Svájci "gyártású" amerikai Ford-ok

Hírek, újdonságok, általános beszélgetés a Fordokról

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Svájci "gyártású" amerikai Ford-ok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.08.25 20:47



Több fórumbeli autóban is található hasonló táblácska. S időnként terjed, hogy ezeket az autókat Svájcban szerelték össze. Nos utána jártam a kérdésnek:

NEM IGAZ.

A fenti tábla csak annyit jelent, hogy az USA Ford hivatalos importként érkezett Svájcba. A 70-es évek elejétől a 90-es évek elejéig importáltak kocsikat. Ezeket Rothrist-ban építették át a svájci forgalomba helyezéshez. Vicces módon ez sokáig azt jelentette, hogy kivágták a katalizátort a kipufogóból és eltüntették a 3. féklámpát... :monokli:

Avatar
trafo2000
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1073
Csatlakozott: 2007.08.04 9:00

Hozzászólás Szerző: trafo2000 » 2009.08.25 21:57

Bakker de kár,pedig tök büszke voltam rá hogy volt svájci autóm :D

Avatar
doGmAI
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1228
Csatlakozott: 2007.08.28 11:42

Hozzászólás Szerző: doGmAI » 2009.08.26 9:03

Ez egy érdekes, és hasznos információ. Valószínűleg így kerülhettek az itthoni Chevy Malibukra, és más típusokra is ezek a feliratok. Egy kicsit furcsállottam volna, ha vagy 8 féle típust gyártottak volna egy időben Svájcban.

Avatar
somi
Városi versenyző
Hozzászólások: 3643
Csatlakozott: 2007.11.01 22:36
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: somi » 2009.08.26 11:22

Akkor már megint nem értem a póni színét :roll: Na mindegy.

Avatar
trafo2000
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1073
Csatlakozott: 2007.08.04 9:00

Hozzászólás Szerző: trafo2000 » 2009.08.27 10:46

Segítek.Szerintem ződ. 8)

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.08.27 18:33

Arany(os) csíkokkal. :mrgreen:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.09.17 14:33

A svájci Mustang fórumban is rákérdeztem erre a témára. Ma kaptam egy alapos választ:
shaker írta:Mustangs wurden in der Schweiz definitiv keine gebaut. Hingegen offiziell von Ford importiert. Von 1965 bis und mit 1982. In dieser Zeit wurden die verschiedenen Modelle typengeprüft und von Ford auf die CH-Gesetze umgerüstet. Dies geschah bis ca. 1974 dezentral bei den grossen Fordhändlern (Th. Willy, Rupf, Schläpfer) und evt. noch weiteren Firmen. Um 1975 wurde in Rothrist das zentrale Auslieferungslager eingeweiht und ab da alle Arbeiten dort ausgeführt.

Bis 1974 scheinen alle Wagen über Welti-Furrer in die CH gelangt zu sein. Nach der Zwischenlagerung in Zürich wurden die Autos ebenfalls auf die grossen Händler verteilt. Dasselbe gilt für die Ersatzteile. Kein zentrales Ersatzteillager.

Viele der US-Fahrzeuge mussten erstmal aufgehübscht werden, um in der Schweiz überhaupt verkaufbar zu sein. Teillackierungen bei Verarbeitungsmängeln, Transportschäden und weitere Anpassarbeiten. Viel davon scheint bei Rupf in ZH gemacht worden zu sein.

Die Alu-Plaketten scheinen 1970 eingeführt worden zu sein. Bei früheren Autos konnte ich noch keine beobachten. Hängt wohl damit zusammen, dass Ford ab dem 1970er Jahrgang das Bodytag im Türfalz als Aufkleber ausführte und nicht mehr als Aluplakette wie in den Jahren zuvor. Das System hielt sich bis mindestens 1982, als man praktisch die ganze US-Palette „abschoss“. Image und Marketing-Strategie! Später kamen noch der Taurus, Bronco II und der Probe offiziell in die Schweiz. War mir bisher nicht bekannt, dass da immer noch genietet wurde… Wie sieht das eigentlich beim Explorer aus?

