Muscle Car - izomautó
Elküldve: 2008.05.14 12:31
Muscle Car
A történet 1963-1964-ig nyúlik vissza. A Ferrari GTO eladásai elég jól mentek az amerikai piacon, látható volt, van igény ezekre az autókra. Az amerikaiak is felfigyeltek erre a sikerre, amit nem lehetett szó nélkül hagyni. Akkoriban dolgozott a Pontiac-nál egy lelkes fiatal mérnök akinek támadt egy zseniális gondolata. Miért csak a kiváltságosok privilégiuma az iszonyatos erő, amikor ott állnak az addigra 350-400 lóerőket produkáló motorok ? A fiatal mérnöknek az az ötlete támadt, hogy fogni kellene az egyik ilyen hatalmas erejű motort, és egy közepes méretű (mid-size) autóba kellene beépíteni. Ezzel készítve egy bárki számára elérhető iszonyatos erejű erőgépet. Fogta a Pontiac-nak az akkori kínálatából a Pontiac Tempest modelljét, felvértezte az egyik ilyen erős motorral, ezzel elkészítve az amerikai autógyártás egyik legnagyobb legendáját. Mivel az olaszok elkövették azt a hibát, hogy nem védették le a típus elnevezést, így kirukkoltak ők is ezzel a névvel. Így lett az új modell neve Pontiac GTO.
Ezzel megkezdődött az amerikai autógyártás Muscle Car érája. A lelkes fiatal mérnököt, akinek ezt a kategóriát köszönhetjük, úgy hívták, hogy John Z. DeLorean.
A GM megjelentetett egy cikket a két autó összehasonlító elemzésével, melyből egyértelműen kiderült, hogy az amerikai V8-as a jobb autó. (az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a tesztautóban elvileg 389 cui (6,5 l) motor helyett 421 cui-s (7,0 l) motor volt, de ez csak 5 évvel később derült ki). A tényeken ez már nem változtatott, a Pontiac GTO pillanatok alatt legendává vált. 389 cui-s (6,5 l) motorjával Tri-Power karburátorával és aránylag könnyű, széles építésű kasztnijával életre hívta a Muscle kategóriát. A GTO hatalmas sikerét látva azonnal válaszoltak a konkurens márkák is, és sorra kezdtek épülni a hatalmas motorokkal szerelt, máig csodált utcai erőgépek.
Mit nevezünk izomautónak?
Muscle Car az amerikai besorolás szerint:
Közepes méretű (mid-size), erős motorú "nagy" V8-asokkal szerelt, de még megfizethető árú autók. Ezek a gépek általában a normál utcai autók opciós változatai voltak.
Erre példa: Buick GS, Chevrolet Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO
Full-size Muscle Car:
Ez a kategória csak annyiban tér el az előzőtöl, hogy az 1964 után gyártott minden tekintetben erősebb, nagyobb méretű autók tartoztak ide.
Néhány közülük: Chevrolet Impala SS, Ford Galaxie 390 vagy nagyobb motorral, Dodge Coronet R/T...
Pony Car és Compact Car:
Azok az autók, amelyek kisebb méretűek, mint az előző két kategória autói, de ezt leszámítva megfelelnek az előzőekben felsoroltaknak a saját típusukon belül.
Például: Chevrolet Camaro SS és Z28 modellek, Ford Mustang GT-k és Boss-ok, Plymouth Cuda-ák (nem a Barracuda-k), AMC Javelin-ek...
Personal Luxury Car és Luxury Car:
Ide tartoznak azok az autók, amelyek a motor és tulajdonságok tekintetében megfelelnének a Muscle Car követelményeinek, de a minden elképzelhető extrafelszereltségük miatt nagy tömegük és magas áruk volt.
Néhány változat: Buick Riviera, Chrysler 300, Pontiac Grand Prix...
