Kézi vs. automata váltó

Technikai megoldások, kérdések

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Kézi vagy automata váltó?

Kézi
10
56%
Automata
8
44%
 
Szavazatok száma: 18

Avatar
Schmidi
Úrvezető
Hozzászólások: 488
Csatlakozott: 2007.05.23 15:24

Kézi vs. automata váltó

Hozzászólás Szerző: Schmidi » 2007.08.21 15:52

No akkor egy vitatkozós topik: kézi vagy automata váltó?

Az én álláspontom: először automata ellenes voltam, kézit akartam venni. Nem az lett, nem bántam meg. Fél nap alatt megszoktam az automatát, azóta imádom, komolyan elgondolkoztam rajta, hogy hétköznapira is az legyen előbb-utóbb.

A szokásos mondat, hogy "helyettem ne döntsön, majd én váltok amikor akarok", tévhit. A jó automata váltó bármikor pontosan ugyanúgy vezérelhető, csak meg kell tanulni váltani - a gázpedállal. Fel is, le is.

Egyetlen egy szituációval találkoztam eddig, amikor azt mondtam, oda jobban illik a kézi, az pedig a dombos szerpentin. Ott sokkal élvezetesebb a manuál közvetlensége, az automata késlekedése a hirtelen gázadásoknál elveszi a rövid gyors szakaszok élvezetét.

És egy technikai előny a manuál mellett: könnyebb és olcsóbb kuplungozni egy autót, mint az automatát felújítani.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2007.08.21 16:25

Rossz a kérdés szerintem, mert mihez szeretnéd használni?
Ráadásul itt jön egy apróság, ami mindent befolyásol: Mekkora az autó motorja :twisted:

Kicsi motor (kb 2,5 l): városban jársz sokat és nem érdekel az autó rugalmassága és hogy többet fogyaszt, csak a kényelem, akkor automata. Ha viszont szeretsz jól mozogni és költeni a pénzt benzinre a hirtelen kiugrások miatt, akkor kézi. Ha spórolni szeretsz a benzinen akkor is kézi.

Kis tapasztalat:
van a családban igaz más gyártó autói, de két kb súlyra azonos 1,8 l-es kézi és automata autó, azonos gumiszéleséggel, bár más méretekkel).
Az automata rugalmasságban veri a kézit 100 fölött visszaváltásnál (nem nehéz, mert simán levállt 2.ba, amit kézivel már nem lehet, mert az betilt). Ami érdekes: az automata nagyon jól EGYENLETESEN gyorsul! Amint meglódul, szinte sínautosan megy. LE-ben pedig gyengébb. Van egy lyuk 70-100 között, ahol a kézi elveri rugalmasságban. Viszont sima visszaváltásnál sokkal gyorsabban reagál a kézi!! Van egy pici megtorpanás az automatáknáél, amikor hirtelen lenyomják padlóra. Aztán mintha fenékbe lökték volna, de ott van akkoris az a pici idő! Ez nagyon fontos előzésnél. Eddig nem nagyon találkoztam kis motorossal, aminél nem így lett volna. (automata GTO-nál a 6,6l-es motor esetén ez az idő még annyira sem volt elég, hogy kapaszkodni kezdjek, csak feszültek a lábaim, de most gyári nem piszkált gépekről beszélünk).

Nagy motor: itt szerintem mindegy. Nagy motornál egy jól összeállított automata már jól fog mozogni, kellően rugalmas lesz. Természetesen mindig nagyobbat fog ugrani egy kézi, hiszen drasztikusan lehet leszállni a kuplungról, amint az automatika nem támogat normál autóknál.
Ekkora motorméretnél szerintem már nem jelentős a fogyasztás eltérés és nem is igazán számít, annak aki ilyet vett. (pl: automata 15,0-nél, hogy 14,2-vel is tudnál menni (ha nem nyomod) a kézinek az komolytalan, mert akkor venni kell 1,0-es motorral autót és megy 4,5-el)

