Kézi vs. automata váltó
Moderátorok: TomiTomi, StangMan
Kézi vs. automata váltó
No akkor egy vitatkozós topik: kézi vagy automata váltó?
Az én álláspontom: először automata ellenes voltam, kézit akartam venni. Nem az lett, nem bántam meg. Fél nap alatt megszoktam az automatát, azóta imádom, komolyan elgondolkoztam rajta, hogy hétköznapira is az legyen előbb-utóbb.
A szokásos mondat, hogy "helyettem ne döntsön, majd én váltok amikor akarok", tévhit. A jó automata váltó bármikor pontosan ugyanúgy vezérelhető, csak meg kell tanulni váltani - a gázpedállal. Fel is, le is.
Egyetlen egy szituációval találkoztam eddig, amikor azt mondtam, oda jobban illik a kézi, az pedig a dombos szerpentin. Ott sokkal élvezetesebb a manuál közvetlensége, az automata késlekedése a hirtelen gázadásoknál elveszi a rövid gyors szakaszok élvezetét.
És egy technikai előny a manuál mellett: könnyebb és olcsóbb kuplungozni egy autót, mint az automatát felújítani.
Az én álláspontom: először automata ellenes voltam, kézit akartam venni. Nem az lett, nem bántam meg. Fél nap alatt megszoktam az automatát, azóta imádom, komolyan elgondolkoztam rajta, hogy hétköznapira is az legyen előbb-utóbb.
A szokásos mondat, hogy "helyettem ne döntsön, majd én váltok amikor akarok", tévhit. A jó automata váltó bármikor pontosan ugyanúgy vezérelhető, csak meg kell tanulni váltani - a gázpedállal. Fel is, le is.
Egyetlen egy szituációval találkoztam eddig, amikor azt mondtam, oda jobban illik a kézi, az pedig a dombos szerpentin. Ott sokkal élvezetesebb a manuál közvetlensége, az automata késlekedése a hirtelen gázadásoknál elveszi a rövid gyors szakaszok élvezetét.
És egy technikai előny a manuál mellett: könnyebb és olcsóbb kuplungozni egy autót, mint az automatát felújítani.
Rossz a kérdés szerintem, mert mihez szeretnéd használni?
Ráadásul itt jön egy apróság, ami mindent befolyásol: Mekkora az autó motorja
Kicsi motor (kb 2,5 l): városban jársz sokat és nem érdekel az autó rugalmassága és hogy többet fogyaszt, csak a kényelem, akkor automata. Ha viszont szeretsz jól mozogni és költeni a pénzt benzinre a hirtelen kiugrások miatt, akkor kézi. Ha spórolni szeretsz a benzinen akkor is kézi.
Kis tapasztalat:
van a családban igaz más gyártó autói, de két kb súlyra azonos 1,8 l-es kézi és automata autó, azonos gumiszéleséggel, bár más méretekkel).
Az automata rugalmasságban veri a kézit 100 fölött visszaváltásnál (nem nehéz, mert simán levállt 2.ba, amit kézivel már nem lehet, mert az betilt). Ami érdekes: az automata nagyon jól EGYENLETESEN gyorsul! Amint meglódul, szinte sínautosan megy. LE-ben pedig gyengébb. Van egy lyuk 70-100 között, ahol a kézi elveri rugalmasságban. Viszont sima visszaváltásnál sokkal gyorsabban reagál a kézi!! Van egy pici megtorpanás az automatáknáél, amikor hirtelen lenyomják padlóra. Aztán mintha fenékbe lökték volna, de ott van akkoris az a pici idő! Ez nagyon fontos előzésnél. Eddig nem nagyon találkoztam kis motorossal, aminél nem így lett volna. (automata GTO-nál a 6,6l-es motor esetén ez az idő még annyira sem volt elég, hogy kapaszkodni kezdjek, csak feszültek a lábaim, de most gyári nem piszkált gépekről beszélünk).
Nagy motor: itt szerintem mindegy. Nagy motornál egy jól összeállított automata már jól fog mozogni, kellően rugalmas lesz. Természetesen mindig nagyobbat fog ugrani egy kézi, hiszen drasztikusan lehet leszállni a kuplungról, amint az automatika nem támogat normál autóknál.
