1903-1904, 1927–1931 Ford Model A

Minden a fent kiemelteken kívül, a Pintotól a Ford GT-ig

Moderátorok: TomiTomi, StangMan

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

1903-1904, 1927–1931 Ford Model A

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.23 13:26

Egy érdekes történetbe kezdtünk bele most, mivel az eredeti, első A modell 1903-ban készült el. Ez volt az első autó, amit a Frod Motor Company elkészített. Az első vásárló is ismert: Dr. Ernst Pfenning Chicago városából volt a szerencsés. Az 1903-1904 közötti időben belendűlt a gyártás és 1.750 db készítettek. Ebből a modellből alakult ki aztán a C modell 1904-től,de ez már másik történet.

Kép

Ez az autó már akkor kétféle változatban készült, kétülléses Runabout és négyülléses Tonneau változatban opcionális tetővel. A kéthengeres erőmű 8 LE-t tudott! Háromsebességes bolgyóműves váltóval szerelték fel, amely késöbb a T modellben is visszaköszönt. Az autó könnyű volt csak 562 kg-ot nyomott és aránylag komoly 72 km/h-ás végsebességre volt képes. Elgondolva, hogy az akkori útak nélküli kátyús utakon ez már jóval több, mint sok lehetett. Az ára viszont még elég komoly volt a maga $750-jával. Akinek még ez sem volt elég drága az olyan extrák közül választhatott, mint tető ami lehetett vászon vagy bőr és a hátsó ajtó.

A cég mint már a T-modellnél szerepelt elvileg $28,000-al indult, de valójában $223.65 hagyta csak el a bankot és ebből kellett megkezdeni a gyártást. Ennek ellenére az egyik legkeresetebb autó lett a maga korszakában. Sok gond volt a túlmelegedéssel és a váltóval, de ne felejtsük az autózás kezdetén járunk. Ez az autó még csak piros színben volt kapható, így nem okozott gondot a szín választása... :D

Ford A modell - a jól ismert változat

Kép

1927-et írunk a Ford Motor Company befejezte már a T modell gyártását és az üzem az autó gyártásban először hathónapos teljes leállás után indult újra! (ez a mai időkben elképzelhetetlen, főleg akkor, amikor pl. az Opel a mai napig gyártja az ASTRA II-t). Egy új autó típus jelent meg, az A modell. Az elsőt 1927 október 20-án gyártották le de az eladás csak 1927 december 2-án kezdődött el. Szemben a T Ford 18 éven gyártott változatával, ez egy új autó volt. Ahogy a cikk elején már kiderült Fordék visszanyúltak a gyökerekhez és új életet leheltek az első kezdeti változat nevébe. Az 1928-as változat már négy alap színben volt kapható, de ami érdekes, hogy nem szerepelt a fekete a választható színek között. Talán ezzel a más színnel is szerelték volna megkülönböztetni bádog Bözskétől. Erős a valószínűsége, hogy az 1925-ös Peugeot 201 volt az autó ötlet adója, de ez már a múltba veszett...

Az autó sok változatban készült a legolcsóbb Roadster a $385, míg a Fordor változat $570-ol indult. A motorja egy négyhengeres blokk volt kb. 8-12 l/100 km-es fogyasztással. Egy torkú Zenit karburátorral az autó akár 104 km/h végsebességre is képes volt. Megjegyzem, szinte egy '90-es évekbeli nagyobb autó fogyasztása és városi autóként bőven elég lenne ma is méretei lapján és sebességével. A megállásról 4 dobfék gondoskodott!

Ez az autó volt az első Ford amiben sorozatban volt a mai pedál kiosztás. Ez az autó már a mai kezelőszervekkel volt felszerelve, tehát volt benne 3 pedál, váltórúd. Henry féle takarékossági mód itt is jelentkezett, a benzintankot közvetlen a motor mögé helyezték és ejtő rendszerű volt így nem volt szükkség benzin pumpára.

Kis érdekesség, hogy a GAZ gyár kóperációban gxyártotta az A modellt.