Kétüléses sportautók:
A Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird, melyek ára sokkal magasabb, mint a Muscle Car-oké, de ettől eltekintve kifejezett erőgépek. Egyetlen kivétel az AMC AMX, amelyik aránylag olcsó és alapja az AMC Javelin pony car.
Ilyenek : AMC AMX, Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird...
Térjünk vissza akkor a történethez. A gyártók és típusok szemszögéből nézve:
A gyorsan bővülő csapat
A három nagy amerikai autógyár között elindult a versengés (Ford, GM, "MOPAR" ), hogy az új piaci részt minél hamarabb és nagyobb mértékben a kezükbe kaparintsák. Mindenki előlépett a saját változatával. Pár érdekesség:
AMC:
AMX (Pony Car), Hurst SC/Rambler, Rebel "Machine", Hornet SC/360
Ford/Mercury
Ford:
Fairlane/Torino GT/Cobra, Galaxie, Mustang 350 GT, 390 GT(Pony Car), Thunderbird
Mercury:
Comet/Cyclone, Cougar (Pony Car)
GM
Buick:
Grand National, GS, Riviera (luxusautó, túl drága, nem MC), Wildcat (túl nagy autó, nem MC)
Chevrolet:
Camaro (Pony Car), Chevelle SS, Corvette (sport autó és nem Muscle car), El Camino SS (túl drága nem MC), Impala SS, Monte Carlo (túl drága, nem MC), Nova SS
Oldsmobile:
Cutlass (nem MC, csak a 442), 442
Pontiac:
Catalina 2+2 (csak 400 cui vagy nagyobb motor), Firebird, Grand Prix (túl drága, nem MC), GTO (az első Muscle Car)
MOPAR rész:
Chrysler:
300 (túl drága, nem MC, kivéve 70 -es Hurst 300
Dodge:
Challenger R/T (Pony Car), Charger R/T, Coronet R/T, Dart 340 GTS, Dart 383 és 440 cui-s motorokkal(compact), Daytona (különleges MC), Demon, Super Bee
Plymouth:
'Cuda (Pony Car), Duster, GTX, Road Runner, Superbird (különleges MC)
Az 1965-1969 időszak az egyik legjobb. Ekkor típusonként sikerült a legtöbb izomautóból az 50-100.000 db-os mennyiségeket eladni. A 3 nagy szinte alig bírta ontani magából ezeket az erőműveket az igények kielégítésére. A mai árak rohamosan emelkednek, főleg a népszerű, filmekben bemutatott gyártmányok vagy a kisszériás ritkaságok esetében. Ezeknek az autóknak az ára gyári állapotú kevés mérföld esetében, csak a vevők hajlandóságától függnek. (ilyen volt az 1969-ben készített Pontiac GTO "Ram Air IV" Convertible "Judge", amelyet összesen 5 példányban készítettek, vagy a Dodge Challenger Convertible és az 1969-es Dodge Charger Daytona maga 503 db-os sorozatával)
A Muscle Car korszak vége
Az új autós csoport története egészen az olajválságig tartott. Ez sajnos kettétörte a könnyű építésű és erős V8-as motorral szerelt autók gyártásának irányvonalát. A régi motorokat befojtották és jó pár típus készítését is beszüntették. A nagy és erős nem csökkentett teljesítményű motorok szinte kivesztek. Pár kivétel azért még a későbbi időkben is készült. Ennek egyik jó példája a Buick Grand National vagy Regal T-Type (1978-1987). Igaz, ezek az autók már "csak" V6-os motorokkal, de turbo feltöltővel készültek.
