Muscle Car - izomautó

Hírek, újdonságok, általános beszélgetés a Fordokról

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Muscle Car - izomautó

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.05.14 12:31

Muscle Car

A történet 1963-1964-ig nyúlik vissza. A Ferrari GTO eladásai elég jól mentek az amerikai piacon, látható volt, van igény ezekre az autókra. Az amerikaiak is felfigyeltek erre a sikerre, amit nem lehetett szó nélkül hagyni. Akkoriban dolgozott a Pontiac-nál egy lelkes fiatal mérnök akinek támadt egy zseniális gondolata. Miért csak a kiváltságosok privilégiuma az iszonyatos erő, amikor ott állnak az addigra 350-400 lóerőket produkáló motorok ? A fiatal mérnöknek az az ötlete támadt, hogy fogni kellene az egyik ilyen hatalmas erejű motort, és egy közepes méretű (mid-size) autóba kellene beépíteni. Ezzel készítve egy bárki számára elérhető iszonyatos erejű erőgépet. Fogta a Pontiac-nak az akkori kínálatából a Pontiac Tempest modelljét, felvértezte az egyik ilyen erős motorral, ezzel elkészítve az amerikai autógyártás egyik legnagyobb legendáját. Mivel az olaszok elkövették azt a hibát, hogy nem védették le a típus elnevezést, így kirukkoltak ők is ezzel a névvel. Így lett az új modell neve Pontiac GTO.

Kép

Ezzel megkezdődött az amerikai autógyártás Muscle Car érája. A lelkes fiatal mérnököt, akinek ezt a kategóriát köszönhetjük, úgy hívták, hogy John Z. DeLorean.
A GM megjelentetett egy cikket a két autó összehasonlító elemzésével, melyből egyértelműen kiderült, hogy az amerikai V8-as a jobb autó. (az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy a tesztautóban elvileg 389 cui (6,5 l) motor helyett 421 cui-s (7,0 l) motor volt, de ez csak 5 évvel később derült ki). A tényeken ez már nem változtatott, a Pontiac GTO pillanatok alatt legendává vált. 389 cui-s (6,5 l) motorjával Tri-Power karburátorával és aránylag könnyű, széles építésű kasztnijával életre hívta a Muscle kategóriát. A GTO hatalmas sikerét látva azonnal válaszoltak a konkurens márkák is, és sorra kezdtek épülni a hatalmas motorokkal szerelt, máig csodált utcai erőgépek.

Mit nevezünk izomautónak?
Muscle Car az amerikai besorolás szerint:
Közepes méretű (mid-size), erős motorú "nagy" V8-asokkal szerelt, de még megfizethető árú autók. Ezek a gépek általában a normál utcai autók opciós változatai voltak.


Erre példa: Buick GS, Chevrolet Chevelle SS, Dodge Charger R/T, Ford Torino/Cobra, Plymouth GTX, Plymouth Road Runner, Oldsmobile 442, Pontiac GTO

Full-size Muscle Car:
Ez a kategória csak annyiban tér el az előzőtöl, hogy az 1964 után gyártott minden tekintetben erősebb, nagyobb méretű autók tartoztak ide.

Néhány közülük: Chevrolet Impala SS, Ford Galaxie 390 vagy nagyobb motorral, Dodge Coronet R/T...

Pony Car és Compact Car:
Azok az autók, amelyek kisebb méretűek, mint az előző két kategória autói, de ezt leszámítva megfelelnek az előzőekben felsoroltaknak a saját típusukon belül.

Például: Chevrolet Camaro SS és Z28 modellek, Ford Mustang GT-k és Boss-ok, Plymouth Cuda-ák (nem a Barracuda-k), AMC Javelin-ek...

Personal Luxury Car és Luxury Car:
Ide tartoznak azok az autók, amelyek a motor és tulajdonságok tekintetében megfelelnének a Muscle Car követelményeinek, de a minden elképzelhető extrafelszereltségük miatt nagy tömegük és magas áruk volt.

Néhány változat: Buick Riviera, Chrysler 300, Pontiac Grand Prix...

Kétüléses sportautók:
A Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird, melyek ára sokkal magasabb, mint a Muscle Car-oké, de ettől eltekintve kifejezett erőgépek. Egyetlen kivétel az AMC AMX, amelyik aránylag olcsó és alapja az AMC Javelin pony car.

Ilyenek : AMC AMX, Chevrolet Corvette, Ford Thunderbird...