Megjegyzem nagy motornál a kézivel simán lehet automatázni. Könnyedén elindul 2. vagy 3.-ban is és onnantól automata :twisted:

Szvz az összefoglalás: egy automata soha nem ugrik olyan gyorsan, mint egy kézi a visszaváltásnál (itt a reakció időt mondom). ezt mondom úgy, hogy pályán az 1,8-as automatánk simán lépést tart a jóval nagyobb motoros gépekkel, ha még sem elég jó, akkor rányomom a sportfokozat gombját és az elég volt még mindig, hogy elnyúljak (nem verseny autókkal kell összehasonlítani, hanem nagyobb normál gépekkel) Már mint ugrik, gyorsul, de van egy pici gondolkodási ideje. Ez megszokható és onnantól kezdve nem zavaró, de akkor is ott van (nem zavar, mert számolsz rá).

Az automata lényege: sokat autózol, akkor kényelmes.
Kézinek a lényege: fiatal vagy és még szeretsz játszani.

Avatar
rev
Úrvezető
Hozzászólások: 165
Csatlakozott: 2007.07.06 19:10
Tartózkodási hely: Bp
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: rev » 2007.08.21 17:23

Mikor meg elkezdtem vezetni, en is ugy voltam vele, hogy akkor akarok valtani, amikor kedvem tartja, ennek ellenere csak automata autoink voltak :D
Aztan rajottem, hogy minek valtogassak, ha nem elvezem. Majd valtogatok, ha lesz alattam egy olyan vas, amit erdemes is kapcsolgatni.
Kapott aztan anyam egy vw polo-t, es rajottem, h funyiron is jo valtogatni. Foleg mivel nagyon rovidek a fokozatok, lehet pakolgatni felfele lefele.

Pont ez tetszett meg az elejen a tbird-ben, hogy vegre egy kezivaltos AUTO, csak itt meg egy problema van, hogy olyan kibaszott hosszuak a fokozatok, hogy 3asban elindulok, aztan meg ha odaertem megallok, berakom 1esbe es leallitom a motort :D
Nem szeretem az automatakat, sosem azt csinaltak amit akartam. vagy 1500-nal valtott, aztan erolkodott a motor, vagy kis gazra beleporgette a pirosba. Gondolom van jobb is mint az opel automataja, de igazabol csak azt vezettem eddig.

Mivel mar lassan 2 eve szimulatorozok kozel minden nap, teljesen beleepult a verembe a fekezes kozbeni visszakapcsolgatas, gazadassal stb, es ezt az egy dolgot a valos eletbe is magammal vittem. Nehez leszokni rola :)
Ha automata lett volna ez a 2 madar, biztos nem vettem volna meg, de hal isten manualisak.
1990 Ford Thunderbird SC 35th Anniversary Edition 5 spd
1990 Ford Thunderbird SC 5 spd

[url]http://ludfacanhattyu.blog.hu[/url]

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2007.08.21 20:28

Szeretem az automata váltót, az utóbbi 15 évben csak ilyen autóm is volt. Igazán a kézi váltó egy versenypályán hiányzott, ott az automata tényleg nagyon nem passzolt. De ilyen helyzetbe ritkán kerülök. Hegyekben beleszoktam nyúlni az automatába, de szvsz az ott elég, nem igazán hiányzik a kézi. A napi használatban pedig sokkal jobb.
LeMans67 írta:egy automata soha nem ugrik olyan gyorsan, mint egy kézi a visszaváltásnál (itt a reakció időt mondom).
Ezt azok szokták állítani, akik a kéziváltos autóból átülnek és a reakcióidőt a gázadás pillanatától mérik. De a kéziváltósnál már váltottál ilyenkor, az automata még csak fog. Ha akkor nyomod le a gázt az automata kocsiban, amikor a kézisben a kuplungot nyomnád, akkor nincs hátrány. És abszolút biztos vagyok benne, hogy egy átlag autós sokkal flottabbul előz egy automata kocsival mint egy kéziváltóssal.