Sämtliche Mustangs ab 1983 wurde ohne den offiziellen Segen von Ford eingeführt. Daher keine Typenprüfung und alle Autos mit Einzelabnahme und Typenschein X.

Bis mindestens 1973 gab es zeitweise noch Parallel-Importeure, die eigene Typenprüfungen anstrengten: Steiger Zürich, Pedrini Zürich, Larry S.A. Genf. Steiger importierte auch Cougars sowie Modelle von GM und der Chrysler Corp. Er lieferte sich deshalb dauernd Duelle vor Gericht mit der FoMoCo Switzerland.

Quellen: originale Verkaufsunterlagen Ford CH, diverse Zeitzeugen aus der Ford-Szene

Aehnlich lief die Geschichte übrigens mit den englischen Fords ab (Consol, Corsair & Co.)
Hevenyészett fordítás azoknak, akik nem értik e szép nyelvet:

Mustangokat biztosan nem gyártottak Svájcban. Viszont Ford hivatalosan importálta őket 1965-től 1982-ig. A kocsik átesten típusvizsgálaton és a svájci előírásoknak megfelelően átépítették őket. 1974-ig több helyen, a nagy Ford kereskedőknél (Th. Willy, Rupf, Schläpfer, stb) tették meg. 1975-ben Rothristben építettek egy központi raktárat és ettől kezdeve minden munkát ott végeztek el.

1974-ig valószinüleg minden kocsi Welti-Furrer-en keresztül érkezett Svájcba. Ezeket zürichből szétosztották a nagy kereskedőknek. Ugyanígy jártak el az alkatrészekkel is. Nem létezett központi raktár.

Sok amerikai autót meg kellett szépíteni, hogy egyáltalán eladhatóak legyenek Svájcban. Részleges újra kellett őket fényezni rossz gyártási minőség, szállítási sérülések miatt, illetve egyéb átalakításokat kellet rajtuk elvégezni. Úgy tűnik, hogy a munkák nagy részét Rupf-nál Zürichben végezték el.

Az alumínium táblácskákat 1970-ben vezették be. Régebbi kocsikon még nem láttam ilyet. Valszeg azzal függ össze, hogy 1970-ben vezette be Ford a matricás door tag-et. 1982-ig tették be a svájci táblácskákat, amikor is a teljes USA importot leállították. Imidzs és marketing megfontolásból! később még Taurus, Bronco II és Probe jött hivatalosan Svájcba. eddig nem tudtam, hogy azoknál is szegecseltek... Tényleg, hogy volt ez az Explorer-nél? [Tomi: Itt a srác egy korábbi hozzászólásra reagált. Ott valaki mesélte, hogy a Probe-jában is volt táblácska.]

1983 után minden Mustang-ot Ford hivatalos áldása nélkü importáltak. [Tomi: szürkén.] ezért innentől nem volt típusvizsgálat, a forgalmiba X került az azonosító helyére.

1973-ig létezett párhuzamos import is. Ok saját típusvizsgálatokat végeztettek: Steiger Zürich, Pedrini Zürich, Larry S.A. Genf. Steiger importált Cougar-okat, valamint különböző GM és Chrysler típusokat is. ezért állandó jogi harcban állt Ford Svájccal.

Források: korabeli értékesítési dokumentumok, fordosok

Hasonlóan ment az angol Fordokkal is. (Consol, Corsair & Co.)

Avatar
burnoczky
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 628
Csatlakozott: 2010.01.13 23:11
Tartózkodási hely: Hatvan / Délpest

Hozzászólás Szerző: burnoczky » 2010.01.14 21:36

helló. most tregisztráltam, tetszik a fórum. érdekes ez a svájci ford.