Megindult az őrület
A történet 1964-ben kezdődött és az 1970-es évek közepén beköszöntő olajválság ölte meg. Ennek ellenére a mostani időkben a hihetetlen igény és a régi autók árainak emelkedése miatt a gyártók rájöttek, hogy ez a piac újra meglovagolható. Sorra rukkolnak ki a régi nagy nevek továbbgondolásai. Rengeteg terv lát napvilágot, és reméljük, ezek közül sokból lesz valódi autó. Vannak gépek, melyek a régi formavilágot elevenítik fel (Dodge Challenger, Ford Mustang, Pontiac Firebird), mások teljesen új köntösben gondolkoznak, csak a régi nagy nevet használják fel (Dodge Charger - 4 ajtós kivitel lett, Pontiac GTO). Pár gép már eljutott a gyártósorig, sőt, olyan is van, melyet már évek óta készítenek. Reméljük, a többi is eljut idáig, és lesznek új Muscle Car-ok.
A régi emlékek ápolása
A régi gépek életben tartása nagyon nagy hagyomány az egész világon. Ehhez a kategóriához is kialakult a megfelelő csodáló kör, aki nem szeretné, ha homályba veszne a sok régiség. Mert ezek a gépek már nem mai darabok, a legfiatalabbak is túl vannak a 30. éven. Szerencsére a mai napig kapható szinte minden ezekhez az ipari emlékekhez. Igaz, egyes alkatrészek hihetetlenül drága árakon kelnek el. Vannak olyan darabok is, melyekhez már nem lehet hozzájutni. Ezeknek a bontott ára is már az egekben jár. Lassan külön iparág alakul ki az alkatrészek európai forgalmazására is. A jól karbantartott erőművek még ma is hihetetlen menetteljesítményekre képesek és csodálatos formájukkal hirdetik az erőt, az egyéniséget, a mai egyenautók világában. Rengeteg szép, eredeti vagy a tulajdonos világának megfelelő átépítésű autó maradhat fenn nekik köszönhetően. Már anno a korai gyártásuk idején is léteztek Custom kivitelek, melyekkel a gyártók próbálták teljesen kielégíteni a vevők igényeit. Sokan ma is beleálmodják személyiségüket ezekbe a régi autókba, erről szólnak a népszerű autóépítő sorozatok. Az európai országokban rengeteg egyedi építésű, mára már még erősebbre és biztonságosabbra alakított izomautó rója az utakat.
A történet 1963-1964-ig nyúlik vissza. A Ferrari GTO eladásai elég jól mentek az amerikai piacon, látható volt, van igény ezekre az autókra. Az amerikaiak is felfigyeltek erre a sikerre, amit nem lehetett szó nélkül hagyni. Akkoriban dolgozott a Pontiac-nál egy lelkes fiatal mérnök akinek támadt egy zseniális gondolata. Miért csak a kiváltságosok privilégiuma az iszonyatos erő, amikor ott állnak az addigra 350-400 lóerőket produkáló motorok ? A fiatal mérnöknek az az ötlete támadt, hogy fogni kellene az egyik ilyen hatalmas erejű motort, és egy közepes méretű (mid-size) autóba kellene beépíteni. Ezzel készítve egy bárki számára elérhető iszonyatos erejű erőgépet. Fogta a Pontiac-nak az akkori kínálatából a Pontiac Tempest modelljét, felvértezte az egyik ilyen erős motorral, ezzel elkészítve az amerikai autógyártás egyik legnagyobb legendáját. Mivel az olaszok elkövették azt a hibát, hogy nem védették le a típus elnevezést, így kirukkoltak ők is ezzel a névvel. Így lett az új modell neve Pontiac GTO.
Ezzel megkezdődött az amerikai autógyártás Muscle Car érája. A lelkes fiatal mérnököt, akinek ezt a kategóriát köszönhetjük, úgy hívták, hogy John Z. DeLorean.
A GM megjelentetett egy cikket a két autó összehasonlító elemzésével, melyből egyértelműen kiderült, hogy az amerikai V8-as a jobb autó. (az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a tesztautóban elvileg 389 cui (6,5 l) motor helyett 421 cui-s (7,0 l) motor volt, de ez csak 5 évvel később derült ki). A tényeken ez már nem változtatott, a Pontiac GTO pillanatok alatt legendává vált. 389 cui-s (6,5 l) motorjával Tri-Power karburátorával és aránylag könnyű, széles építésű kasztnijával életre hívta a Muscle kategóriát. A GTO hatalmas sikerét látva azonnal válaszoltak a konkurens márkák is, és sorra kezdtek épülni a hatalmas motorokkal szerelt, máig csodált utcai erőgépek.