Térjünk vissza akkor a történethez. A gyártók és típusok szemszögéből nézve:

A gyorsan bővülő csapat
A három nagy amerikai autógyár között elindult a versengés (Ford, GM, "MOPAR" ), hogy az új piaci részt minél hamarabb és nagyobb mértékben a kezükbe kaparintsák. Mindenki előlépett a saját változatával. Pár érdekesség:

AMC:
AMX (Pony Car), Hurst SC/Rambler, Rebel "Machine", Hornet SC/360
Ford/Mercury
Ford:
Fairlane/Torino GT/Cobra, Galaxie, Mustang 350 GT, 390 GT(Pony Car), Thunderbird
Mercury:
Comet/Cyclone, Cougar (Pony Car)
GM
Buick:

Grand National, GS, Riviera (luxusautó, túl drága, nem MC), Wildcat (túl nagy autó, nem MC)
Chevrolet:
Camaro (Pony Car), Chevelle SS, Corvette (sport autó és nem Muscle car), El Camino SS (túl drága nem MC), Impala SS, Monte Carlo (túl drága, nem MC), Nova SS
Oldsmobile:
Cutlass (nem MC, csak a 442), 442
Pontiac:
Catalina 2+2 (csak 400 cui vagy nagyobb motor), Firebird, Grand Prix (túl drága, nem MC), GTO (az első Muscle Car)
MOPAR rész:
Chrysler:

300 (túl drága, nem MC, kivéve 70 -es Hurst 300
Dodge:
Challenger R/T (Pony Car), Charger R/T, Coronet R/T, Dart 340 GTS, Dart 383 és 440 cui-s motorokkal(compact), Daytona (különleges MC), Demon, Super Bee
Plymouth:
'Cuda (Pony Car), Duster, GTX, Road Runner, Superbird (különleges MC)

Az 1965-1969 időszak az egyik legjobb. Ekkor típusonként sikerült a legtöbb izomautóból az 50-100.000 db-os mennyiségeket eladni. A 3 nagy szinte alig bírta ontani magából ezeket az erőműveket az igények kielégítésére. A mai árak rohamosan emelkednek, főleg a népszerű, filmekben bemutatott gyártmányok vagy a kisszériás ritkaságok esetében. Ezeknek az autóknak az ára gyári állapotú kevés mérföld esetében, csak a vevők hajlandóságától függnek. (ilyen volt az 1969-ben készített Pontiac GTO "Ram Air IV" Convertible "Judge", amelyet összesen 5 példányban készítettek, vagy a Dodge Challenger Convertible és az 1969-es Dodge Charger Daytona maga 503 db-os sorozatával)

A Muscle Car korszak vége
Az új autós csoport története egészen az olajválságig tartott. Ez sajnos kettétörte a könnyű építésű és erős V8-as motorral szerelt autók gyártásának irányvonalát. A régi motorokat befojtották és jó pár típus készítését is beszüntették. A nagy és erős nem csökkentett teljesítményű motorok szinte kivesztek. Pár kivétel azért még a későbbi időkben is készült. Ennek egyik jó példája a Buick Grand National vagy Regal T-Type (1978-1987). Igaz, ezek az autók már "csak" V6-os motorokkal, de turbo feltöltővel készültek.

Megindult az őrület
A történet 1964-ben kezdődött és az 1970-es évek közepén beköszöntő olajválság ölte meg. Ennek ellenére a mostani időkben a hihetetlen igény és a régi autók árainak emelkedése miatt a gyártók rájöttek, hogy ez a piac újra meglovagolható. Sorra rukkolnak ki a régi nagy nevek továbbgondolásai. Rengeteg terv lát napvilágot, és reméljük, ezek közül sokból lesz valódi autó. Vannak gépek, melyek a régi formavilágot elevenítik fel (Dodge Challenger, Ford Mustang, Pontiac Firebird), mások teljesen új köntösben gondolkoznak, csak a régi nagy nevet használják fel (Dodge Charger - 4 ajtós kivitel lett, Pontiac GTO). Pár gép már eljutott a gyártósorig, sőt, olyan is van, melyet már évek óta készítenek. Reméljük, a többi is eljut idáig, és lesznek új Muscle Car-ok.

