, a korszakra oly jellemző 2-2 álló lámpát előre, de még eléggé szögletes aaz autó vonalvezetése. A motorválaszték rögtön az elején három változatban volt elérhető:
-V8 289 cui (4,7 L) 225 bhp
-V8 289 cui (4,7 L) 271 bhp (különleges rendelésre)
-V8 427 cui (7,0 L)
Ebben az évben a kétajtós kivitelből 12.347 db-ot adtak el a boldog ügyfeleknek.
1966
Eljött az új évad és rádöbbentek, hogy lépést kell tartani a forma ivlágban ak onkurenciával, így megjelent a kissé lágyabb vonalvezetésű
modell. Ebben az évben az autó már a Ford Fairlane formáját kapta és így igazi középkategóriás méretekkel bírt. Megnüvelték a tegelytávot és az első motorteret is, hogy fogadi tudja az autó a BigBlock motorokat is.
Első év volt, hogy nyitott tetős változtban is gondolkoztak. Mindkét kivitelben alapvolt az osztott első ülés a középkonzollal. Ráadásul megrendelhető volt két típushoz a GT csomag is 452 USD-ért. Ezért az összegért kaptak a vevők egy 390 cui (6,4 L) 335 bhp-s motort, amely 4 torkú karburátorral volt szerelve. Dupla kipufogórendszert, motor csomagot, üvegszálas motorháztetőt (nem működő scooppal), első tárcsafékeket és opcionális négysebességes kéziváltót vagy háromsebességes autómatát (az alap a háromsebességes kéziváltó) és a GT csíkokat kapott a tulajdonos. Az autók indultak az indianapolisi 500-as versenyeken is (nem adtak el gyári replika kivitelt).
A motor:
-V8 390 (6,4 L) 335 bhp. Gyorsulás: 0-96 km/h 6.7 sec, 1/4 mile 13.98 @ 103.8 mph
Eladott mennyiség:
- Comet HardTop: 6,889,
- Comet Convertible: 1,305,
- Comet GT Hardtop: 13,812,
- Comet GT Convertible: 2,158.
1967
Ebben az évben egy kis gond támadt az autóval, hisz megjelent a Comet 202 a maga 22db 427-es motorjával és a Cougar modell is. Egy érdekes dolgot vettek észre az 1966-os statisztikákat nézegetve, hogy annak ellenére, hogy a '66-os Fairlane megnyerte az Indianapolis 500-at, még is csak 37.343 GT-t adtak el és a Cyclone GT sem érte el a 16.000 db-ot, szemben a Pontiac GTO 96.946 darabjával. Az 1967-es évben ráadásul még visszaestek az eladási számok, ráadásul a motor erejét is lecsökkentették, ami szintén nem volt jó hatással az eladásokra.
A motorok:
-V8 289 cui (4,7 L) 200 bhp,
-V8 390 cui (6,4 L) 320 bhp.
Eladott mennyiség:
- Comet Hardtop: 2,682,
- Comet Convertible: 431,
- Comet GT Hardtop: 3,419,
- Comet GT Convertible: 378.
1968
A cégnél azonnal kapcsoltak és az új modell évre egy új formával jelentek meg a piacon, ami szerintem erősen hasonlít a konkurens Mopar 1966-os Chargerjére . Bár állítólag ezt az autót messze egy másik kontinensen az Auszik tervezték és Falcon néven futott volna (erről lehet olvasni a Falcon XA alatt ! ), de mivel a Ford és a Mercury márkanév alatt megjelent a forma, ők új bundát találtak ki a saját kis vadjuknak
A tengelytávot ismét 116 inch-re vették és ekkor is a Ford Fairlane lett az autó alapja. A nyújtott formát még a FastBack külsővel is igyekeztek hangsúlyozni. Ekkor már a nyitott tetős kivitel nem volt gyártásban.
A FastBack forma népszerüségét mutatta az eladási számok alakulása. Talán ebben a Mustang népszerüsége is segített. Új alapmotort kapott az autó és ez egy V8-as 302 cui (5,0 L) két torkú karburátorral és 210 bhp-t produkált. A GT csomag ekor már csak 168 USD-val emelte meg 2.768 USD-s alapárat. Az is igaz, hogy ez a csomag már nem volt egy igazi "erő" csomag. Azért tartalmazta az osztott üléseket és a külső jelöléseket.