Mit nevezünk izomautónak?
Muscle Car az amerikai besorolás szerint:
Közepes méretű (mid-size), erős motorú "nagy" V8-asokkal szerelt, de még megfizethető árú autók. Ezek a gépek általában a normál utcai autók opciós változatai voltak.
Erre példa: Buick GS, Chevrolet Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO
Full-size Muscle Car:
Ez a kategória csak annyiban tér el az előzőtöl, hogy az 1964 után gyártott minden tekintetben erősebb, nagyobb méretű autók tartoztak ide.
Néhány közülük: Chevrolet Impala SS, Ford Galaxie 390 vagy nagyobb motorral, Dodge Coronet R/T...
Pony Car és Compact Car:
Azok az autók, amelyek kisebb méretűek, mint az előző két kategória autói, de ezt leszámítva megfelelnek az előzőekben felsoroltaknak a saját típusukon belül.
Például: Chevrolet Camaro SS és Z28 modellek, Ford Mustang GT-k és Boss-ok, Plymouth Cuda-ák (nem a Barracuda-k), AMC Javelin-ek...
Personal Luxury Car és Luxury Car:
Ide tartoznak azok az autók, amelyek a motor és tulajdonságok tekintetében megfelelnének a Muscle Car követelményeinek, de a minden elképzelhető extrafelszereltségük miatt nagy tömegük és magas áruk volt.
Néhány változat: Buick Riviera, Chrysler 300, Pontiac Grand Prix...
Kétüléses sportautók:
A Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird, melyek ára sokkal magasabb, mint a Muscle Car-oké, de ettől eltekintve kifejezett erőgépek. Egyetlen kivétel az AMC AMX, amelyik aránylag olcsó és alapja az AMC Javelin pony car.
Ilyenek : AMC AMX, Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird...
Térjünk vissza akkor a történethez. A gyártók és típusok szemszögéből nézve:
A gyorsan bővülő csapat
A három nagy amerikai autógyár között elindult a versengés (Ford, GM, "MOPAR" ), hogy az új piaci részt minél hamarabb és nagyobb mértékben a kezükbe kaparintsák. Mindenki előlépett a saját változatával. Pár érdekesség:
AMC:
AMX (Pony Car), Hurst SC/Rambler, Rebel "Machine", Hornet SC/360
Ford/Mercury
Ford:
Fairlane/Torino GT/Cobra, Galaxie, Mustang 350 GT, 390 GT(Pony Car), Thunderbird
Mercury:
Comet/Cyclone, Cougar (Pony Car)
GM
Buick:
Grand National, GS, Riviera (luxusautó, túl drága, nem MC), Wildcat (túl nagy autó, nem MC)
Chevrolet:
Camaro (Pony Car), Chevelle SS, Corvette (sport autó és nem Muscle car), El Camino SS (túl drága nem MC), Impala SS, Monte Carlo (túl drága, nem MC), Nova SS
Oldsmobile:
Cutlass (nem MC, csak a 442), 442
Pontiac:
Catalina 2+2 (csak 400 cui vagy nagyobb motor), Firebird, Grand Prix (túl drága, nem MC), GTO (az első Muscle Car)
MOPAR rész:
Chrysler:
300 (túl drága, nem MC, kivéve 70 -es Hurst 300
Dodge:
Challenger R/T (Pony Car), Charger R/T, Coronet R/T, Dart 340 GTS, Dart 383 és 440 cui-s motorokkal(compact), Daytona (különleges MC), Demon, Super Bee
Plymouth:
'Cuda (Pony Car), Duster, GTX, Road Runner, Superbird (különleges MC)