Avatar
MrMach1
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1352
Csatlakozott: 2007.07.07 3:16
Tartózkodási hely: Szolnok

Hozzászólás Szerző: MrMach1 » 2010.03.19 23:14

Ilyen táblám nekem is van:

Kép

És rögtön felette egy ilyen matrica:

Kép

Ezen jól látszik a DSO mezőben a 90.
Ez a District Sales Office jelzése, vagyis az értékesítő hely, ami a 90-99 közötti számok esetén export példányt jelöl. Az enyém egyébként Dearbonban készült. A másik nagy gyár SanJose-ban volt.

Ezen a matricán látszik a szülinapja is a kicsi pacinak. Április 18.
Hoppá-hoppá ! :)
[color=#FC8023]1978 Ford MustangII Mach1 302 T-Top[/color]

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2010.03.20 9:05

:klassz:

Avatar
doGmAI
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1228
Csatlakozott: 2007.08.28 11:42

Hozzászólás Szerző: doGmAI » 2010.03.20 22:20

MrMach1 írta:....
Ezen a matricán látszik a szülinapja is a kicsi pacinak. Április 18.
Hoppá-hoppá ! :)
Khmmmmm...... khmmmmm.........

04/78 látható azon a táblán. És ez azt jelenti, hogy 1978 áprilisában készült a vas. Én nem látok (tudomásom szerint nincs is) napra vonatkozó adat ezen a papíron. A napra vonatkozó adatokat a barna-fehér színű sok-sok adatot tartalmazó A4-es lapon keresd, amit meg máshol keress a kocsidban.....

Érdekessége még ennek a kék matricának, hogy minden eltávolítási kísérletre megsemmisíti önmagát, és a felületén a "VOID" felirat jelenik meg. Az enyém így néz ki. (Direkt a VOID-ot akartam megörökíteni.)


Kép

Avatar
MrMach1
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1352
Csatlakozott: 2007.07.07 3:16
Tartózkodási hely: Szolnok

Hozzászólás Szerző: MrMach1 » 2010.03.21 0:46

doGmAI írta:
MrMach1 írta:....
Ezen a matricán látszik a szülinapja is a kicsi pacinak. Április 18.
Hoppá-hoppá ! :)
Khmmmmm...... khmmmmm.........

04/78 látható azon a táblán. És ez azt jelenti, hogy 1978 áprilisában készült a vas. Én nem látok (tudomásom szerint nincs is) napra vonatkozó adat ezen a papíron. A napra vonatkozó adatokat a barna-fehér színű sok-sok adatot tartalmazó A4-es lapon keresd, amit meg máshol keress a kocsidban.....
Azért ez nem teljesen így van ám. :)
Nézd meg jobban az én sértetlen táblámat.
Alsó sor jobbról a negyedik mező: SCH.DATE -> 18D
Ez pedig a negyedik hónap 18. napja.
[color=#FC8023]1978 Ford MustangII Mach1 302 T-Top[/color]

Avatar
somi
Városi versenyző
Hozzászólások: 3643
Csatlakozott: 2007.11.01 22:36
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: somi » 2010.03.21 7:46

Én nem látom a void-ot :luzer:

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2010.03.21 8:32

somi írta:Én nem látom a void-ot :luzer:
Én sem. :oops:

Avatar
MrMach1
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1352
Csatlakozott: 2007.07.07 3:16
Tartózkodási hely: Szolnok

Hozzászólás Szerző: MrMach1 » 2010.03.22 7:11

TomiTomi írta:
somi írta:Én nem látom a void-ot :luzer:
Én sem. :oops:
Pedig ott van.
Nézzétek a kicsi képen. Ott jobban látszik. Függőlegesen több oszlopban van írva és ne írást keressetek, hanem az eredeti feliratok KOPÁSA adja ki a VOID betűit.
Valahogy így.
D
I
O
V

Csak a betűk 90 fokkal balra forgatva.
[color=#FC8023]1978 Ford MustangII Mach1 302 T-Top[/color]

Válasz küldése