A régi emlékek ápolása
A régi gépek életben tartása nagyon nagy hagyomány az egész világon. Ehhez a kategóriához is kialakult a megfelelő csodáló kör, aki nem szeretné, ha homályba veszne a sok régiség. Mert ezek a gépek már nem mai darabok, a legfiatalabbak is túl vannak a 30. éven. Szerencsére a mai napig kapható szinte minden ezekhez az ipari emlékekhez. Igaz, egyes alkatrészek hihetetlenül drága árakon kelnek el. Vannak olyan darabok is, melyekhez már nem lehet hozzájutni. Ezeknek a bontott ára is már az egekben jár. Lassan külön iparág alakul ki az alkatrészek európai forgalmazására is. A jól karbantartott erőművek még ma is hihetetlen menetteljesítményekre képesek és csodálatos formájukkal hirdetik az erőt, az egyéniséget, a mai egyenautók világában. Rengeteg szép, eredeti vagy a tulajdonos világának megfelelő átépítésű autó maradhat fenn nekik köszönhetően. Már anno a korai gyártásuk idején is léteztek Custom kivitelek, melyekkel a gyártók próbálták teljesen kielégíteni a vevők igényeit. Sokan ma is beleálmodják személyiségüket ezekbe a régi autókba, erről szólnak a népszerű autóépítő sorozatok. Az európai országokban rengeteg egyedi építésű, mára már még erősebbre és biztonságosabbra alakított izomautó rója az utakat.
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2008.05.14 13:44-kor.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.05.14 13:13

Ha ma 75öt írnánk, akkor teljesen egyetértenék veled. :mrgreen:

A régi szép idők izomautói mára megfizethetetlenül drágák, így az újkor izomautói is megengedhetik maguknak, hogy drága csúcsmodelleket is tartalmazzanak.

Az alapképlet a szememben, hogy viszonylag primitív technikai megoldásokkal, nagy hengerűrtartalommal érnek el nagy teljesítményt. Egy supercar kifinomultsága teljességgel hiányzik egy muscle carból. :stang:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.05.14 13:51

TomiTomi írta:Az alapképlet a szememben, hogy viszonylag primitív technikai megoldásokkal, nagy hengerűrtartalommal érnek el nagy teljesítményt. Egy supercar kifinomultsága teljességgel hiányzik egy muscle carból. :stang:
Ebben is egyet érthetnénk, bár én tartom magam az eredeti képlethez. Szerintem azért, mert a világ változik és komoly környezetvédelmi előírások vanank, nem lesz a kutyából szalonna. A mai árakhoz képest igen is legyen megfizethető egy izomautó. A Supercar árak nem azok, de Mustang Supercar árban meg egyszerűen vicces... Egy Challenger szintén mielött elkezdenének szidni, hogy Ford-ot szidom, pedig NEM, én a tényt magát szidom. Egy tuningolt Corvette árában akarják eladni. A Corvette még elfut a Supercar-ok között, de ő mindig is Sportautó volt, míg az elöbb említett másik kető SOHA nem volt az. A Mustang ponycar volt és csak az utolsó években lett teljes értékű Musclecar, míg a Challenger ponycar volt mindig.

A GTO utolsó kiadására is húzták a szájukat az amerikaiak, hogy drága, pedig a 4x. e dolláros ára nem volt annyira vészes akkoriban. A 100.e dollár az drága és nem muscle, mivel egy fullos nagy Merci kerül ennyibe, ami luxus autó. Ezért mondtam, hogy nem Sanyiból Sári, mert a világ változik...

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2008.05.14 14:56

Jó iromány :klassz:
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.05.14 15:40

StangMan írta:Jó iromány :klassz:
Igyekszem.. :P

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.05.14 15:56

LeMans67 írta:A légyeg igazából az lett volna, hogy van egy iratlan szabály vagy nincs: lehet muscle nem amerikai? Mert erre nem találtam adatot sehol...
Ausztrál tuti. ;)

Európában nincs primitív V8-as, amit csak úgy belehányhatnál a tömeg kétajtósodba.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.05.14 16:02

TomiTomi írta:Ausztrál tuti. ;)
Auszi biztosan volt, végül is a Falcon-ok szerintem izomgépek és talán még a maiak is annak számítanak, bár a mostanika technikailag kissé modernek.. :P

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.11.25 21:15

Egy németnyelvű cikk a témához:

Kép Kép

Kép Kép

Kép Kép

Kép

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.11.26 9:30

TomiTomi írta:Egy németnyelvű cikk a témához:
Este még végig olvastam. Nekem elég szubjektív véleménynek tűnik. (A Chrom&Flammen szerkesztője írta cikket.) De nekem szimpatikus. Szerinte nem határozható meg igazán, hogy mi a muscle car. Azt inkább érzi az ember. :rrr:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2009.11.26 9:45

TomiTomi írta:Egy németnyelvű cikk a témához:
Én továbbra is maradnék ennél a meghatározásnál:

Muscle Car az amerikai besorolás szerint:
Közepes méretű (mid-size), erős motorú "nagy" V8-asokkal szerelt, de még megfizethető árú autók. Ezek a gépek általában a normál utcai autók opciós változatai voltak.