A mai időkre nagyon népszerűvé válltak ezek az autók a gyűjtők és a Hot Rod építők táborában. Az utóbbiak főleg az 1929-es m,odellt preferálják.

1992-1994 között Chiléből elmentek egy 1928-as géppel Detroitba és csak apró szervízelések voltak szükségersek az 35.000 km-es távon. Az autó bekerült a Henry Ford múzeumba.

A műszaki adatok:

Motor:
1903:
- Flat2 (vízszintesen beépítve, 8 Le

1928:
- sor4 (L fejjel)201 cui (3,3 L),

Váltó:
1903:
- 3 sebességes bolygóműves

1928:
- 3 sebességes kézi váltó 3,11:1 végáttétellel

Karosszéria:
- Coupe (Standard and Deluxe),
- Business Coupe,
- Sport Coupe,
- Roadster Coupe (Standard and Deluxe),
- Convertible Cabriolet,
- Convertible Sedan,
- Phaeton (Standard and Deluxe),
- Tudor (Standard and Deluxe),
- Town Car, Fordor (2-window) (Standard and Deluxe),
- Fordor (3-window) (Standard and Deluxe),
- Victoria,
- Station Wagon,
- Taxicab, Truck,
- Commercial.

Az 1932 márciusi befejezésig összesen 4.849.340 db-ot gyártottak az A modellből. A leváltó B modell már megkapta az új V8-as motort.
A hozzászólást 4 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2008.01.24 9:38-kor.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.23 13:26

Akit érdekel itt képeket nézhet rólam, mondta az A modell és aprókat tülkölt... :)


1928 Ford A modell
Kép

1929 Ford A modell Pickup
Kép

1930 Ford A modell
Kép

1931 Ford A modell Roadster
Kép
A hozzászólást 2 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2008.01.24 9:11-kor.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.23 13:28

Egy érdekes modernizált autó törénete. akit érdekel, az itt olvashat arról, hogy lett egy 1929-es A modellből igazi komoly autó:

1929 Ford A modell - a mai kornak megfelelő átépítése

Kép

Adott egy autó, ránézésre egészen gyári kivitel. A felületes szemlélő észre sem venné az eltéréseket, de aki jobban megnézi, az azért észre veheti, hogy igen itt valami komoly autóról lehet szó.

A motortérbe pillantva, első ránézésre egy szép régi motor kacsint az emberre, de aztán jobban megvizsgálva kiderül, hogy itt valami turpisság van.

Lássuk először a történetet. 1929-ben készült el ez a gép és indult aszfalt rengető útjára. Eltel azóta jó sok míg eljutottunk 1993-ig. Ekkor indult l az autó újabb korszak. A rozsdás dolgokat leszámítva egészen jó állapotban volt a karosszéria. Megtörténtek a javítások és a rozsdátlanítás. Aztán átesett egy festésen is, hogy teljes legyen a fiatalodás.

Erre az autóra igazán illik a "sleeper" elnevezés, hisz kívülről a szolid rég letünt időket mutatja, míg belül komoly technika fejlődésen esett át. Minden egyes csavarját felújították, átalakították, hogy a kívánt céloknak megfeleljen.

Kari Maekelae és csapata (Maekelae Auto Tuning - MAT, www.mat.fi), foglalkozott az autóval, hogy ilyen szép szinte új állapotba kerüljön. A cég régi autók restauréáálásáva és sport autók építésével fogllakozik, így adott volt minden a cél eléréséhez. Mivel a tulajdonos is egy rally versenyző volt (nevét nem szerette volna elárulni) és nem volt új a régi autók terén, hisz egy 1924-es T modellel már versenyzett 1993-ban egy Argentin futamon. Mindkét gép nagyrészt teljesen egyben volt. Igaz a '24-esnél a gyári állapot elérése volt a cél, míg a '29-esnél inkább egy igazi verseny gép létrehozása. Cél lett így több erőnek a motortérbe való gyömöszölése, de nem a megszokott Hot Rod irányzatban, hanem egy külsőre teljesen régi formát mutató változatban. Mentek a gondolatok, milyen motor is keüljön az autóba és tanácskozások zajlottak, míg egy Cosworth motor mellett döntöttek.