Ekkora motorméretnél szerintem már nem jelentős a fogyasztás eltérés és nem is igazán számít, annak aki ilyet vett. (pl: automata 15,0-nél, hogy 14,2-vel is tudnál menni (ha nem nyomod) a kézinek az komolytalan, mert akkor venni kell 1,0-es motorral autót és megy 4,5-el)
Megjegyzem nagy motornál a kézivel simán lehet automatázni. Könnyedén elindul 2. vagy 3.-ban is és onnantól automata
Szvz az összefoglalás: egy automata soha nem ugrik olyan gyorsan, mint egy kézi a visszaváltásnál (itt a reakció időt mondom). ezt mondom úgy, hogy pályán az 1,8-as automatánk simán lépést tart a jóval nagyobb motoros gépekkel, ha még sem elég jó, akkor rányomom a sportfokozat gombját és az elég volt még mindig, hogy elnyúljak (nem verseny autókkal kell összehasonlítani, hanem nagyobb normál gépekkel) Már mint ugrik, gyorsul, de van egy pici gondolkodási ideje. Ez megszokható és onnantól kezdve nem zavaró, de akkor is ott van (nem zavar, mert számolsz rá).
Az automata lényege: sokat autózol, akkor kényelmes.
Kézinek a lényege: fiatal vagy és még szeretsz játszani.
Ráadásul itt jön egy apróság, ami mindent befolyásol: Mekkora az autó motorja
Kicsi motor (kb 2,5 l): városban jársz sokat és nem érdekel az autó rugalmassága és hogy többet fogyaszt, csak a kényelem, akkor automata. Ha viszont szeretsz jól mozogni és költeni a pénzt benzinre a hirtelen kiugrások miatt, akkor kézi. Ha spórolni szeretsz a benzinen akkor is kézi.
Kis tapasztalat:
van a családban igaz más gyártó autói, de két kb súlyra azonos 1,8 l-es kézi és automata autó, azonos gumiszéleséggel, bár más méretekkel).
Az automata rugalmasságban veri a kézit 100 fölött visszaváltásnál (nem nehéz, mert simán levállt 2.ba, amit kézivel már nem lehet, mert az betilt). Ami érdekes: az automata nagyon jól EGYENLETESEN gyorsul! Amint meglódul, szinte sínautosan megy. LE-ben pedig gyengébb. Van egy lyuk 70-100 között, ahol a kézi elveri rugalmasságban. Viszont sima visszaváltásnál sokkal gyorsabban reagál a kézi!! Van egy pici megtorpanás az automatáknáél, amikor hirtelen lenyomják padlóra. Aztán mintha fenékbe lökték volna, de ott van akkoris az a pici idő! Ez nagyon fontos előzésnél. Eddig nem nagyon találkoztam kis motorossal, aminél nem így lett volna. (automata GTO-nál a 6,6l-es motor esetén ez az idő még annyira sem volt elég, hogy kapaszkodni kezdjek, csak feszültek a lábaim, de most gyári nem piszkált gépekről beszélünk).
Nagy motor: itt szerintem mindegy. Nagy motornál egy jól összeállított automata már jól fog mozogni, kellően rugalmas lesz. Természetesen mindig nagyobbat fog ugrani egy kézi, hiszen drasztikusan lehet leszállni a kuplungról, amint az automatika nem támogat normál autóknál.
Ekkora motorméretnél szerintem már nem jelentős a fogyasztás eltérés és nem is igazán számít, annak aki ilyet vett. (pl: automata 15,0-nél, hogy 14,2-vel is tudnál menni (ha nem nyomod) a kézinek az komolytalan, mert akkor venni kell 1,0-es motorral autót és megy 4,5-el)
Megjegyzem nagy motornál a kézivel simán lehet automatázni. Könnyedén elindul 2. vagy 3.-ban is és onnantól automata
Szvz az összefoglalás: egy automata soha nem ugrik olyan gyorsan, mint egy kézi a visszaváltásnál (itt a reakció időt mondom). ezt mondom úgy, hogy pályán az 1,8-as automatánk simán lépést tart a jóval nagyobb motoros gépekkel, ha még sem elég jó, akkor rányomom a sportfokozat gombját és az elég volt még mindig, hogy elnyúljak (nem verseny autókkal kell összehasonlítani, hanem nagyobb normál gépekkel) Már mint ugrik, gyorsul, de van egy pici gondolkodási ideje. Ez megszokható és onnantól kezdve nem zavaró, de akkor is ott van (nem zavar, mert számolsz rá).