A motorválaszték:
-V8 302 (5,0 L) 4 torkú kaburátorral 210 bhp (alap modell),
-V8 302 (5,0 L) 4 torkú kaburátorral 230 bhp,
-V8 390 (6,4 L) 265 bhp,
-V8 390 (6,4 L) 325 bhp,
-V8 427 (7,0 L) 390 bhp. Ez a motor csak néhány hónapig volt, mert aztán megjelent az újabb motor)
- V8-as 428 Cobra Jet 335 bhp. Gyorsulás: 0-96 km/h 6.2 sec.
Eladott mennyiség:
- Fastback GT: 6,105,
- Notchback: 334.
1969
Ebben az évben az eladási adatokat figyleembe véve már csak a FastBack formát vitték tovább. A GT csomag leapadt egy sima egyszerű kis opcionális csomagra.
Valójában az új erős Cyclone a CJ lett, amelynek az ára az alap Plymouth Road Runneréhez közeledett. A CJ kivitel alapban a 428 Cobra Jet motort kapta a 335 bhp-vel és négysebességes kéziváltóval.
Létezett ekkor már padüléses kivitel is a többi modellnél. Az alapmodell még mindig a 302 cui (5,0 L) motorral volt szerelve.
Az igazi izomgép a Cyclone Spoiler II volt, amelyet aerodinamikai elvek alapján alakítottak ki és használtak a NASCAR versenyeken. Összesen 519 db-ot (volt egy olyan szabály, hogy a NASCAR versenyen olyan autó indulhatot, amiből legalább 500 db-ot eladtak már) készítettek és mindegyik 351 cui (5,8 L) négytorkú karburátorral szerelt volt. Az autó két különböző külső kialakítással készült.
Az egyik volt a NASCAR-os Dan Gurney nevével jelzett sötétkék tetővel és csíkokkal és az alsó fehér részen az aláírásával. A másik Cale Yarborough kiadás pedig vörös csíkokat és egy aláírást kapott.
A motorok:
-V8 302 cui (5,0 L),
-V8 351 cui (5,8 L) 290 bhp,
-V8 428 cui (7,0 L) Cobra Jet 335 bhp.
Eladott mennyiség:
- Cyclone CJ: ?
- Cyclone Spoiler: 519
1970
1970-ben ismét újra tervezték az autót, bár nem biztos, hogy jobb lett . Ismét a tengelytávot növelték 1 inch-el 117-re, de maga az autó teljes hosszát 6,7 inch-el növelték. Teljes új orr kialakítást és első lemezeket, a hűtőrács közepe pedig a jól ismert célkereszt formát kapta. Az új Cyclone HardTop a NotchBack és a FastBack forma között vvolt félúton. Ekkor már három változata volt az autónak:
- a Base,
- Cyclone GT,
- Spoiler.
Akkor térjünk egyből az alap Spoiler kivitelre. Természetesen megkapta az új:
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp
motort, hozzá a négysebességes váltót Hurst karral és a 3.25:1 végáttételt és egy padülést. Opcionális volt még:
-V8 429 cui (7,0 L) 370 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Super CJ 375 bhp,
-V8 BOSS 429
A GT modellek csak a:
-V8 351 cui (5,8 L) 250 bhp- t kapták,
-V8 351 cui Cleveland (5,8 L) 285 bhp (opcionális volt).
Eladott mennyiség: 13,496
1971
Kicsit alakítottak az autón, den em volt nagy változás, kivéve a motorteret. Ekkor már "csak" a V8-as 351 Cleveland volt az alapmotor a Cyclone és Spoiler gépekben ás a V8-as 351 Windsor a GT-kben.
A 429-es motorok pedig megmaradtak mint opcionális lehetőség.
A motorok:
-V8 351 cui (5,8 L) Windsor 240 bhp,
-V8 351 cui (5,8 L) Cleveland 285 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Cobra Jet 370 bhp,
-V8 429 Super Cobra Jet 375 bhp.
Eladott mennyiség: 3,584
1972
Ebben az évben a Cyclone már csak egy opciós csomag volt. Ez volt a gyártás utolsó éve. A Comet név még futott tovább, de a Cyclone befejezte pályafutását, mint oly sok más MuscleCar.
A motorok:
-V8 351 (5,8 L) 250 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Cobra Jet 370 bhp,
-V8 429cui (7,0 L) Super Cobra Jet 375 bhp,
-V8 429 Boss.
MERCURY Comet Cyclone
A történet 1960-ban kezdődik, amikor megjelent a Ford egyik presztízs márkájánál a Mercurynál egy új autó a Comet. A Ford Falcon Mercury megfelelőjeként kezdtek az autó gyártásához. Pár éven át gyártották ezt az autót, míg elérkeztünk as minket érdeklő 1965-ös évhez, amikor is megjelent végre a Comet egy új változata a Comet Cyclone.