------------------

Mondjuk a Schmidi kérdés feltevése szvsz nem túl pontos. Ha kéziváltó alatt csak a klasszikus kuplungus váltót értjük, akkor az valami olyan archaikus dolog mint a merevhátsóhíd a Mustangomban. Se forma 1ben, se WRCben nem használják már. :shhh: :burnrubber:

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2007.08.22 9:15

Nos, nekem volt kézis Granada-m, automata 2.3-as Mustangom, majd az 5.0 Mustangom alatt is automata, volt egy darabig. Pont az utolsó kocsi nem játszik szerepet, mert mivel gyárilag kézi váltós volt ezért a hebrák átalakítás folytán állandóan szívtam vele.

A 2.3-as Mustang-omhoz kifejezetten illett az automata váltó. Eleve nem volt egy rakéta. De - amit Schmidi is írt - szerepentinen nagyon hiányzott a motorfék, a kikuplungolás és a megfelelő fokozat előre megválasztása.
Amúgy baromira élveztem, hogy dugóban volt két szabad kezem. Ahol még kéziváltóval jobban elboldogultam az a sár vagy a hó. Ha kézivel elakadtam, akkor "finom-gáz-kuplung-fékkelmegtart" játékkal többnyire kitudtam jönni. De az automatával többnyire ott is maradtam.

Egyébként az egész ízlés dolga, ízlésen vitatkozni meg...

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2007.08.22 10:20

Bandit írta:. De - amit Schmidi is írt - szerepentinen nagyon hiányzott a motorfék, a kikuplungolás és a megfelelő fokozat előre megválasztása.
Ezzel nem értek igazán egyet: egy igazi jó automata váltón lehet simán kapcsolgatni (Opelen, Saab-on, Mercin, BMW, régi amerikai és japán...). Én pl hegyről le sokszor használom, hegynek fel, szerpentinen is, hogy ne kapcsolgasson állandóan. MAire igaz, amit mondasz az az új Japánokon van. P, R, N, D, na ezekkel nem lehet, a többin simán. Amikor érzed, hogy most kell, akkor gomb be és váltasz , vagy kiemeled tolod a váltó kígyó vonalában...
Tiptronic szintén simán váltogatható, bár az képes és felül bírál.. :)
Bandit írta:.

Ahol még kéziváltóval jobban elboldogultam az a sár vagy a hó. Ha kézivel elakadtam, akkor "finom-gáz-kuplung-fékkelmegtart" játékkal többnyire kitudtam jönni. De az automatával többnyire ott is maradtam.
.
Rendes automatán van egy csillag jelölésű gomb, ami kifejezetten télre van, hogy jégen tudj autózni. Más részt sima kipörgésgátló is segítheet, bár adott helyzetben volt már, hogy inkább kikapcsoltam és csillaggal indultam...Én elég sokat jártam vele télen és nem vettem észre különösebb gondot, bár én váltogattam, hogy motorfékezzek néha....

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2007.08.22 20:47

LeMans67 írta:Rendes automatán van egy csillag jelölésű gomb, ami kifejezetten télre van, hogy jégen tudj autózni. Más részt sima kipörgésgátló is segítheet, bár adott helyzetben volt már, hogy inkább kikapcsoltam és csillaggal indultam...Én elég sokat jártam vele télen és nem vettem észre különösebb gondot, bár én váltogattam, hogy motorfékezzek néha....
Az aktuális Mustang-ban nincs "rendes" automata. Nincs semmilyen programváltási lehetőség (normál, sport, tél) és tiptronic-szerüen sem lehet váltani. :mrgreen: Viszont az egyes, kettes, hármas állásban tényleg egyesben, kettesben, illetve hármasban van a váltó, azaz tulajdonképpen nem automata. "D" állásban az overdrive gombbal választhatod, hogy az automata 4 vagy 5 sebesség fokozatot használjon. Télen hóban egyszerűen hármasban jártam. (És úgyis nagyon óvatosan kellett gázt adni az induláshoz.) Az offautóm automatája sokkal modernebb, mégsem szeretem jobban (az automatát) mint a Mustang-ban. :rrr:

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2007.08.22 22:27

Nem jó kérdés!!!