Természetesen vannak kivételek, így van pár Fullsize és Compact vagy Pony car is, de a Midsize volt a kezdet...

Amivel konkrétan nagyon egyetértek: Érezni lehet, mi az hogy "izomautó", ha az ember beleül.

Térjünk vissza a témához és erről nekem az eddigi olvasgatásaim alapján a Pontiac-os könyvekből is ez a leírás maradt a legjobban elfogadhatónak. Elvileg még is csak ők alkották meg a Ferrari GTO- ellen ezt az izomautó csoportot, így én feléjük hajlok.

A lényeg: aránylag olcsó megfizethető gép, nagy szériában, olcsó egyszerű belsővel, kis tömeggel és nagyon erős motorral.

Ezzel a leírással már ki is lőttük szerintem a "SuperCar" kategóriás elnevezést.
Mert mi is ez a másik csoport:
- forma és anyaghasználati csúcs (áramvonalasság, anyagok felhasználása és alkalmazása)
- a kor technikai vívmányainak felhasználása, tárcsák és nagy fék méretek, modern sok hengeres motorok
- jó esetben kényelmi felszerelések, klíma, bőrbelső, esetleg elektromos ketyerék

Ebből adódóan kis szériás NAGYON drága gépekről beszélnük. Ez egyértelműen nem az izomautó csoport.

Pont ennek az ellentéte amiről mi beszélünk:
- olcsó kivtelbe nem férnek bele a technikai újdonságok.
(igen, ne nevezzünk már supercar-nak egy a korai időkben még elöl is dobfékkel felszerelt autót. A hátsó futómű esetén laprugót használtak vagy jobb esetben 4 linkes (4 lengőkaros, ami elég jó megoldás volt azért) futóművel felszerelt útszaggatot. Ahol a tekerős ablak volt a klíma (azért lehetett rendelni klímát, mint extrát, de ugye akkor hol a nyersesség és az erő iránt feláldozunk mindnet hangulat? )
- fapados belső (karton ajtó borítás valami műbőr takarással), extrák nélküli gépet, akkor amikor a korabeli csodák a technikai újdonságok hadát és a formatervezés csúcsát képviselték a "csoda autók".

Az ár természetesen érdekes dolog a '66-67-es Charger a többi versenytárshoz képest 'túl jól' felszerelt volt. Erre ők is rájöttek és a következő (a népszerű, ismert) formánál már kelően le is butították a belsőt, hogy olcsó és versenyképes gépük legyen.

A másik fura az a korai '50-es évekre hivatkozás. Akkoriban indult el a sportosabb autó kialakítása a tömegek részére, igen ez igaz. A nagy dolog amiben különböztek, hogy nem a tömegek részére készültek, hanem drága extraként kerültek a gépekbe a nagy motorok. Ezért is kezdik az maik '64-től a GTOtól a történetet.

Pont az volt a lényeg, hogy nagy szériában (mondjuk ez az első, próba évre azért nem igaz), olcsó technikával valami vad gépet adjanak a vásárlók igényeinek, ami jobban elérhető, mint az EU supercar kategóriás méregdrága sportautók. Az izomautó ezt tudta, olcsón jól futott az ottani körülményeknek megfelelően.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2009.11.26 11:12

Na anny megjegyzés a cikk alapján:
- a szerző szerint az elején még hívták supercar-nak ezt az új kategóriát. Ha az angol wikit nézem, ők is azt írják, hogy 60-80-as években még nem volt letisztult e kifejezés használata. A 20. század végére lett az, amit írsz
- muscle car kifejezés nem létezett a kezdetektől. A rajongók hozták létre, és valszeg az akkor divatos testépítésből jött az izom kifejezés
- A GTOhoz azt írja, hogy az volt az első sikeres muscle car, úgy ahogy a Mustang az első pony car. de mindkettő előtt voltak hasonló modellek