Kép

A rugózás sem maradhatott a régi, hisz itt versenyezni kell, hát alakítottak azon is. Beépítettek egy X rendszert az autó alá, szépen hozzáillesztve a régi alvázhoz. Kapott egy 4 link hátsó futóművet is, egy '85 Toyota rally autóból egy hátsófelfüggesztéssel. A hátsó rugózás így már nem egy eredeti A modellé, de azért ez nem okoz annyira nagy gondot (nem lehet rossz egy modernizálás, ha jól csinálják.. :) ). A rugózáshoz így a buggyknál használt módszert vették alapul.

Kép

Belül igyekztek annyi gyári salkatrészt felhasználni, amennyit csak lehetett, de az idő múlásával egyre kevesebb lett belőle és vissza tettek minden felújítva, vagy kicserélve. Ez elvárása volt a tulajdonosnak, más részt a költség vetés is eléggé szűkös volt. Így a pénzt inkább a Henry által ma már nem túl fejlett technikák megújítására költötték. A belső abszolút visszafogott igazi régies hatással. Adott a négyküllős kormány, hosszú gyári váltókarral, amey irányítja a Coswort erőforrást.

Kép

Mivel a gyári műszerek nem sokat tudtak vissza adni anno, így kellett valami megoldás erre. A napellenző mögé építették be a visszajelző műszereket, így ez bármikor eltakarható! Nagyon igényes megoldás!

Műszaki adatok:

Kép

Motor:
- sor4 122 cui (2,0 L) , 16V, 250 LE, 271 Nm (Coswort BDA motor Gropup4 rally besorolású)

Váltó:
- 5 sebességes ZF egy Escort rally autóból.


Fék:
- Toyota dobfékek
- hidraulikus kézifék a kézifékes fordulókhoz.

Felni:
- 19"-es alumínium kerekek (MAT cég berken belül készítette az autó építésekor)

Gumi:
- Dunlop Racing 500-19"

Azt, hogy mennyire sikerült az átalakítás mutatja, hogy az autó 0-96 km/h-át 5 sec körül éri el. Milyen lehet, mikor elporzik egy ilyen az ember mellett? :twisted:

Kép
A hozzászólást 3 alkalommal szerkesztették, utoljára LeMans67 2008.01.23 18:32-kor.

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.23 18:20

Itt pedig néhány kép az autó készüléséről:

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.01.23 20:30

Szép kis projekt. :) De lehet, hogy ha már egy ilyen gépet modernizálnék, akkor hotrodot csinálnék belőle. :rrr:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.24 8:13

TomiTomi írta:Szép kis projekt. :) De lehet, hogy ha már egy ilyen gépet modernizálnék, akkor hotrodot csinálnék belőle. :rrr:
Nekem pont az tetszik, hogy nem egy tucat Hot Rod, hanem egy egyéniség. EGyedi autó, igazi kis finomság.. :)

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2008.01.24 20:25

Na most a bevezető cikket is olvastam. Le a kalappal! :D Lömi = :tanar:

A Deuce-ról szóló könyv is az A modell-lel kezdődik. Ott azt írták róla, hogy az volt a baja, hogy gyengébb volt a motorja (vagy 20 LEvel) mint a konkurrenseké. Ezért is váltották le 32-ben az első V8-ast tartalmazó népautóval. ;)

Amúgy Joe Galamb és Eugene Farkas tevőlegesen rést vettek az A modell elkészítésében. Vajon nekik köszönhetjuk, hogy a kétajtóst "Tudor"-nak, a négyajtóst "Fordor"-nak hívták? :nemtom:

Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2008.01.25 5:15

Jó cikk!!!! :pacsi:

Ez a Pro Tourer (mer szerintem az) totál-beszarás-szuperkirály!!!!

Az ilyenekre nem izgulok de, de ezért még fizetnék is !!!!!!