1965
Ebben az évben az autó végre teljesen megújult formailag és megkapta a sportosan elegáns formáját, a korszakra oly jellemző 2-2 álló lámpát előre, de még eléggé szögletes aaz autó vonalvezetése. A motorválaszték rögtön az elején három változatban volt elérhető:
-V8 289 cui (4,7 L) 225 bhp
-V8 289 cui (4,7 L) 271 bhp (különleges rendelésre)
-V8 427 cui (7,0 L)
Ebben az évben a kétajtós kivitelből 12.347 db-ot adtak el a boldog ügyfeleknek.
1966
Eljött az új évad és rádöbbentek, hogy lépést kell tartani a forma ivlágban ak onkurenciával, így megjelent a kissé lágyabb vonalvezetésű
modell. Ebben az évben az autó már a Ford Fairlane formáját kapta és így igazi középkategóriás méretekkel bírt. Megnüvelték a tegelytávot és az első motorteret is, hogy fogadi tudja az autó a BigBlock motorokat is.
Első év volt, hogy nyitott tetős változtban is gondolkoztak. Mindkét kivitelben alapvolt az osztott első ülés a középkonzollal. Ráadásul megrendelhető volt két típushoz a GT csomag is 452 USD-ért. Ezért az összegért kaptak a vevők egy 390 cui (6,4 L) 335 bhp-s motort, amely 4 torkú karburátorral volt szerelve. Dupla kipufogórendszert, motor csomagot, üvegszálas motorháztetőt (nem működő scooppal), első tárcsafékeket és opcionális négysebességes kéziváltót vagy háromsebességes autómatát (az alap a háromsebességes kéziváltó) és a GT csíkokat kapott a tulajdonos. Az autók indultak az indianapolisi 500-as versenyeken is (nem adtak el gyári replika kivitelt).
A motor:
-V8 390 (6,4 L) 335 bhp. Gyorsulás: 0-96 km/h 6.7 sec, 1/4 mile 13.98 @ 103.8 mph
Eladott mennyiség:
- Comet HardTop: 6,889,
- Comet Convertible: 1,305,
- Comet GT Hardtop: 13,812,
- Comet GT Convertible: 2,158.
1967
Ebben az évben egy kis gond támadt az autóval, hisz megjelent a Comet 202 a maga 22db 427-es motorjával és a Cougar modell is. Egy érdekes dolgot vettek észre az 1966-os statisztikákat nézegetve, hogy annak ellenére, hogy a '66-os Fairlane megnyerte az Indianapolis 500-at, még is csak 37.343 GT-t adtak el és a Cyclone GT sem érte el a 16.000 db-ot, szemben a Pontiac GTO 96.946 darabjával. Az 1967-es évben ráadásul még visszaestek az eladási számok, ráadásul a motor erejét is lecsökkentették, ami szintén nem volt jó hatással az eladásokra.
A motorok:
-V8 289 cui (4,7 L) 200 bhp,
-V8 390 cui (6,4 L) 320 bhp.
Eladott mennyiség:
- Comet Hardtop: 2,682,
- Comet Convertible: 431,
- Comet GT Hardtop: 3,419,
- Comet GT Convertible: 378.
1968
A cégnél azonnal kapcsoltak és az új modell évre egy új formával jelentek meg a piacon, ami szerintem erősen hasonlít a konkurens Mopar 1966-os Chargerjére . Bár állítólag ezt az autót messze egy másik kontinensen az Auszik tervezték és Falcon néven futott volna (erről lehet olvasni a Falcon XA alatt ! ), de mivel a Ford és a Mercury márkanév alatt megjelent a forma, ők új bundát találtak ki a saját kis vadjuknak
A tengelytávot ismét 116 inch-re vették és ekkor is a Ford Fairlane lett az autó alapja. A nyújtott formát még a FastBack külsővel is igyekeztek hangsúlyozni. Ekkor már a nyitott tetős kivitel nem volt gyártásban.
A FastBack forma népszerüségét mutatta az eladási számok alakulása. Talán ebben a Mustang népszerüsége is segített. Új alapmotort kapott az autó és ez egy V8-as 302 cui (5,0 L) két torkú karburátorral és 210 bhp-t produkált. A GT csomag ekor már csak 168 USD-val emelte meg 2.768 USD-s alapárat. Az is igaz, hogy ez a csomag már nem volt egy igazi "erő" csomag. Azért tartalmazta az osztott üléseket és a külső jelöléseket.