Avatar
Stierg
Úrvezető
Hozzászólások: 456
Csatlakozott: 2011.09.26 21:30

Re: Érdekességek

Hozzászólás Szerző: Stierg » 2012.02.23 0:15

nem tudom hogy ez a megfelelo topik de erdekes .
a top 30 leggyorsabb muscle car
http://www.primo.4mg.com/photo.html" onclick="window.open(this.href);return false; , itt a fenykepek is lathatoak


#1:1966 Shelby Cobra: 427 425hp
1/4mile 12.20@118.96mph


#2:1997 Dodge Viper GTS: 488cid V-10 450hp
1/4 mile 12.33@116mph


#3:2001Corvette Z-06: 350 LS-6 385hp
1/4mile 12.7@112mph



#4:1992 Corvette ZR-1: 350 LT-5 405hp
1/4mile 12.80@113.8mph


#5:1966 Chevorlet Corvette: 427L72 425hp
1/4 mile 12.8@112mph


#6:2000 Ford SVT Cobra R Mustang: 328cid DOHC 385hp
1/4 mile 12.88@108.91mph



#7:1969 Plymouth Road Runner:440 Six Pack 390hp 1/4 mile12.91@111.8mph


#8:1997 Hurst Firebird: 350 LT-4 340hp
1/4 mile 12.99@103.11mph


#9:1970 Plymouth Cuda: 426 Hemi 425hp
1/4 mile 13.10@107.12



#10:1970 Chevorlet Chevelle SS: 454 LS-6 450hp
1/4 mile13.12@107.01mph


#11:1997 SLP Camaro SS: 350 LT-4 330hp
1/4mile 13.20@108.8mph


#12: 1991 SLP Firehawk: 350cid 350hp 1/4mile13.20@107mph



#13:1968 Chevorlet Corvette: 427 3x2bbl 435hp
1/4mile 13.30@108mph


#14: 1970 Buick GS: 455 Stage 1 360hp
1/4 mile13.38@105.5mph


#15:1969 Dodge Charger 500:426 Hemi 425hp 1/4mile13.48@109mph



#16: 1973 Pontiac Trans Am: 455 Super Duty 310hp 1/4mile13.54@104.29mph


#17:1969 Dodge Super Bee: 440 Six Pack 390hp 1/4mile13.56@105.6mph


#18:1969 Ford Mustang: Boss 429 375hp
1/4mile 13.60@106mph



#19:1970 Dodge Challenger R/T: 440 Six Pack 390hp 1/4mile13.62@104.3mph


#20:1970 Ford Torino Cobra: 429SCJ 370hp 1/4mile13.63@105.9mph


#21:1968 Chevorlet Biscayne: 427L72 425hp 1/4mile13.65@105mph



#22:1964 Dodge Polara:426Max Wedge 425hp
1/4 Mile 13.70@107.37mph


#23:1996 Corvette GS: 350 LT-4 330hp 1/4mile13.7@105.1mph


#24:1969 Plymouth GTX: 440cid 375hp 1/4mile13.70@102.8mph



#25:1987 Buick GNX:231Turbo V-6 300hp 1/4mile13.70@102mph


#26:1969 Dodge Dart GTS: 440cid 375hp 1/4mile13.71@105mph


#27:1971 Plymouth RoadRunner: 440 Six Pack 390hp 1/4mile13.71@101.2mph



#28:1971 Dodge Super Bee:426 Hemi 425hp
1/4 mile13.73@104mph


#29:1968 Hurst Olds: 455W-30 390hp
1/4mile 13.77@103.91mph


#30:1968 Pontiac Firebird: 400 Ram Air 2 335hp 1/4mile13.79@106mph

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Érdekességek

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2012.02.23 7:50

Stierg írta:a top 30 leggyorsabb muscle car
Gyári állapotban?

Avatar
Stierg
Úrvezető
Hozzászólások: 456
Csatlakozott: 2011.09.26 21:30

Re: Érdekességek

Hozzászólás Szerző: Stierg » 2012.02.23 9:50

TomiTomi írta:
Stierg írta:a top 30 leggyorsabb muscle car
Gyári állapotban?
Igen

Avatar
doGmAI
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1228
Csatlakozott: 2007.08.28 11:42

Re: Érdekességek

Hozzászólás Szerző: doGmAI » 2012.02.24 12:29

Stierg írta:nem tudom hogy ez a megfelelo topik de erdekes .
a top 30 leggyorsabb muscle car
........
#25:1987 Buick GNX:231Turbo V-6 300hp 1/4mile13.70@102mph
.......
Nem tudom miért, de ezt magasabbra gondoltam volna a listában. Amilyen "kicsi" olyan disznó.

Válasz küldése