Nagyon bejön!!!!
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:

Avatar
LeMans67
Városi versenyző
Hozzászólások: 2314
Csatlakozott: 2007.07.03 7:34

Hozzászólás Szerző: LeMans67 » 2008.01.25 8:34

Igen uraim, ezért is csináltam meg ezt a részt, mert ha az ember látja, hogy honnan nőtt ki a 3. részben lévő autó akkor azt mondja, hogy hihetetlen. Ennyire eltalált gépet...

Tomi Galamb úr úgy tudom részt vett ebben is, de az A modellről valahogy alig találtam szövegeket. a T-ről hegyekben vannak leírások...
Nem baj azért így sem lett rosz. Amúgy igazából a Chevy miatt lett az A modell, mert megjelésekor visszaesett a Ford eladási száma. Aztán rájöttek, hogy a sor4 kevés, ha a piacon 8 hengeres modellek is futnak... :twisted: Igen 1932-ben végre elindult a számunkra érdekes modernizáció a Fordnál is és megjelent a v8.... (khm Fordoosk nem akar valaki erről cikket írni? :)

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2010.01.20 20:53

1930-as Ford Model A - a gengszterautó

Kép
Totalcar írta:Az 1930-as Ford Model A a harmincas évek leghíresebb autós üldözésének főszereplője volt: John Dillinger, a korszak elsőszámú közellensége menekült vele az FBI elől a Little Bohemia Lodge ostroma után.

Az autó nagy kalandja 1934-ben kezdődött, amikor Robert Johnssont, a tulajdonost leintette a hírhedt bűnöző, John Dillinger, és társaival együtt ezzel a kocsival menekültek több mint 300 kilométeren át a hatóságok elől. Az üldözés során Dillinger egyik társa halálos lövést kapott, az autót pedig szitává lőtték az FBI emberei, olyannyira, hogy a tulajdonosa, miután visszakapta a rendőrségtől, nem is használta többet: a következő harminc évben egy garázsban állt, mielőtt Johnsson eladta egy ismerősének, jelenlegi tulajdonosa apjának. Az autó végül 2007-ben, a Public Enemies című film forgatásán került ismét a figyelem középpontjába: a produkció kedvéért teljesen felújították, de meghagyták a golyónyomokat a karosszérián, így az eredeti autót használhatták a forgatáson.

Az öreg Fordot most továbbadja tulajdonosa: a Barret-Jackson aukciós házat kérték fel, hogy árverezze el a gépet, amely kora és állapota alapján sem volna értéktelen, de a története miatt akár dollármilliókat is érhet.
Kép

Kép

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Ford A - T modellt leváltó autó

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.08.08 17:57

1930 Ford Model A - hidegindítás


Avatar
StangMan
Admin
Hozzászólások: 7076
Csatlakozott: 2007.06.06 10:09
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Ford A - T modellt leváltó autó

Hozzászólás Szerző: StangMan » 2011.08.11 10:02

... és a lényeg ;)

Egy Ford Model A napira ... megtudhatjátok, hogy milyen manapság napira használni egy 81 éves autót

Le a kalappal a gazdája előtt... érdekes, tanulságos, olvasmányos site :klassz: :rulez:
-= '87 Ford Mustang GT =-

Enyém volt a -= Millenium Falcon =- is, de eladtam egy csávónak akinek volt egy bazi nagy, szőrös majma...
állítólag lenyomták vele a Birodalmat :sziapici:


Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: 1903-1904, 1927–1931 Ford Model A

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.12.22 8:22

Totalcar: Bádog Böske hedonista húga

Kép


Általunk jól ismert Ford A-Modell "tesztje". 8)

Avatar
TomiTomi
Admin
Hozzászólások: 22125
Csatlakozott: 2007.05.23 20:10
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: 1903-1904, 1927–1931 Ford Model A

Hozzászólás Szerző: TomiTomi » 2011.12.22 8:34

A képtárunkban is:

Kép

Kép

Kép

További képek itt.


Köszönjük kicsmocsnak és Gergőnek a képeket. :klassz:

Válasz küldése