Motorolajok

Technikai megoldások, kérdések

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
John Deere
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1156
Csatlakozott: 2010.01.07 10:42
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: John Deere » 2013.04.22 19:55

TomiTomi írta: Ugye ami annyit jelent, hogy a kopás 90%a indításkor következik be...
Sőt, én is úgy hallottam, hogy az a pár tizedmásodperc, amíg az olaj eljut mindenhova, több kárt okoz (főleg télen, maybe) mint maga az üzemelés.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2013.04.23 22:43

Aki tud németül, klasszikus kocsija van, annak ez a cikk is érdekes lehet:

http://www.cadillacclub.ch/Garage/Separ ... r_ZDDP.pdf

Avatar
Bandit
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1035
Csatlakozott: 2007.07.03 16:22

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: Bandit » 2013.04.24 13:57

Ez a 20w-xx olaj a windsorokba, cleveland-ekbe és a későbbiekbe felejtős. Erősen!
A potiac lehet, hogy szereti. De ha jól tudom az nem is hidrotőkés (javítsatok ki ha tévedek!).
Általában hidrótőkék (hidraulikus szelepállító) furatai meglehetősen szűkek (nem-nem, az ideális nőnél is szűkebbek), ami azt eredményezi egy ilyen sűrű olajnál - hidegen főleg - hogy:
a) nem jut be a tőkébe (hidraulikus szelepállító) a sűrű olaj
b) a felesleg nem jut ki onnan
Tehát, az a kis csacska szelepállítás szinte megszűnik.

10w-40 tökéletes ezen az éghajlaton (bizony, éghajlat függvénye is) a legtöbb, tíz évnél öregebb motorba. Kivéve a szahara közepén, mert ott lehet komálná a 20w-50-et az autó. Hmmm... kizárt, ott sem.
Azonban az újabb motoroknál a fejlettebb, precízebb illesztések esetenként "vékonyabb olajakat követelnek meg. Itt jön vissza, hogy átjut-e az olaj bizonyos furatokon, illesztéseken.

Pl. Somi által magasztalat 20w-50-es Botond olaj hosszabb állás után már szinte biztos, hogy nem jut el megfelelő idő alatt a kenésért rimánkodó felületekhez, pl. a motor magasabb pontjain. Ellenben Ha már bemelegedett az olaj, sokkal virgoncabban tekereg a furatokban, mert bizony akkor megváltozik a viszkozitása. (Lásd.: folyósabb lesz)
Ellenben tűnhet úgy, hogy csendesebb vele a motor, mert bizony akár simán hangszigetel is. (kalapáljatok síndarabot! ugye hangos? ugyanez egy teli medence alján?)

Ráadásként ezek a fincsi ásványi olajok imádnak olajsarat hagyni maguk után... mindenhol a motorban. Olajnyomás van, a gazdi boldog. Ki kéne próbálni betonnal is! Beleköt és állandó nyomás lesz. Mondjuk a cseréje macerásabb.

De no para! A 15w-40-et még merem ajánlani, ha egy kicsit már jobban eszegeti az autó az olajat, esetleg hangosabban ketyeg a motor.


@Diss: 2000-esbe 5w-30 vagy 5w-40 a javasolt olaj. A mennyiség meg nívóról kiderül, de kb reális a 4,7 egy olaj cserénél.
Már '86-tól 5w-30 vagy 5w-40 a javasolt olaj, normál használat mellett. Én 10w-40-et és 5w-40-et is használtam már (ez utóbbit most is). Teljesen erendben van vele az autó.
A márka meg ízlés dolga. Ki-miben hisz. Én pl. hiszek a meztelen nők helybenugrálásának szuggesztív erejében, de ennek meg semmi köze az olajokhoz.
A ma forgalomban kapható "márkás" olajok mind tudják az összes előírt minősítést, különben csak zugárusok árusítanák őket csendes kapualjak alatt.
Castrol, MOL, Shell, Total, BP, Valvoline, Tercsi, Fercsi, Kata, Klára... nem sorolnám tovább máma.
Ezek ismertek arról, hogy olaj márkák.
(Khmm... a Tesco nem, de még ennél is érheti az embert meglepetés.Hha fel van tűntve a minősítés, akkor már csak egy flakon "márkás olajjal összehasonlítva is kiderülhet, hogy "Jééééééé... és tudja, és tudja!")