Az 1965-1969 időszak az egyik legjobb. Ekkor típusonként sikerült a legtöbb izomautóból az 50-100.000 db-os mennyiségeket eladni. A 3 nagy szinte alig bírta ontani magából ezeket az erőműveket az igények kielégítésére. A mai árak rohamosan emelkednek, főleg a népszerű, filmekben bemutatott gyártmányok vagy a kisszériás ritkaságok esetében. Ezeknek az autóknak az ára gyári állapotú kevés mérföld esetében, csak a vevők hajlandóságától függnek. (ilyen volt az 1969-ben készített Pontiac GTO "Ram Air IV" Convertible "Judge", amelyet összesen 5 példányban készítettek, vagy a Dodge Challenger Convertible és az 1969-es Dodge Charger Daytona maga 503 db-os sorozatával)
A Muscle Car korszak vége
Az új autós csoport története egészen az olajválságig tartott. Ez sajnos kettétörte a könnyű építésű és erős V8-as motorral szerelt autók gyártásának irányvonalát. A régi motorokat befojtották és jó pár típus készítését is beszüntették. A nagy és erős nem csökkentett teljesítményű motorok szinte kivesztek. Pár kivétel azért még a későbbi időkben is készült. Ennek egyik jó példája a Buick Grand National vagy Regal T-Type (1978-1987). Igaz, ezek az autók már "csak" V6-os motorokkal, de turbo feltöltővel készültek.
Megindult az őrület
A történet 1964-ben kezdődött és az 1970-es évek közepén beköszöntő olajválság ölte meg. Ennek ellenére a mostani időkben a hihetetlen igény és a régi autók árainak emelkedése miatt a gyártók rájöttek, hogy ez a piac újra meglovagolható. Sorra rukkolnak ki a régi nagy nevek továbbgondolásai. Rengeteg terv lát napvilágot, és reméljük, ezek közül sokból lesz valódi autó. Vannak gépek, melyek a régi formavilágot elevenítik fel (Dodge Challenger, Ford Mustang, Pontiac Firebird), mások teljesen új köntösben gondolkoznak, csak a régi nagy nevet használják fel (Dodge Charger - 4 ajtós kivitel lett, Pontiac GTO). Pár gép már eljutott a gyártósorig, sőt, olyan is van, melyet már évek óta készítenek. Reméljük, a többi is eljut idáig, és lesznek új Muscle Car-ok.
A régi emlékek ápolása
A régi gépek életben tartása nagyon nagy hagyomány az egész világon. Ehhez a kategóriához is kialakult a megfelelő csodáló kör, aki nem szeretné, ha homályba veszne a sok régiség. Mert ezek a gépek már nem mai darabok, a legfiatalabbak is túl vannak a 30. éven. Szerencsére a mai napig kapható szinte minden ezekhez az ipari emlékekhez. Igaz, egyes alkatrészek hihetetlenül drága árakon kelnek el. Vannak olyan darabok is, melyekhez már nem lehet hozzájutni. Ezeknek a bontott ára is már az egekben jár. Lassan külön iparág alakul ki az alkatrészek európai forgalmazására is. A jól karbantartott erőművek még ma is hihetetlen menetteljesítményekre képesek és csodálatos formájukkal hirdetik az erőt, az egyéniséget, a mai egyenautók világában. Rengeteg szép, eredeti vagy a tulajdonos világának megfelelő átépítésű autó maradhat fenn nekik köszönhetően. Már anno a korai gyártásuk idején is léteztek Custom kivitelek, melyekkel a gyártók próbálták teljesen kielégíteni a vevők igényeit. Sokan ma is beleálmodják személyiségüket ezekbe a régi autókba, erről szólnak a népszerű autóépítő sorozatok. Az európai országokban rengeteg egyedi építésű, mára már még erősebbre és biztonságosabbra alakított izomautó rója az utakat.