A motorválaszték:
-V8 302 (5,0 L) 4 torkú kaburátorral 210 bhp (alap modell),
-V8 302 (5,0 L) 4 torkú kaburátorral 230 bhp,
-V8 390 (6,4 L) 265 bhp,
-V8 390 (6,4 L) 325 bhp,
-V8 427 (7,0 L) 390 bhp. Ez a motor csak néhány hónapig volt, mert aztán megjelent az újabb motor)
- V8-as 428 Cobra Jet 335 bhp. Gyorsulás: 0-96 km/h 6.2 sec.
Eladott mennyiség:
- Fastback GT: 6,105,
- Notchback: 334.
1969
Ebben az évben az eladási adatokat figyleembe véve már csak a FastBack formát vitték tovább. A GT csomag leapadt egy sima egyszerű kis opcionális csomagra.
Valójában az új erős Cyclone a CJ lett, amelynek az ára az alap Plymouth Road Runneréhez közeledett. A CJ kivitel alapban a 428 Cobra Jet motort kapta a 335 bhp-vel és négysebességes kéziváltóval.
Létezett ekkor már padüléses kivitel is a többi modellnél. Az alapmodell még mindig a 302 cui (5,0 L) motorral volt szerelve.
Az igazi izomgép a Cyclone Spoiler II volt, amelyet aerodinamikai elvek alapján alakítottak ki és használtak a NASCAR versenyeken. Összesen 519 db-ot (volt egy olyan szabály, hogy a NASCAR versenyen olyan autó indulhatot, amiből legalább 500 db-ot eladtak már) készítettek és mindegyik 351 cui (5,8 L) négytorkú karburátorral szerelt volt. Az autó két különböző külső kialakítással készült.
Az egyik volt a NASCAR-os Dan Gurney nevével jelzett sötétkék tetővel és csíkokkal és az alsó fehér részen az aláírásával. A másik Cale Yarborough kiadás pedig vörös csíkokat és egy aláírást kapott.
A motorok:
-V8 302 cui (5,0 L),
-V8 351 cui (5,8 L) 290 bhp,
-V8 428 cui (7,0 L) Cobra Jet 335 bhp.
Eladott mennyiség:
- Cyclone CJ: ?
- Cyclone Spoiler: 519
1970
1970-ben ismét újra tervezték az autót, bár nem biztos, hogy jobb lett . Ismét a tengelytávot növelték 1 inch-el 117-re, de maga az autó teljes hosszát 6,7 inch-el növelték. Teljes új orr kialakítást és első lemezeket, a hűtőrács közepe pedig a jól ismert célkereszt formát kapta. Az új Cyclone HardTop a NotchBack és a FastBack forma között vvolt félúton. Ekkor már három változata volt az autónak:
- a Base,
- Cyclone GT,
- Spoiler.
Akkor térjünk egyből az alap Spoiler kivitelre. Természetesen megkapta az új:
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp
motort, hozzá a négysebességes váltót Hurst karral és a 3.25:1 végáttételt és egy padülést. Opcionális volt még:
-V8 429 cui (7,0 L) 370 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Super CJ 375 bhp,
-V8 BOSS 429
A GT modellek csak a:
-V8 351 cui (5,8 L) 250 bhp- t kapták,
-V8 351 cui Cleveland (5,8 L) 285 bhp (opcionális volt).
Eladott mennyiség: 13,496
1971
Kicsit alakítottak az autón, den em volt nagy változás, kivéve a motorteret. Ekkor már "csak" a V8-as 351 Cleveland volt az alapmotor a Cyclone és Spoiler gépekben ás a V8-as 351 Windsor a GT-kben.
A 429-es motorok pedig megmaradtak mint opcionális lehetőség.
A motorok:
-V8 351 cui (5,8 L) Windsor 240 bhp,
-V8 351 cui (5,8 L) Cleveland 285 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Cobra Jet 370 bhp,
-V8 429 Super Cobra Jet 375 bhp.
Eladott mennyiség: 3,584
1972
Ebben az évben a Cyclone már csak egy opciós csomag volt. Ez volt a gyártás utolsó éve. A Comet név még futott tovább, de a Cyclone befejezte pályafutását, mint oly sok más MuscleCar.
A motorok:
-V8 351 (5,8 L) 250 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) 360 bhp,
-V8 429 cui (7,0 L) Cobra Jet 370 bhp,
-V8 429cui (7,0 L) Super Cobra Jet 375 bhp,
-V8 429 Boss.