Jelzem, nem doktoráltam kenési teshnológiából, ezek pusztán az összelopkodott és tapasztalt infóim.

Igazából mindenkire rá van bízva mivel eszi a túrós tésztát. Én speciel sóval és szalonnapörcel. Van aki cukorral. Sőt!!! Van aki cukorral és szalonnapörcel.
20 cylinders cca 600 HP and 900 Nm

Avatar
GTPeti
Városi versenyző
Hozzászólások: 3325
Csatlakozott: 2008.05.19 9:33

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: GTPeti » 2013.04.24 17:03

Köszi a teljeskörű tájékoztatást!

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2013.04.24 21:43

Annyit tennék még Bandit értekezéséhez, hogy sokan abban hisznek, hogy az idős autók motorjai (80 előttiek?) ZDDPt (Cink-dialkil-ditiofoszfát) ígényelnek. Persze közel annyian vannak, akik ezt tagadják.

Ha valaki mégis hinne ebben, annak azt ajánlják minimum 0,13 % foszfor legyen benne, viszont 0,18 %-nál kevesebb. (Európában nem adják meg a ZDDP tartalmat, csak a foszfort. :hmm:)

Tegnap sokat kutakodtam, és a Mobil Super™ 2000 X1 10W-40-re akadtam, amiben 0,144 foszfor van. Ennek a nem kopott 70es évek motorjába jónak kellene lennie. Biztos van más márka is, de sajna egyik márka honlapján sem lehet foszfortartalom alapján olajat keresni...

Aki nem hisz a ZDDP szükségességében, annak sokkal könnyebb olajat találnia... :mrgreen:

Avatar
John Deere
Kényelmesen krúzoló
Hozzászólások: 1156
Csatlakozott: 2010.01.07 10:42
Tartózkodási hely: Debrecen

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: John Deere » 2013.04.25 5:22

Ehh...ez a motorolaj téma mindig felért egy külön vallással. Ki mire esküszik. :sallala: De valahol biztos itt lesz az igazság.

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2013.04.30 19:11

75-76os Shop Manualból az előírás az olaj viszkozitására:

Kép

Specifikáció: ESE-M2C101-C

Ez utóbbit már csak Ausztráliában találtam. :mrgreen:

Avatar
jockey
Úrvezető
Hozzászólások: 252
Csatlakozott: 2010.10.04 17:28
Tartózkodási hely: Szigethalom

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: jockey » 2016.05.27 19:04

Ezt ismeri valaki?
Kép

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2017.04.28 11:52

Totalcaron a Motordoktor válasza a jobb-e a 10W40 a gyárilag előírt 10W30 helyett kérdésre
Motordoktor írta:Ártani nem árt a motornak, de nem igazán látom, hogy miért lenne jobb. A magasabb melegoldali viszkozitású olaj kicsit sűrűbb marad az üzemmeleg motorban, nagyobb lesz a szivattyúzási veszteség, kicsit nagyobb lesz az üzemi nyomás, de ezzel együtt kisebb a térfogatáram, valószínűsíthetően egy kicsit melegebb is lesz az olaj, mint a SAE30-as melegoldali viszkozitású esetében.
http://totalbike.hu/technika/motordokto ... nt_a_gyar/

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2019.01.13 15:06

Új Mustangokhoz 5W-20-as itthon:

- Castrol Magnatec STOP-START 5W-20 E, specifikáció itt.
- Gulf Ultrasynth X 5W-20, specifikáció itt.
- Motorex CONCEPT F-EB SAE 5W-20, specifikáció itt

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Motorolajok

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2024.03.18 19:06

TomiTomi írta:
2013.04.30 19:11
75-76os Shop Manualból az előírás az olaj viszkozitására:

Kép

Specifikáció: ESE-M2C101-C

Ez utóbbit már csak Ausztráliában találtam. :mrgreen:
Itt egy olaj: https://ford-cruising.hu/forum/viewtopi ... 786#p67786

Válasz küldése