Az automata lényege: sokat autózol, akkor kényelmes.
Kézinek a lényege: fiatal vagy és még szeretsz játszani.
Mikor meg elkezdtem vezetni, en is ugy voltam vele, hogy akkor akarok valtani, amikor kedvem tartja, ennek ellenere csak automata autoink voltak 
Aztan rajottem, hogy minek valtogassak, ha nem elvezem. Majd valtogatok, ha lesz alattam egy olyan vas, amit erdemes is kapcsolgatni.
Kapott aztan anyam egy vw polo-t, es rajottem, h funyiron is jo valtogatni. Foleg mivel nagyon rovidek a fokozatok, lehet pakolgatni felfele lefele.
Pont ez tetszett meg az elejen a tbird-ben, hogy vegre egy kezivaltos AUTO, csak itt meg egy problema van, hogy olyan kibaszott hosszuak a fokozatok, hogy 3asban elindulok, aztan meg ha odaertem megallok, berakom 1esbe es leallitom a motort
Nem szeretem az automatakat, sosem azt csinaltak amit akartam. vagy 1500-nal valtott, aztan erolkodott a motor, vagy kis gazra beleporgette a pirosba. Gondolom van jobb is mint az opel automataja, de igazabol csak azt vezettem eddig.
Mivel mar lassan 2 eve szimulatorozok kozel minden nap, teljesen beleepult a verembe a fekezes kozbeni visszakapcsolgatas, gazadassal stb, es ezt az egy dolgot a valos eletbe is magammal vittem. Nehez leszokni rola
Ha automata lett volna ez a 2 madar, biztos nem vettem volna meg, de hal isten manualisak.
Aztan rajottem, hogy minek valtogassak, ha nem elvezem. Majd valtogatok, ha lesz alattam egy olyan vas, amit erdemes is kapcsolgatni.
Kapott aztan anyam egy vw polo-t, es rajottem, h funyiron is jo valtogatni. Foleg mivel nagyon rovidek a fokozatok, lehet pakolgatni felfele lefele.
Pont ez tetszett meg az elejen a tbird-ben, hogy vegre egy kezivaltos AUTO, csak itt meg egy problema van, hogy olyan kibaszott hosszuak a fokozatok, hogy 3asban elindulok, aztan meg ha odaertem megallok, berakom 1esbe es leallitom a motort
Nem szeretem az automatakat, sosem azt csinaltak amit akartam. vagy 1500-nal valtott, aztan erolkodott a motor, vagy kis gazra beleporgette a pirosba. Gondolom van jobb is mint az opel automataja, de igazabol csak azt vezettem eddig.
Mivel mar lassan 2 eve szimulatorozok kozel minden nap, teljesen beleepult a verembe a fekezes kozbeni visszakapcsolgatas, gazadassal stb, es ezt az egy dolgot a valos eletbe is magammal vittem. Nehez leszokni rola
Ha automata lett volna ez a 2 madar, biztos nem vettem volna meg, de hal isten manualisak.
1990 Ford Thunderbird SC 35th Anniversary Edition 5 spd
1990 Ford Thunderbird SC 5 spd
[url]http://ludfacanhattyu.blog.hu[/url]
1990 Ford Thunderbird SC 5 spd
[url]http://ludfacanhattyu.blog.hu[/url]
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22192
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Szeretem az automata váltót, az utóbbi 15 évben csak ilyen autóm is volt. Igazán a kézi váltó egy versenypályán hiányzott, ott az automata tényleg nagyon nem passzolt. De ilyen helyzetbe ritkán kerülök. Hegyekben beleszoktam nyúlni az automatába, de szvsz az ott elég, nem igazán hiányzik a kézi. A napi használatban pedig sokkal jobb.
------------------
Mondjuk a Schmidi kérdés feltevése szvsz nem túl pontos. Ha kéziváltó alatt csak a klasszikus kuplungus váltót értjük, akkor az valami olyan archaikus dolog mint a merevhátsóhíd a Mustangomban. Se forma 1ben, se WRCben nem használják már.