Sportos autóba eszembe nem jutna mást rakatni, mint kéziváltót.... sőt az autók 80%-ába az való...

Luxusautóba, ahol a kényelem az elsődleges szempont, csak automatát...
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22192
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2007.08.22 22:58

StangMan írta:Sportos autóba eszembe nem jutna mást rakatni, mint kéziváltót.... sőt az autók 80%-ába az való...

Luxusautóba, ahol a kényelem az elsődleges szempont, csak automatát...
Mi az, hogy sportos autó? :roll: Valakinek egy spoileres Suzuki is az. :?

----------

Inkább használat kérdése. És pont ezért azt állítom, hogy az autók 80 %-ában nyugodtan lehetne automata, a vezetője jobban járna. ;)

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2007.08.22 23:03

TomiTomi írta:Mi az, hogy sportos autó?
amit sportosan használnak...
igen, a spoileres suzuki is az...

az idióta vezetők valszeg jobban járnának vele...

részemről amit írtam, automatát csak luxusba, kényelmesbe...
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2007.08.23 10:03

StangMan írta:az idióta vezetők valszeg jobban járnának vele...

részemről amit írtam, automatát csak luxusba, kényelmesbe...
Itt tévedsz, az idióta vezetők az automatával jobban járnak, lásd nagy szigeteken élők.. :)
Tiszta dodzsem...A kézinél már figyelni kell, váltogatni. Az automata sokkal kényelmesebb.

Másik, de ezt nem akartam itt feldobni. Volt egyszer egy felmérés, már nem emlékszem, melyik kétajtós sport autónál, de azt hiszem Merci volt. Gyorsulást nézték. Az automatával mindenki tudta a megadott időt, a kézivel pár versnyző kitudott hozni jót, a többiek lassabbak voltak, mint az automata (modern váltó és motor volt, valami 200x). Tehát akkor, hogy is van ez?

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2007.08.23 10:38

ehhh... min ttudjuk a 0-100/negyedmerfoldes gyorsulas abszolut vezeto fuggo es sokat kell gyakorolni...

ha elmesz egy szerpentinre, ott az automata hatrany...

es akkor nem is beszelek a 7-8 sebesseges szupervaltokrol, amik azt sem tudjak hova valtsanak... :rohog:
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2318
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2007.08.23 11:24

StangMan írta:ehhh... min ttudjuk a 0-100/negyedmerfoldes gyorsulas abszolut vezeto fuggo es sokat kell gyakorolni...
Ezért írtam, hogy tesztewlték versenyzők is, talán azért nekik megy a váltás...
StangMan írta: ha elmesz egy szerpentinre, ott az automata hatrany...
Csak elkell olvasni a gyári könyvet: olyan helyzetben, ahol az állandó le-föl váltogatás történne, kérjük tegye az alsó fokozatba, tehát berakod pl Opelen 2-be és akkor nem vált feljebb. Erősen húz, picit többet fogyaszt, de kényelmes továbbra is...
StangMan írta: es akkor nem is beszelek a 7-8 sebesseges szupervaltokrol, amik azt sem tudjak hova valtsanak... :rohog:
Nem vezettem még csak 3,4 és 5 sebességes automatát, tehát erről nincs véleményem. azok jól értették a dolgukat.

Granad 3 sebességese igazi jó móka volt, bár a korából adódóan lassu is volt, ezen kézzel mindig tudtunk javítani.. :twisted:

Válasz küldése