Ezt azok szokták állítani, akik a kéziváltos autóból átülnek és a reakcióidőt a gázadás pillanatától mérik. De a kéziváltósnál már váltottál ilyenkor, az automata még csak fog. Ha akkor nyomod le a gázt az automata kocsiban, amikor a kézisben a kuplungot nyomnád, akkor nincs hátrány. És abszolút biztos vagyok benne, hogy egy átlag autós sokkal flottabbul előz egy automata kocsival mint egy kéziváltóssal.LeMans67 írta:egy automata soha nem ugrik olyan gyorsan, mint egy kézi a visszaváltásnál (itt a reakció időt mondom).
------------------
Mondjuk a Schmidi kérdés feltevése szvsz nem túl pontos. Ha kéziváltó alatt csak a klasszikus kuplungus váltót értjük, akkor az valami olyan archaikus dolog mint a merevhátsóhíd a Mustangomban. Se forma 1ben, se WRCben nem használják már.
Nos, nekem volt kézis Granada-m, automata 2.3-as Mustangom, majd az 5.0 Mustangom alatt is automata, volt egy darabig. Pont az utolsó kocsi nem játszik szerepet, mert mivel gyárilag kézi váltós volt ezért a hebrák átalakítás folytán állandóan szívtam vele.
A 2.3-as Mustang-omhoz kifejezetten illett az automata váltó. Eleve nem volt egy rakéta. De - amit Schmidi is írt - szerepentinen nagyon hiányzott a motorfék, a kikuplungolás és a megfelelő fokozat előre megválasztása.
Amúgy baromira élveztem, hogy dugóban volt két szabad kezem. Ahol még kéziváltóval jobban elboldogultam az a sár vagy a hó. Ha kézivel elakadtam, akkor "finom-gáz-kuplung-fékkelmegtart" játékkal többnyire kitudtam jönni. De az automatával többnyire ott is maradtam.
Egyébként az egész ízlés dolga, ízlésen vitatkozni meg...
A 2.3-as Mustang-omhoz kifejezetten illett az automata váltó. Eleve nem volt egy rakéta. De - amit Schmidi is írt - szerepentinen nagyon hiányzott a motorfék, a kikuplungolás és a megfelelő fokozat előre megválasztása.
Amúgy baromira élveztem, hogy dugóban volt két szabad kezem. Ahol még kéziváltóval jobban elboldogultam az a sár vagy a hó. Ha kézivel elakadtam, akkor "finom-gáz-kuplung-fékkelmegtart" játékkal többnyire kitudtam jönni. De az automatával többnyire ott is maradtam.
Egyébként az egész ízlés dolga, ízlésen vitatkozni meg...
Ezzel nem értek igazán egyet: egy igazi jó automata váltón lehet simán kapcsolgatni (Opelen, Saab-on, Mercin, BMW, régi amerikai és japán...). Én pl hegyről le sokszor használom, hegynek fel, szerpentinen is, hogy ne kapcsolgasson állandóan. MAire igaz, amit mondasz az az új Japánokon van. P, R, N, D, na ezekkel nem lehet, a többin simán. Amikor érzed, hogy most kell, akkor gomb be és váltasz , vagy kiemeled tolod a váltó kígyó vonalában...Bandit írta:. De - amit Schmidi is írt - szerepentinen nagyon hiányzott a motorfék, a kikuplungolás és a megfelelő fokozat előre megválasztása.
Tiptronic szintén simán váltogatható, bár az képes és felül bírál..
Rendes automatán van egy csillag jelölésű gomb, ami kifejezetten télre van, hogy jégen tudj autózni. Más részt sima kipörgésgátló is segítheet, bár adott helyzetben volt már, hogy inkább kikapcsoltam és csillaggal indultam...Én elég sokat jártam vele télen és nem vettem észre különösebb gondot, bár én váltogattam, hogy motorfékezzek néha....Bandit írta:.
Ahol még kéziváltóval jobban elboldogultam az a sár vagy a hó. Ha kézivel elakadtam, akkor "finom-gáz-kuplung-fékkelmegtart" játékkal többnyire kitudtam jönni. De az automatával többnyire ott is maradtam.
.
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22192
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Az aktuális Mustang-ban nincs "rendes" automata. Nincs semmilyen programváltási lehetőség (normál, sport, tél) és tiptronic-szerüen sem lehet váltani.LeMans67 írta:Rendes automatán van egy csillag jelölésű gomb, ami kifejezetten télre van, hogy jégen tudj autózni. Más részt sima kipörgésgátló is segítheet, bár adott helyzetben volt már, hogy inkább kikapcsoltam és csillaggal indultam...Én elég sokat jártam vele télen és nem vettem észre különösebb gondot, bár én váltogattam, hogy motorfékezzek néha....
Nem jó kérdés!!!
Sportos autóba eszembe nem jutna mást rakatni, mint kéziváltót.... sőt az autók 80%-ába az való...
Luxusautóba, ahol a kényelem az elsődleges szempont, csak automatát...
Sportos autóba eszembe nem jutna mást rakatni, mint kéziváltót.... sőt az autók 80%-ába az való...
Luxusautóba, ahol a kényelem az elsődleges szempont, csak automatát...
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
- TomiTomi
- Admin
- Hozzászólások: 22192
- Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
- Tartózkodási hely: Budapest
- Kapcsolat:
Mi az, hogy sportos autó?StangMan írta:Sportos autóba eszembe nem jutna mást rakatni, mint kéziváltót.... sőt az autók 80%-ába az való...
Luxusautóba, ahol a kényelem az elsődleges szempont, csak automatát...
----------
Inkább használat kérdése. És pont ezért azt állítom, hogy az autók 80 %-ában nyugodtan lehetne automata, a vezetője jobban járna.
amit sportosan használnak...TomiTomi írta:Mi az, hogy sportos autó?
igen, a spoileres suzuki is az...
az idióta vezetők valszeg jobban járnának vele...
részemről amit írtam, automatát csak luxusba, kényelmesbe...
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Itt tévedsz, az idióta vezetők az automatával jobban járnak, lásd nagy szigeteken élők..StangMan írta:az idióta vezetők valszeg jobban járnának vele...
részemről amit írtam, automatát csak luxusba, kényelmesbe...
Tiszta dodzsem...A kézinél már figyelni kell, váltogatni. Az automata sokkal kényelmesebb.
Másik, de ezt nem akartam itt feldobni. Volt egyszer egy felmérés, már nem emlékszem, melyik kétajtós sport autónál, de azt hiszem Merci volt. Gyorsulást nézték. Az automatával mindenki tudta a megadott időt, a kézivel pár versnyző kitudott hozni jót, a többiek lassabbak voltak, mint az automata (modern váltó és motor volt, valami 200x). Tehát akkor, hogy is van ez?
ehhh... min ttudjuk a 0-100/negyedmerfoldes gyorsulas abszolut vezeto fuggo es sokat kell gyakorolni...
ha elmesz egy szerpentinre, ott az automata hatrany...
es akkor nem is beszelek a 7-8 sebesseges szupervaltokrol, amik azt sem tudjak hova valtsanak...
ha elmesz egy szerpentinre, ott az automata hatrany...
es akkor nem is beszelek a 7-8 sebesseges szupervaltokrol, amik azt sem tudjak hova valtsanak...
-= '87 Ford Mustang GT =-
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:
Ezért írtam, hogy tesztewlték versenyzők is, talán azért nekik megy a váltás...StangMan írta:ehhh... min ttudjuk a 0-100/negyedmerfoldes gyorsulas abszolut vezeto fuggo es sokat kell gyakorolni...
Csak elkell olvasni a gyári könyvet: olyan helyzetben, ahol az állandó le-föl váltogatás történne, kérjük tegye az alsó fokozatba, tehát berakod pl Opelen 2-be és akkor nem vált feljebb. Erősen húz, picit többet fogyaszt, de kényelmes továbbra is...StangMan írta: ha elmesz egy szerpentinre, ott az automata hatrany...
Nem vezettem még csak 3,4 és 5 sebességes automatát, tehát erről nincs véleményem. azok jól értették a dolgukat.StangMan írta: es akkor nem is beszelek a 7-8 sebesseges szupervaltokrol, amik azt sem tudjak hova valtsanak...
Granad 3 sebességese igazi jó móka volt, bár a korából adódóan lassu is volt, ezen kézzel mindig tudtunk javítani..
